Jump to content

FN-soldat sköt isarelisk soldat i Libanon?


Recommended Posts

nu var de ju sisomså att styrkan till libanon plockades ihop av frivilliga från 1,2,3 samt stab&tross kompanierna, så man kan ju säja att det var en salig blandning men dom funkade ju skitbra och gjorde jobbet lika bra, lite kan man läsa här på 1Komp sida vid återförenandet, du kan läsa mer här http://www.68m.se/index.htm

 

Tack för dom fina fotona.

 

1978 i januari gick jag ROK II inf kompanichefskursen och då sa en kurskamrat att han skulle ner till Libanon. Jag minns inte hans namn men tror att han skulle gå som stf kompanichef.

 

Det vore kul om du kunde bekräfta det och om han fanns med något av fotona.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

en liten fråga bara.

 

har ett vagt minne om att en svensk yxa, blev skjuten till döds av israeler under 80-talet.

och att det hände i israel, ytterst nära gränsen mot libanon.

en hel grp svenskar hamnade i mellan stridande parter, med israelerna på ena sidan och någon okänd milis på andra.

 

alla svenskar skulle dessutom pga de åkte in i israel vart obeväpnade.

 

hur stor sanningshalt är det i mitt urvattnade minne?

 

Historien är sann, men det hände på 110:an. Hände dock i Libanon, nära gränsen till Israel.

Babbelsinmannen kan säkert ge en mer detaljerad beskrivning av hur det gick till.

Står för övrigt lite om det här oxå:

Forumet

 

Så som jag hört den här historien.

På Franssons första dag i Libanon skulle han åka till israel för något ärende, troligen för att lära sig rutinen för att passera gränsen och osv...

Under natten hade några ur Hizbollah framryckt med gummibåt längst kusten för att ta sig in i Israel. Dock hann det ljusna innan dom hade passerat gränsen och Hizbollahkillarna åkte in till ett liten skjul som låg när kusten och som man ser från vattnet. Skjulet ligger också bara någon meter från vägen som går mellan campen och gränsen. Eftersom man skulle till israel hade man inga vapen med sig, sträckan mellan camp och gräns är bara 5 km och ansågs som säker.

 

När Fransson och killarna kommer körande går Hizbollah ut i vägen och stoppar dem, Hizbollah hinner även stanna en fransk FN-bil med franska FN-soldater. Alla av dessa tar dom in i skjulet som gisslan.

På något sätt får Israelerna reda på att Hizbollah finns i skjulet och öppnar därför eld mot skjulet trots vetskapen att det finns FN-personal där.

 

Efter eldgivningen slutat och Hizbollahkillarna är döda ska en fransk läkare hjälpa en av Hizbollah, dock har denna en försåtsladdning i skon eller liknande. Denna detonerar men den franska läkaren överlever.

 

Jag vet att under L116 skulle några från Hizbollah göra om bedriften fast denna gång med vattenskotrar. Jag vaknade på morgonen av ljudet av lågt flygande helikoptrar, lys och automateld. Liken låg kvar i vattnet lång in på eftermiddagen då dessa plockades upp.

Enligt uppgift var israelerna rädda för ytterligare försåtladdningar.

 

Rätta mig gärna om jag har tokfel i något.

 

Lägger ut några bilder på skjulet där Hizbollah och gisslan fanns. Bilderna är tagna från vägen och man ser vattnet i bakgrunden. Gränsen till israel ligger ca 1 km till höger på en höjd där dom har en god överblick över landskapet.

 

Edit: minnesstenen för Fransson syns på första bilden.

 

huset1.jpg

huset2.jpg

huset3.jpg

 

Jag måste posta 5 inlägg innan nyår. Här kommer det första:

 

Jag kommer ihåg den natten då dom sköt lys över campen. Jag var på vaktpluton, men kan inte minnas något om Hizbollah och vattenskotrar. Var för övrigt den enda gången som vi besatte eldställningarna skarpt.

 

Något senare samma år eskorterade vi Franssons anhöriga upp till skjulet. Väldigt tragiskt.

Link to comment
Share on other sites

[

 

Jag måste posta 5 inlägg innan nyår. Här kommer det första:

 

Jag kommer ihåg den natten då dom sköt lys över campen. Jag var på vaktpluton, men kan inte minnas något om Hizbollah och vattenskotrar. Var för övrigt den enda gången som vi besatte eldställningarna skarpt.

 

Något senare samma år eskorterade vi Franssons anhöriga upp till skjulet. Väldigt tragiskt.

 

Var du på L116?

Det var den informationen vi fick på morgonuppställningen. :rolleyes:

Edited by ugly
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
[

 

Jag måste posta 5 inlägg innan nyår. Här kommer det första:

 

Jag kommer ihåg den natten då dom sköt lys över campen. Jag var på vaktpluton, men kan inte minnas något om Hizbollah och vattenskotrar. Var för övrigt den enda gången som vi besatte eldställningarna skarpt.

 

Något senare samma år eskorterade vi Franssons anhöriga upp till skjulet. Väldigt tragiskt.

 

Var du på L116?

Det var den informationen vi fick på morgonuppställningen. :rolleyes:

 

Ja, jag var på L116, vaktpluton. Var fanns du? :lol:

Link to comment
Share on other sites

[

 

Jag måste posta 5 inlägg innan nyår. Här kommer det första:

 

Jag kommer ihåg den natten då dom sköt lys över campen. Jag var på vaktpluton, men kan inte minnas något om Hizbollah och vattenskotrar. Var för övrigt den enda gången som vi besatte eldställningarna skarpt.

 

Något senare samma år eskorterade vi Franssons anhöriga upp till skjulet. Väldigt tragiskt.

 

Var du på L116?

Det var den informationen vi fick på morgonuppställningen. :unsure:

 

Ja, jag var på L116, vaktpluton. Var fanns du? :)

 

L116 brandgruppen.

Se vad olika information man kan få om en händelse.

 

Det sas även att liken låg kvar i vattnen utanför stranden i höjd med skjulet med händelsen med fransson.

Var själv nere och såg båten när jag var ute med "dundret" en av våra coola CFT.

Men om det låg någon i vattnet var svårt att se.

Link to comment
Share on other sites

blandar jag inte ihop allt för mycket så står det lite om denna händelsen och dess eftermäle i senaste insats och försvar?

 

eller är det två skilda händelser där en soldat avlider och en blir svårt skadad i bägge benen.

intressat läsning i vilket fall som helst, främst för någon som sysslar med sjukvård.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
blandar jag inte ihop allt för mycket så står det lite om denna händelsen och dess eftermäle i senaste insats och försvar?

 

eller är det två skilda händelser där en soldat avlider och en blir svårt skadad i bägge benen.

intressat läsning i vilket fall som helst, främst för någon som sysslar med sjukvård.

 

 

Den som dog vid det tillfället Hette Karl-Oskar Johansson, han som blev skadad i benen hette Mats Lindberg.

Dom åkte på ett patrullspår, en liten väg mellan Khardalabron och en liten gård några hundra meter bort.

Kl. 08:50 29 Mars 1978 körde dom på en stridsvagnsmina på en väg som Johansson själv hade minröjt.

Det rörde sig om en ny sorts mina som inte kunde upptäckas med minsökare. Detta hände sig alltså under

68 ML tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...