Jump to content

Varför funkar inte många .mil adresser?

henke

Recommended Posts

• Forumsledning

Vissa .mil adresser funkar inte om du sitter på Bredbandsbolagets ADSL tjänst.

Om jag testar

http://www.ncts.navy.mil/nol/

Så kommer jag inte fram.

Men om jag nyttjar tex en

http://anonymouse.org/cgi-bin/anon-www.cgi...s.navy.mil/nol/

Så funkar det.

Har provat att stänga av brandväggen ifall någon innehållsblockerare var på.

Hjälpte inte.

Testade att köra IE och Firefox, ingen skillnad.

Switchade då över till en annan fast internetuppkoppling vi har här som inte är BBB. Och vipps funkade det.

Anade först att det var amerikanska försvaret som blockade för utländska besökare då det funkade via anonymizertjänsterna.

Och skrev min tråd.

Men en av dessa var tysk och låg i Tyskland, vilket motsade min tes.

DOOM ON ME!

Som synes nedan funkar det för flertalet andra.

Anar därför att det är min ISP som på något blockar mig.

Tycker mig nämligen känna igen fenomenet hemifrån där jag också kör bredbandsbolaget

Nån mer som har problem?

För er som har problem att nå vissa amerikanska försvarssidor, nyttja någon av de många anonymtjänsterna.

Ber om ursäkt för min förhastade slutsats om blockeringen

Jag kommer oxå in på samma sida via bägge länkarna. Kan det vara så att MUST har sladdrat ang Henkes ipadress... Fast jag har ju inte koll på om jag har svenskt ip :huh:

Edit: använder I.E 6

• Forumsledning

Ser förresten att den anonymtjänsten som jag länkade ovan är tysk och ligger på tyska ip-adresser.

Funkar även med

http://www.the-cloak.com/

JBP du menar att den första NAVY-adressen funkar?

Army.mil funkar för mig oavsett vart

Första adressen Henke postade funkar fint här. Kan vara hicka hos BBB's DNS.

Sedan skall ju sägas att mitt förtroende för BBB är ganska lågt. Det står klart att det är rätt mycket lotto om man får en bra deal genom att välja dem som leverantör.

/J

Jag har en kompis med exakt samma problem som dig Henke, Så du är inte ensam.

Jag kan skicka .mil länkar som funkar hos mig men som han inte kan komma in på.

Både han och jag har BBB. Men jag har bredband via tele och han har bredband med fiberkabel.

Det är inget tillfälligt problem, utan det har varit så i flera månader såvitt jag har märkt.

Jag tror inte att det är BBB det är fel på, utan jänkarna. De har av okänd anledning blockerat bl.a. Bredbandsbolaget på en hel del av deras domäner. Kanske har de haft problem på ett eller annat sätt med BBB kunder som haft otyg för sig och upplevt att de inte fått respons från dem. Som sistahandsalternativ har de då valt att spärra hela BBBs ip-område, vilket iofs skulle göra det till BBBs fel från början.

Jag körde en traceroute till några navy.mil-domäner, dels från en BBB-dator och dels från en annan, och det ser ut som paketen går hela vägen fram till servern som spärrar dem från min BBB-dator. Även dns-servrarna för navy.mil verkar spärra BBB.

Någon med mer ork än jag kan ju skriva ett brev till dem och fråga. Själv så kopplar jag bara upp mig mot min högskola via rdesktop när jag ska kolla på en .mil-adress.

Nu ser jag att vissa av medlemmarna som sitter på BBB säger att det funkar för dem. Det skulle vara intressant att veta vilka ip-områden ni sitter på. Själv ligger jag på området 83.226.208.0 - 83.226.223.255. För att få reda på ert område, gå till http://www.ripe.net/ och mata in er ip-adress i sökrutan. Fältet inetnum i svaret visar vilket ip-område ni sitter på.

/mdn

Funkar fortfarande för mig. Ligger i området: 81.224.0.0 - 81.236.255.255 med Glocalnet adsl. Står på Telia enligt Ripe, beror nog iofs på att Glocalnet inte har egen utrustning i stationen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...