Jump to content

Realism i filmer

ksp5890

Recommended Posts

Är det någon som lagt märke till hur skådespelarna i Beckfilmerna håller sina Sig med tvåhandsfattning?Är det någon som lagt märke till något som ser fel ut?Felet som jag,tycker mig upptäcka är att vänster hands pekfinger ligger längs med vapnet,istället för att befinna sig "lindad" om höger handen.Enligt mitt förmenande så bör detta kunna påverka träffbilden samt försvåra snabba justeringar i sidled.Någon som sett och håller med mig?

MVH

PJ

det kan vara så att producenten tyckte att det såg tufft ut, det är trots allt tv. annars kanske någon tänker sig att genom att hålla fingret sträkt så skall det underlätt instinktiv skyttet( hadde en fk som sa åt oss att peka framåt med fingret under handskyddet på ak5an vid instinktivskytte, funkar kanske för vissa) då der inte har så långa eldavstånd, men jag håller med dig och det är inget jag provat och inget jag kommer att använda mig av i fortsättningen heller.

• 2 weeks later...

När jag fick pistolutb förra året så sa dom iaf till mig att hålla vapnet på det viset för att undvika att pistolen förlyttas i sidled när man trycker av, och jag sköt också betydligt bättre än förut!

Där ser man.Jag har en tendens att träffa vänster lågt i förhållande till var jag siktar,jag kompenserar detta genom att rikta höger,högt,funkar mkt. bra.Indivduellt vad som funkar bäst förstås.

Per

Edited by ksp5890

Kan ju inte låta bli att svara på ett sådant här ämne......

Det är inget grepp som jag skulle lära ut, jag föredrar att hålla så här:

f0a2a8fe.jpg

Bägge armarna raka, kroppen mot målet å du levererar bra träff i hejdlös hastighet :rockon:

Edited by jöjje

@KSP 5890

att du träffar lågt vänster beror på att du inte har kontroll över avfyrningen, sakta ner och lär dig korekt avfyrningsteknik för att sedan öka. Väg av precision mot snabbhet.

Tack för tipset.Har skjutit bra m. tvåhandsvapen i många år.Pistolskyttet har jag aldrig riktigt fått ordning på.22 kal. tävlingspist. har jag svårt för,får bättre resultat m. tj. vapen(Pist. M/88),nogbäst att fortsätta att öva m. den?

• 2 weeks later...
@KSP 5890

att du träffar lågt vänster beror på att du inte har kontroll över avfyrningen, sakta ner och lär dig korekt avfyrningsteknik för att sedan öka. Väg av precision mot snabbhet.

Kan bara hålla med Jöjje, ibland är snabbhet överskattat.

Fick nedanstående fundering av en kollega:

"DVC

Diligentia, Vis, Celeritas. Alla optimala färdigheters sakliga grund. Precision, kraft och snabbhet är den svenska översättningen. Låt oss sväva runt två av begreppen något.

Alla färdigheter, dvs praktiska handlingar, som skall utföras i krig eller annan konkurrens, skall vara PRECISA, KRAFTFULLA och SNABBA.

Frågan kan lyda: vilket är viktigast? Svaret varierar, vilket det skall göra. Diskussionen är svaret och ger inlärning med förståelse i vanlig ordning. Enkla svar är till för barn och reglementen, majorer etc. Ändå vill jag på ett speciellt sätt framhäva Precisionens betydelse, på allra enklaste sätt.

Precision, eller fulländad motorisk teknik, är grunden till den optimala färdigheten. Gör alltid rätt. Fort blir lätt fel. Att först träna in den korrekta fysiska rörelsen med koncentration på rörelsemönstret befäster färdigheten. Var kritisk mot hur precision definieras. Denna parameter är inte sällan möjlig att begränsa kravmässigt. Man behöver inte vara hur noggrann som helst. Bestäm dig exempelvis för hur precis du måste vara för att träffa rätt tangent på tangentbordet med dina fingrar.

Precision handlar om att hantera en färdighet till fulländning, eller i en strävan däremot. Vem är någonsin nöjd? Självklart skall du vara nöjd när du "vet" att du kan klara jobbet, vilket ibland innebär att du aldrig blir tillräckligt bra. Se det som ett moment 22 om du vill. "Rik nog som nöjd är", Havamal.

När du tränar in ett handlingsmönster skall du granska och analysera varje rörelsemoment. Ännu bättre är om du har en kamrat som kan ge kritik. Rationalisera bort varje onödig rörelse. Ett ofta återkommande moment eller serier av rörelser kan med fördel tränas in momentvis och senare i en följd. Låt hjärnan aktivt påverka inledningsvis för att stegvis slappna av och till slut kanske övas att riktas åt annan verksamhet. Distraktioner är överkurs. Börja alltid långsamt och öka takten när du känner att du kontrollerar schemat som då måste vara optimerat.

Stress innebär hämmade inlärningsmöjligheter. Vad framkallar stress; Kompisarna? (knappast), Kraven hemifrån? (sällsynt), Ditt befäl? (mest sannolikt). Vissa förband har stress som honnörsord, speciellt under grundläggande inlärning. Hur detta påverkar den enskildes motivation varierar högst betydligt från person till person. I den mån det innebär stress drabbas dock den rent tekniska inlärningen och därmed också precisionen.

