Jump to content

Jobba i Norge

w00t

Recommended Posts

Posted

Nu sitter man hemma och funderar på vad man ska hitta på efter muck, jag och några kompisar är intresserade av att jobba i norge med att typ rensa fick eller något liknande, och att jag tänkte att det säkert finns någon på det här forumet som vet något om det, t.ex hur mkt tjänar man? vilka problem finns det (för det antar jag att det gör) eller kan berätta om sina egna erfarenheter, kommer dock inte kunna kolla tråden dom närmsta 2veckorna pga ryssövning men ser fram emot att läsa den sen! :) mvh

Posted

Jag har några kompisar som jobbade på en fruktfabrik i Norge. Väldigt överskattat enligt mig, dom fick ut ca 10000 kr/månaden efter skatt och då skulle dom betala boende, mat etc. Dom hade tjänat lika mycket om dom jobbat i sverige.

Men det är ju skillnad på jobb och jobb. Finns ju ställen där man tjänar betydligt bättre och där boende ingår.

Hade jag varit du hade jag skaffat heltidsjobb i Sverige + extrajobb på helgerna, i kombination med att vara väldigt sparsam.

Posted
Man bör också räkna med att levnadsomkostnaderna är bra mycket högre i Norge.

2a på det. En pizza kostar nästan 100 spänn där.

Posted

Ingen fara mot Irland där man betalar 120-140 spänn för en vanlig pizza

Posted

Hade ett mycket bra jobb i Norge där jag fick jobba hur mycket övertid jag ville i stort sett. Låg väl mellan 17-20 000 Nkr efter skatt. Det finns billig mat, bara man vet var man ska leta. Bodde iofs i Oslo så utbudet var väl lite större än i någon liten fiskeby vid Lofoten. Man behöver ju inte köpa mat ute heller, dom har faktiskt livsmedelsaffärer i Norge med.

Posted

Som sagt varierar lönerna. Men vad annat önskas av information? Själv bor jag i Oslo, och kan därför ta reda på saker.

Guest Anders R
Posted
Som sagt varierar lönerna. Men vad annat önskas av information? Själv bor jag i Oslo, och kan därför ta reda på saker.

Vart det finns lediga jobb kanske :). Har redan jobb själv men tänkte mest på andra :lol:

Posted
Vart det finns lediga jobb kanske :). Har redan jobb själv men tänkte mest på andra :lol:

Aetat (Statlig arbetsförmedlare. Tryck på "Ledige jobber")

finn.no (Privat annonseringssida)

Dessa är de internetsidor jag vet om. Annars kan man se i tidningar.

Posted

Ingen fara mot Irland där man betalar 120-140 spänn för en vanlig pizza

Fast Guninnesen är fortfarande billig, så det jämnar ut sig. €2,50/pint har jag för mig jag betalade i höstas.

/P

Posted

Det är ju kanske mer en fråga om vad du ska göra sen?

Ska du ha mycket pengar fort? ( tex jorden runt resa eller dyl.)

eller ska du flytta dit för att leva?

Har två vänner som gjort båda delarna.

En kompis åkte till Norge med ett gäng, Dom bodde i en liten byhåla långt upp i norra Norge och rensade fisk typ 10h/dan 6dagar i veckan, dom var där i 5månader och gjorde en ganska fin slant på det ( Kan ta reda på mer exakt vart och vilken firma) Firman dom jobbade åt betalde bostad ( typ studentkorrior) samt betalde ut en bidrag för inköp av livsmedel.

Sen har jag en kompis som bor utanför Oslo sedan 5år tillbaka och jobbar som typ assistent på Statoil ( typ sitter och knappar excel och project 8h/dan) han säger att det kanske blir 2-3 lappar extra i måndaden när allt är betalt och maten står på bordet ( Obs då bor han i förhållande till Oslo som tex åkersberga är till Stockholm, så han bor "billigare")

Sen är det självklart skillnader på jobb o jobb, samt vart i norge man jobbar.

Posted

Vart det finns lediga jobb kanske :). Har redan jobb själv men tänkte mest på andra :D

Aetat (Statlig arbetsförmedlare. Tryck på "Ledige jobber")

finn.no (Privat annonseringssida)

Dessa är de internetsidor jag vet om. Annars kan man se i tidningar.

Prøv også å søk på "vikarbyrå" på www.gulesider.no.

Posted

Jag har jobbat i Norge 22 ggr på kortare vikariat, det finns en del tips bla hur man sänker skatten som utlänning i Norge

Dom som är seriösa o vill veta mer så PM mig

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...