Jump to content

Vad kostar jag ?

målobs

Recommended Posts

Tänkte höra om det är någon som vet vilka avgifter ett företag behöver betala för mig då jag jobbar en timme.

Låt oss säga att jag får ut 100 kr i bruttolön vad har då företaget haft för kostnad för mig inkl arbetsgivaravgifter osv...?

Gärna lite fint uppdelat typ

Lön....

Social avgifter...

Arbetsgivaravgift ...

osv.

Tack på förhand.

Arbetsgivaravgiften ligger på 33 procent, cirkagurka. Så om du ser 100 spänn brutto (ungefär 70 netto, beror på var du bor) så har arbetsgivaren pröjsat 133. (I arbetsgivaravgiften ingår dock saker som man ska se som ersättning för arbete, som socialförsäkringsförmåner, framför allt pensionsavgifter.)

Tillkommer givetvis kostnader för kapital (utrustning, lokalhyra och så) samt för dem som eventuellt behöver anställas för att stödja ditt arbete (sekreterare, chefer eller annat).

I många kontorsyrken räknar man schablonmässigt med att folk totalt kostar dubbla bruttolönen. Skulle gissa på att datoriseringen ökat detta något.

En hel del företag får också betala avgifter som kommer ur kollektivavtal och pensionsuppgörelser.

Man kan också filosofera kring att semesterlönen gör att ett företag får betala 112% av din timlön till dig eftersom du har betalt under 5 veckors semester (generaliserat).

...och i slutändan finns det nästan alltid en konsument som betalar 6-25% mervärdesskatt på din totala kostnad för företaget.

och tjänar man för mkt så föräras man med att betala ännu mera skatt... Att sedan studielån och räntan på studielånen inte är avdragsgilla gör det hela bara bättre. Ifall man är akademiker straffas man hårt. Bästa vore att sluta plugga efter 9:an och börja jobba direkt, då belönas man av samhället...

/me är sur över att betala så mkt skatt och få så lite pang för pengarna

Man brukar räkna med att den anställde kostar lönen gånger tre (enl en ekonomisnubbe i FM). Detta vid hyfsat normala löner. Så om man tjänar 100 kr i timmen kostar man 300 kr i timmen i sociala avgifter mm mm. Fast alla kostar ju olika.......

Fast jag måste vara den billigaste för FM...... :ph34r:

Vi har hög skatt på alkohol för att folk inte skall dricka...

Vi har hög skatt på Tobak för att folk inte skall röka...

Vi har hög skatt på arbete för att folk...?

...ska betala mycket pengar till statskassan, bland annat för att finansiera vår favoritmyndighet.

Arbete är tyvärr det tredje bästa skatteunderlaget - efter fastigheter och konsumtion (momsen, alltså) - sett ur elasticitetsperspektiv.

Jag och en kollega satt häromveckan och förhandlade jouravtal med chefen. Kollegan tyckte att det var lite mycket som skulle gå bort i skatt. Jag kläcker då ur mig: "Men Jimmy, har du inte tänkt på att den här jourverksamheten måste finansieras med skattemedel?"

Man riktigt såg hur det svindlade för ögonen på honom när han insåg hur mycket pengarna gick runt. :navy:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...