Snabbhet är ett relativt begrepp och skall ställas mot erforderlig precision, aktuell konkurrens etc. Något säger mig dock att det skall gå fort! Frågan är som sagt hur fort. Nyttan av snabbhet är som regel liten om precisionen hämmas. Snabbhet är en parameter som alltid kan förbättras.

När du tränar din precision och övergår till snabbhet skall du prova dig fram och sträva efter god rörelsekontroll. Gå gärna över gränsen för att prova gränserna. Du vill veta hur snabbt det inte skall gå. Sänk därefter och fortsätt träna.

Det är aldrig tillräckligt snabbt. Samma moment som du genomför för att lyckas med ditt jobb utförs av din konkurrent. Kom före honom. Han kanske är smartare. Du kan vara snabbare; överlista med snabbhet om du saknar andra talanger och övriga förutsättningar.

Gör inte som på film. Titta inte på film alls förresten, speciellt inte amerikanska pang-pang filmer. Där går det snabbt, nämligen. De gör därav bara fel, gång på gång. Tro inte att du är opåverkbar. Om du inte sysslar med skytte måste du hålla med om att det du är bra på: datorer, bilar, lagen, historia, rockmusik etc., alltid i dessa filmer är presenterat på ett hafsigt och mycket grovt förenklat sätt, gärna ersatt med någon fräsig och stilistiskt plumpig felaktighet som "bara" du ser. Berika världen med din precision, hur den nu kan yttra sig. Gör det dessutom innan någon annan hinner ställa till det. Var snabb och precis.

"Hjärnan är det yttersta vapnet…"

Detta ypperliga citat, från en av försvaret utskälld och lågt aktad film och aktör, bör kompletteras med tillägget: "…och allt annat är tillbehör". Inget vapen eller verktyg i världen kan ha en egen vilja och är därmed verkningslös utan människan. Lär dig att anpassa ditt beteende genom att variera övningarna efter den verklighet som de skall tillämpas i. Lär dig kreativitet, aktivt. Undvik standardförfaranden och se möjligheter i varje gråsten, vad än ändamålet är. Fullfölj det du förutsatt dig. Bestäm dig för att det finns en utväg och att du kan påverka.

Ur inlärningssynpunkt skall du vara noggrann med att alltid aktivera hjärnan och göra ditt bästa för att påverka din egen attityd såväl som ovan nämnda anpassningsmetoder. Fråga dig själv varför du lär dig detta och var kritisk mot metoder. Därigenom får du antagligen veta varför det är som det är, eller så får du reda på att det inte finns motiv. Utan motiv; ingen inlärning av det slaget. Sök då andra metoder eller strategier.

Rasta regelbundet. Skona skallen. Hårdträning belastar fysiskt och mentalt. Variera och vila.

Jeff Cooper har ett alternativt citat: "You don´t win because of shooting right. You win because of thinking right." Mannen är det praktiska skyttets grundare och anfader. Som fd överstelöjtnant i Marinkåren har han en tendens att sortera saker och ting i rätt och fel, mycket kategoriskt, trots sin stridserfarenhet. Att läsa hans verk är både underhållande och informativt. Det kan dock vara på sin plats med en paus då och då för att smälta intrycken och försöka se dem lite nyanserat från annat håll. JC är också pappa till DVC som inleder sidan. Coopers citat i detta stycke är ämnat att framhäva det stridstekniska uppträdandet snarare än strategiska förhållningssätt till väpnade konflikter, även om det fungerar lika bra i sådana sammanhang.

Under detta stycke om hjärnan kan alla stridstaktiska tips inordnas: kraftsamling, lokal överlägsenhet, handlingsfrihet, överraskning mm. De förutsätter som sagt viss hjärnverksamhet.

"Hjärnan är det yttersta vapnet..."

Edited by heiho

Nämen se där, en text som jag inte har sett på länge, författaren var lite av min mentor vad gäller skytte med pistol för tjänstebruk, numera en god vän. Känner du honom?

Tyvärr var han allt för långt före sin tid, och hade dessutom hämtat sin kunskap på Gunsite i USA och inte på dåvarade InfSS. Han förespråkade i början på 90talet sådant som i dag är mer eller mindre standard inom skjututbildningen tex skjutning i från fel axel å fick en hel del skit för det!

@Jöjje.

Har tyvärr inte träffat honom personligen, vi har dock jobbat på samma förband.

En hel del utbyte av ideer, mest hans, har vi haft och en hel del av tankarna har jag använt mig av i skjututbildningssammanhang.

Texten jag tagit med är en större del av ett underlag/förslag till ny skjututb. för försvarsmakten, ett mycket väl genomtänkt förslag.

kommer inte ihåg om det belönades i förslagsnämnden?

Texten jag tagit med är en större del av ett underlag/förslag till ny skjututb. för försvarsmakten, ett mycket väl genomtänkt förslag.

I förslaget fanns även en del bra konkreta tips som saknar motsvarighet i den etablerade skjututbildningen!

Upplägget var som du säger väl genomtänkt, de första skotten sköts på 5m om jag inte missminner mig, eftersom en oerfaren skytts första skott knappast är några precisions skott.

Genomgående var träffens placering av vikt, hellre en bra träff än tre dåliga osv (helt i enlighet med erfarenheter från senare års konflikter)