Jump to content

Handbok skyddsvakt

Zurse

Recommended Posts

Nån som har koll på hur man går tillväga för att bli skyddsvaktsinstruktör?

Prata med din Kompanichef. han kan anmäla dig till sådna kurser. Samt att du måste vara skjutledare för att få gå den om jag minns rätt. + instruktörsutbildad sedan tidigare osv.

Nån som har koll på hur man går tillväga för att bli skyddsvaktsinstruktör?

Prata med din Kompanichef. han kan anmäla dig till sådna kurser. Samt att du måste vara skjutledare för att få gå den om jag minns rätt. + instruktörsutbildad sedan tidigare osv.

Helt rätt om att prata med Kompanichef, utb och krav varierar som vanligt från grupp till grupp.

Instruktörs utb brukar vara ett krav men inte skjutledare, du kan ha en annan instruktörs kollega som har dom momenten och du själv som skyddsvakt instruktör bara ha teorin.

För Zurse kan jag medela att det under 06 inte finns någon skydsvakts instrukörs utb på Södertörns gruppen,men det finns en instruktörs utb för grupp och plutons chefer i år, snacka med din Kompanichef, han vet.

Pelle

• 3 months later...

Jag ska in som sambandsman, förare i sommar. Om jag har förstått rätt så ska skyddsvaktsutbildning ingå. Är det nån som vet om man kan jobba som skyddsvakt för ett väktarbolag om man har haft den utbildningen eller krävs det fler utbildningar?

// Rasmus

Jag ska in som sambandsman, förare i sommar. Om jag har förstått rätt så ska skyddsvaktsutbildning ingå. Är det nån som vet om man kan jobba som skyddsvakt för ett väktarbolag om man har haft den utbildningen eller krävs det fler utbildningar?

// Rasmus

Militärt Skyddsvakt's förordnande är det du får, ingen större civil nytta alltså.

Fast det är nog meriterande.

Men resten får väktarbolagen stå för...

Normalt väktarutbildning med praktik och har du tur så får du Ordningsvakts förordnande.

Militärt Skyddsvakt's förordnande är det du får, ingen större civil nytta alltså.

Fast det är nog meriterande.

Men resten får väktarbolagen stå för...

Normalt väktarutbildning med praktik och har du tur så får du Ordningsvakts förordnande.

Okej men man slipper gå kurserna VU1 och VU2? vet du det?

http://www.vaktarskolan.se/ (klicka på utbildningar)

Edited by rasmus_87

Okej men man slipper gå kurserna VU1 och VU2? vet du det?

http://www.vaktarskolan.se/ (klicka på utbildningar)

Det visste jag inte.

Om du får erbjudande så ta dom civila utbildningarna.

Kompetens brukar innebära högre lön samt bättre karriär.

Ju mer utbildning man kan få desto större chans att man kan hantera sitt yrke.

för att bli godkänd väktare måste du åtminstone ha VU1, inom sex månader från det datum du anställdes.

därefter VU2 inom ytterligare sex månader.

detta är upp till det bevakningsbolag du är anställd på att tillse at du får rätt utbildning.

OBS!!

detta gäller enbart bevakningsbolag som har länstyrelsens godkännande.

det finns ett flertal olicensierade bevakningsfirmor som saknar detta, se till att välja något som ingår i BYA och sweguard.

militär skyddsvakt är fö inget som bevakningsbolag tar speciellt hårt på vid anställning, du kommer att förstå varför när du gör skyddsvaktskursen.

eftersom alla inom försvarsmakten förväntas klara skyddsvaktsprovet är inte kraven så högt ställda.

det är de iofs inte på väktarproven heller......

fö kan du om du har tur kunna få väkterutbildning via ditt förband, om intresse finns från båda sidor.

har du tur gör du GU på ett förband med insats-soldater, vilket underlättar chanserna för att få tillgång till VU-kurserna.

vad gäller civil skyddsvakt finns det skilllnader från den militära delen.

däremot är det samma lagstöd i polislagen och skyddslag som åberopas.

jag har inte hundra koll på de faktiska skillnaderna, då information inte verkar vara bevakningsbranschens bästa sida..... :D

@tinhead:

jag tror nog rasmus_87 ställde en fråga och inte ett påstående.

ytterst få bolag(2?) inom bevakningsbranschen utför uppdrag åt försvarsmakten.

jag har endast haft användning för en militär kompetens i mitt jobb som väktare:

att kunna springa så fort som möjligt utrustad med klumpig skyddsväst, och en massa skrot i bältet, för att undkomma att bli utsatt för våld.

om du kommer på någon annan militär-superkraft man kan använda som väktare, på ett varuhus eller under rondering av en tom fabrik, är jag mer än villig att ta del av den :blink:

Edited by bushman

för att bli godkänd väktare måste du åtminstone ha VU1, inom sex månader från det datum du anställdes.

detta är upp till det bevakningsbolag du är anställd på att tillse at du får rätt utbildning.

Så även om jag får skyddsvaktsutbildning i lumpen så måste jag alltså se till att gå både VU1 och VU2 sen efter lumpen? Trots att det står på vaktarskolan.se att man måste ha genomgått VU1 och VU2 för att utbilda sig till skyddsvakt, jag uppfattar det som att eftersom man får skyddsvakt i lumpen så borde även VU1 och VU2 ingå, men så kanske det inte är då?....det är detta som förvirrar mig lite, om ni förstår vad jag menar. :happy:

Så även om jag får skyddsvaktsutbildning i lumpen så måste jag alltså se till att gå både VU1 och VU2 sen efter lumpen? Trots att det står på vaktarskolan.se att man måste ha genomgått VU1 och VU2 för att utbilda sig till skyddsvakt, jag uppfattar det som att eftersom man får skyddsvakt i lumpen så borde även VU1 och VU2 ingå, men så kanske det inte är då?....det är detta som förvirrar mig lite, om ni förstår vad jag menar. :banana

Om du kollar på kursinnehållet i både VU1 och VU2 så ser du massa saker som inte kommer läras ut på den militära skyddsvaktsutbildningen.

Kolla då på BYAs sammanställning av vad de civila kurserna innehåller här om du letar lite.

IIHF :blink: