Jump to content

Recommended Posts

Posted
OH yeah, första informationsbrevet!

Det var på tiden. Bra brev, verkligen fylligt om det rådande läget. :)

Waow! Vad stod det i brevet? Det enda som låg i min brevlåda idag var det påskrivna kontraktet. Informationen kommer väl senare...

• Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

-Vakansrekrytering sker under våren.

-Tid, plats och antal deltare för övningar i Italien, Norge och Sverige i år.

- Dom klargjorde ryktet om en insats i Afrika för SWAFRAP.

Dom har altså INTE fått något beslut eller direktiv om en insats i afrika.

Exakt vad som sägs angående eventuell mission får du läsa i ditt brev som kommer i veckan! :clap:

Posted
-Vakansrekrytering sker under våren.

-Tid, plats och antal deltare för övningar i Italien, Norge och Sverige i år.

- Dom klargjorde ryktet om en insats i Afrika för SWAFRAP.

Dom har altså INTE fått något beslut eller direktiv om en insats i afrika.

Exakt vad som sägs angående eventuell mission får du läsa i ditt brev som kommer i veckan! :clap:

ARGH!! vad retsamt, nu blir jag verkligen nyfiken. MEN den som väntar på något gott....väntar ALLTID för länge :-D

Posted

Äsch. :clap:

Du får nog ditt brev senast imorgon eftersom det är ett informationsbrev som alla ska få. Det innehöll inget speciellt eller personligt så det lär ha skickats samma dag eller under två dagar till samtliga i förbandet.

• 2 weeks later...
Posted

Jaha då har man blivit uppringd i onsdags för nått jag antar är en vakansutfyllnad? Minns inte ens vad jag sökte men de frågade om jag fortfarande var intresserad. Och i morse kom det lite papper men knappast någon intressant information.

Under nästa vecka skulle kontraktet komma så då får man väl veta befattningen i alla fall men saknar information mera ingående om "min" enhet. Men ni som varit med lite längre, vet ni så mycket mera? Jag vet bara det allmänna om beredskap o insats, att vi är så bra så vi inte behöver nån utbildning och att man borde få deltaga i en övning nån gång under 2 år.

Kanske beror mina funderingar på att min kunskap om FV är lika med noll, vad vet jag?

0:)

Posted
Jaha då har man blivit uppringd i onsdags för nått jag antar är en vakansutfyllnad? Minns inte ens vad jag sökte men de frågade om jag fortfarande var intresserad. Och i morse kom det lite papper men knappast någon intressant information.

Under nästa vecka skulle kontraktet komma så då får man väl veta befattningen i alla fall men saknar information mera ingående om "min" enhet. Men ni som varit med lite längre, vet ni så mycket mera? Jag vet bara det allmänna om beredskap o insats, att vi är så bra så vi inte behöver nån utbildning och att man borde få deltaga i en övning nån gång under 2 år.

Kanske beror mina funderingar på att min kunskap om FV är lika med noll, vad vet jag?

:)

Dessvärre vet jag inte heller mer än den information som skickats ut till samtliga. Tycker själv det verkar konstigt att ingen kompletterande utbildning behövs eftersom vi alla har vitt skilda erfarenheter samt olika bakgrunder.

Trots att jag har gjort GU i FV så vet jag inte var min egen bef befinner sig i organistationen samt vad det innebär.

Jag önskar dig välkommen i gänget! :) B)

Posted
Dessvärre vet jag inte heller mer än den information som skickats ut till samtliga. Tycker själv det verkar konstigt att ingen kompletterande utbildning behövs eftersom vi alla har vitt skilda erfarenheter samt olika bakgrunder.

De tror sig kunna genomföra all nödvändig utbildning innan en eventuell insats. Nu vet jag inte om de ändrat det inför IF06 men tidigare var inte ens hela förbandet rekryterat, utan man räknade med att enkelt kunna fylla resten om det vore aktuellt med insats. Visserligen sparar de pengar på att inte ta in alla för utbildning, men för markförsvaret tror jag grundläggande missionsutbildning skulle ge bra mycket mer än att vakta flygplan på någon pfp-övning. Dessutom är det bra att se vad man har för folk innan det är dags att åka.

En skillnad mot armén är också att en stor del av personalen är anställd och jobbar dagligdags med samma saker som de skulle göra under utlandstjänst, så befattningsutbildning och övning fås under ordinarie arbetstid.

Posted

Ledsen grabbar men jag kommer att lämna min plats som stabsass/sb eftersom jag blivit vakansrekryterad som C Stabsgrp IA06.

Önskar alla lycka till med kommande övningstillfällen vilka lät spännande enligt den information som skickats ut.

Skriv gärna och berätta vad som händer här framöver.

/Eldståhl

Posted
Ledsen grabbar men jag kommer att lämna min plats som stabsass/sb eftersom jag blivit vakansrekryterad som C Stabsgrp IA06.

Önskar alla lycka till med kommande övningstillfällen vilka lät spännande enligt den information som skickats ut.

Skriv gärna och berätta vad som händer här framöver.

/Eldståhl

Lycka till, Eldståhl! ,O

Jag är säker på att IA06 blir ett bättre förband med dig som tar hand om kompaniet... :happy:

/JE

Posted
Hmmm de e lite roliga på F17 i alla fall.

Internationell dag på F17

Bästa citatet:

SISU är ett bepansrat hjulgående fordon med kanon på taket som väger 19 ton! Den vill man inte skall köra efter en...

:happy:

..om kanonen väger 19 ton, vad väger då hela SISU:n? är det modifierade SISU-vagnar med haubits 77 i tornet? :Malaj:

Som jag har förstått det så har dom som håller i förbandet haft häcken full med annan planering/rek, dessutom har stora delar av planeringen inför övningarna hängt på andra nationer och även HKV har haltat lite, och då kan man lätt inse att det tar tid att bli klar med en planering få den ordersatt av HKV och sen få ut den till personalen, men det är definitivt inte bra och naturligtvis en källa till en del avhopp :(

Men nu är allting (nästan) klart så dom som inte fått ett mejl får ett fett brev i brevlådan i dagarna.

:clap:

Posted

Bästa citatet:

SISU är ett bepansrat hjulgående fordon med kanon på taket som väger 19 ton! Den vill man inte skall köra efter en...

..om kanonen väger 19 ton, vad väger då hela SISU:n? är det modifierade SISU-vagnar med haubits 77 i tornet? :clap:

Skulle även kunna tolkas som att det är taket som väger 19 ton. Syftningsfel kan bli lite kul ibland, särskilt i kombination med särskrivningar.

Posted

Det här var ju JÄVLIGT roligt.

Jag ringde och hörde ifall jag skulle med till Italien och fick svaret att det skulle jag minsann, hurra vad bra tyckte jag!

Några veckor gick, hörde inget. Sedan träffar jag en kille på en FVRF-kurs nu i veckan som också är med på säkplutonen och han har fått alla papper och är good to go.

Då undrade jag självklart varför jag inte fått någon information alls. Jag skulle ju åka.

Dom skulle skicka alla tre basssäkgrupper tom.

Konstigt.

Så jag passade på att ringa och höra ifall dom har min gamla adress eller något som kunde göra att mina papper var sena.

Då visade det sig att dom ändrat sig och gått ner till två grupper och min grupp var nukad. :rockon:

Jag har inte kännt en sådan ilska på väääääldigt länge! :rockon:

Man tycker ju att om man frågat och fått svaret JA så kan man inte ändra till ett NEJ utan att meddela personen i sig. Nu har jag anpassat SJUKT mycket saker för den här 3,5 veckor långa övningen.

Plugg, lägenhet, ekonomi, hela jävla köret åt helvete.

Jag är SJUKT jävla förbannad och överväger starkt att säga upp min plats i det här förbandet.

Någon jävla måtta får det vara.

Visst, nu kanske jag framstår som en gnällis. Men jag har fan ett liv att se över. Hade jag inte ringt och fått reda på det själv vet jag inte vad som kunde ha hänt. Nu lyckas jag i alla fall rädda en del.

Återgår nog helt enkelt till det vanliga missions-sökandet. Det här känns otroligt surt. :lala:

Posted
Det här var ju JÄVLIGT roligt.

Jag ringde och hörde ifall jag skulle med till Italien och fick svaret att det skulle jag minsann, hurra vad bra tyckte jag!

Några veckor gick, hörde inget. Sedan träffar jag en kille på en FVRF-kurs nu i veckan som också är med på säkplutonen och han har fått alla papper och är good to go.

Då undrade jag självklart varför jag inte fått någon information alls. Jag skulle ju åka.

Dom skulle skicka alla tre basssäkgrupper tom.

Konstigt.

Så jag passade på att ringa och höra ifall dom har min gamla adress eller något som kunde göra att mina papper var sena.

Då visade det sig att dom ändrat sig och gått ner till två grupper och min grupp var nukad. :rockon:

Jag har inte kännt en sådan ilska på väääääldigt länge! :Malaj:

Man tycker ju att om man frågat och fått svaret JA så kan man inte ändra till ett NEJ utan att meddela personen i sig. Nu har jag anpassat SJUKT mycket saker för den här 3,5 veckor långa övningen.

Plugg, lägenhet, ekonomi, hela jävla köret åt helvete.

Jag är SJUKT jävla förbannad och överväger starkt att säga upp min plats i det här förbandet.

Någon jävla måtta får det vara.

Visst, nu kanske jag framstår som en gnällis. Men jag har fan ett liv att se över. Hade jag inte ringt och fått reda på det själv vet jag inte vad som kunde ha hänt. Nu lyckas jag i alla fall rädda en del.

Återgår nog helt enkelt till det vanliga missions-sökandet. Det här känns otroligt surt. :lala:

Jag kan bara beklaga men samtidigt är det som allting annat när det gäller missionslivet att inget är klart förrän du har papperet i hand.

:rockon:

Posted

När det gäller mission så håller jag med, men att planera en vanlig övning så borde det kunna funka bättre tycker jag! :/

Jag förstår att du blev besviken.

Posted

Mina tidigare erfarenheter av allt som har med US att göra har tvingat mig att inta samma attityd som gäddan, dvs. trycka i vassen. När någon aktivitet är på gång så får de höra av sig. Tar man själv kontakt så talar man i nio fall av tio med Röven, vilket ju är föga meningsfullt när de är Huvudet som bestämmer.

/Nasty

• 3 weeks later...
Posted

Blir inget av italienövningen för Sveriges del:

SR Blekinge: Sverige gillar inte israelisk närvaro

Det är lite spännande att man är emot att Israel är med i den övningen men det är ok att ha affärer med försvarsmeteriell till samma land :D

Kommer ett gyllene tillfälle att visa sitt missnöje i september.

/Nasty

Posted

Ja det är intressant att vi kan bjuda in Ryssland på övning i Sverige och låta dem skicka förband där förbandschefen är misstänkt för krigsförbrytelser i Tjetjenien, men inte delta i en övning i Italien för att Israel är med. :D

Kan det vara så att stödpartierna har höjt rösten? V är ju inte kända för att gilla Israel...

Posted

Kan den hastiga beskedet från regeringen kanske komma från en nytillträd svensk utrikesminister, v & mp har vad jag vet inte yttrat sig i media om detta vilket dom vanligtvis brukar.

Posted

Vad jag hörde på nyheterna så motiverade man det med att sannolikheten att Israel kan deltaga i internationella insatser är väldigt låg i dagens läge. Vad jag inte fattar är varför detta skulle förhindra Sverige från att deltaga, vilket jag också uppfattade som man hade svårt att förstå på nyheterna.

Posted
Vad jag hörde på nyheterna så motiverade man det med att sannolikheten att Israel kan deltaga i internationella insatser är väldigt låg i dagens läge. Vad jag inte fattar är varför detta skulle förhindra Sverige från att deltaga, vilket jag också uppfattade som man hade svårt att förstå på nyheterna.

Kanske det du menar men lite mer tydligt i alla fall:

Enligt Christian Karlsson på Utrikesdepartementets presstjänst var det sagt att man skulle öva fredsbevarande uppgifter. - Men med tanke på det politiska läget är det inte troligt att Israel kommer att vara med för att öva fredsbevarande uppdrag, säger han.

Frågan är ju om nu bara om Sveriges "moraliska" inställning till Israels deltagande får något eko i världen? Och vad de tror att Israel då skulle öva för? Försvar mot NATO/FN/EU flyg eller?

:)

Posted

Vi kan nog alla enas om att Regeringen inte uppger det egentliga skälet att dra sig ur.

Personligen är jag mer irriterad på att vi övar med Ryssarna än med Israel.

• 3 weeks later...
Posted

Hmmm????

Blev uppringd V.12 för vakans. Fick brev som sa att kontraktet skulle komma V.14. Ringer V.16 och undrar vart det är och får besked att det ska vara på väg (postat igår typ). Nu är det V.20 och inget kontrakt har dykt upp ännu.

Kom dock ett brev om att jag skulle få en T-shirt men kan inte fylla i lappen då jag inte vet mitt befattningsnummer.

Kan jag få beredskapsersättning nu för dessa veckor som gått då jag faktiskt inte har skrivit på nått? Eller kan man kanske lösa det genom att jag skriver på med ett äldre datum? Och framför allt vad tänker de på F17? Lite fundersamma borde de ju vara?

Har tyvärr haft för mycket i skolan den senaste tiden men får nog ta och slå en signal till. Vet ju nu att ingen här antagligen kan svara på mina funderingar men lite lustig situation är det nog tycker jag!! Vill mest skriva av mig lite bara :baskerKav:

:D