AdamAdam Posted November 24, 2005 Report Share Posted November 24, 2005 Den finske expresidenten Martti Ahtisaari har utsetts till medlare för Kosovo, med syftet att (antar jag) försöka mäkla fram en långsiktigt hållbar lösning på regionens politiska problem. DN skriver om det idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 Att det är en grannlaga uppgift tvivlar väl ingen på, men att FN inlett en process tyder ändå på någon slags beslutsvilja och en uppfattning att den nuvarande situationen är ohållbar. Ni som är bättre pålästa än mig på FN och storpolitik, har ni någon kommentar? Och ni som är på plats i Kosovo, har ni märkt av den här utvecklingen något? Nya hotbilder/uppdrag med anledning av medlarens tillsättning? Är det någon särskild händelse i närtid som har triggat FN att agera? Eller är det en (sen) reaktion på fjolårets kravaller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 Den finske expresidenten Martti Ahtisaari har utsetts till medlare för Kosovo, med syftet att (antar jag) försöka mäkla fram en långsiktigt hållbar lösning på regionens politiska problem. DN skriver om det idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 Att det är en grannlaga uppgift tvivlar väl ingen på, men att FN inlett en process tyder ändå på någon slags beslutsvilja och en uppfattning att den nuvarande situationen är ohållbar. Ni som är bättre pålästa än mig på FN och storpolitik, har ni någon kommentar? Och ni som är på plats i Kosovo, har ni märkt av den här utvecklingen något? Nya hotbilder/uppdrag med anledning av medlarens tillsättning? Är det någon särskild händelse i närtid som har triggat FN att agera? Eller är det en (sen) reaktion på fjolårets kravaller? Kom iofs hem redan i somras men är det inte så att dessa samtal har utlovats länge men sköts upp efter kravallerna. Planen var ju att samtal om status skulle inledas när Standards for Kosovo var uppfyllda. Frågan är väl om de är det och om Serbien kommer delta i samtalen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 Standars är inte helt uppfyllda. Däremot så har processen levt och fortskridit utan egentlig påverkan. Därför har man nu valt att samtalen ska upptas så att processen kan hanteras. Det kommer aldrig att komma en bättre tidpunkt att starta samtalen än nu, är det sagt, och att inte inleda samtalen skulle få väldigt negativ effekt som inte skulle gynna regionen. Därför kör man nu. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 Standars är inte helt uppfyllda. Däremot så har processen levt och fortskridit utan egentlig påverkan. Därför har man nu valt att samtalen ska upptas så att processen kan hanteras.Det kommer aldrig att komma en bättre tidpunkt att starta samtalen än nu, är det sagt, och att inte inleda samtalen skulle få väldigt negativ effekt som inte skulle gynna regionen. Därför kör man nu. /Krook Tack för info. Låter helt logiskt. Vet du hur det är med serbiskt deltagande? /Eklöv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Finns det någon som har info om medlingssamtalen? Det vore intressant med und i frågan. /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Standars är inte helt uppfyllda. Däremot så har processen levt och fortskridit utan egentlig påverkan. Därför har man nu valt att samtalen ska upptas så att processen kan hanteras. Det kommer aldrig att komma en bättre tidpunkt att starta samtalen än nu, är det sagt, och att inte inleda samtalen skulle få väldigt negativ effekt som inte skulle gynna regionen. Därför kör man nu. /Krook Tack för info. Låter helt logiskt. Vet du hur det är med serbiskt deltagande? /Eklöv Den serbiska delegationen är toppad med bla Kostunica. De har samlat ihop det tyngsta politiska artilleriet som finns tillgängligt i Serbien. K-Albs får svårt att matcha det. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Den serbiska delegationen är toppad med bla Kostunica. De har samlat ihop det tyngsta politiska artilleriet som finns tillgängligt i Serbien. K-Albs får svårt att matcha det. /Krook Håller med. Vet du hur Rugova ser ut att hantera K-alb extrema grupper? Är alla partier i K-alb parlamentet representerade i delegationen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Jag har inte följt det så noga den senaste tiden och det svänger fort där nere så... Fråga någon som är där. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Ska bli! GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eldståhl Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Precis som tidningarna säger så lär det bli maktkamp nu när president Ibrahim Rugova är död. http://www.motalatidning.se/senastenytt/ar...ID=168817&avd=5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Precis som tidningarna säger så lär det bli maktkamp nu när president Ibrahim Rugova är död. http://www.motalatidning.se/senastenytt/ar...ID=168817&avd=5 Intressant artikel. Verkar bli ett balkanskt getingbo som vanligt... Jag tror dock inte att det kommer bli kravaller som 2004 i och med detta. KFOR borde ha snorkoll på beredskapen nu! Eller? /JE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Vill minnas att det snackades mycket om ora och just Surroi i samband med senaste valet. Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen i Kosovo och de stundande (?) samtalen om framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest linc Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 DN skriver följande: "Förhandlingarna skulle inledas i Wien på onsdag men kommer nu sannlikt att senareläggas till någon gång i början av februari som ett uttryck för respekt för den avlidne Rugova. Det sade till nyhetsbyrån Reuters den tidigare finländske presidenten Ahtisaari som också är medlare i fredssamtalen mellan Belgrad och kosovoalbanerna om provinsen Kosovos framtid." Hela artikeln finns att läsa här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted March 1, 2006 Report Share Posted March 1, 2006 http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11979655.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted March 1, 2006 Report Share Posted March 1, 2006 Inte bara förhandlingar om Kosovo väntar i närtid utan en folkomröstning kommer också att ske om Montenegros självständighet. När EU/FN och omvärlden har sagt sitt så har vi ännu fler småländer på Balkan som inte har någon större möjlighet att överleva utan stöd från utlandet. Lennartsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_b Posted March 2, 2006 Report Share Posted March 2, 2006 Montenegro är väl redan ett land som jag har fattat det, men de har gått i union med Serbien. Dessutom så är enligt min uppfattning önskan om unionens upplösning ömsesidig och har ingenting med FN/EU att göra. Angående artikeln i SvD så är det frapperande hur ofta man kan läsa påståenden i stil med "Det är dock osannolikt att han någonsin kommer att ställas inför rätta eftersom han knappast kommer att sätta sin fot i Serbien." Bor han i Kosovo så bor han ju tekniskt sett redan i Serbien. Sedan att serbisk polis inte kan agera i Kosovo därför att det nu styrs av UN är en annan sak. Jag kan inte hjälpa att jag stör mig lite på dessa inslag när en journalist vill berätta om de förhandlingar som pågår för att AVGÖRA Kosovos framtida status och i samma artikel/inslag själv redan behandlar frågan som avgjord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted March 2, 2006 Report Share Posted March 2, 2006 frågan är hur världssamfundet skall garantera de få kosovoserbernas säkerhet om det går så långt att kosovo bryts loss från serbien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted March 2, 2006 Report Share Posted March 2, 2006 UCK-ledare tar över i Kosovo Agim Ceku blir premiärminister i FN-protektoratet http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11988099.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_b Posted March 3, 2006 Report Share Posted March 3, 2006 frågan är hur världssamfundet skall garantera de få kosovoserbernas säkerhet om det går så långt att kosovo bryts loss från serbien? Behöver det gå så långt innan man ställer frågan? Hur garanterar världssamfundet kosovoserbernas säkerhet idag? Det gör man inte, man försöker, men det är inte samma sak som att man lyckas. Kan man inte få kosovoserberna att känna sig säkra så kommer Kosovo successivt avfolkas av serber, frivilligt eller ofrivilligt, vilket ironsikt nog fullbordar en etnisk rensning av Kosovo. Var det inte det som man med bomber och granater gick in för att undvika 1999? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted March 3, 2006 Report Share Posted March 3, 2006 Kommer Kosovo att vara självständigt länge...nä...Albanien och Kosovo kommer att bli ett land och innan det händer så är ALLA Serber borta. Tror tyvärr att ett krig på Balkan åter kan blossa upp då det återstår väldigt mycket att ordna, tex stoppa smuggling av människor, knark m.m och de idiotiska korruptions problemet. Lennartsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted March 3, 2006 Report Share Posted March 3, 2006 Kommer Kosovo att vara självständigt länge...nä...Albanien och Kosovo kommer att bli ett land och innan det händer så är ALLA Serber borta. Tror tyvärr att ett krig på Balkan åter kan blossa upp då det återstår väldigt mycket att ordna, tex stoppa smuggling av människor, knark m.m och de idiotiska korruptions problemet. Lennartsson Båda staterna Albanien och Serbien bör ju ha i sitt eget intresse att inget regelrätt krig bryter ut. Tror faktiskt att väldigt få länder i Jugoslavien har lust att få mer oroligheter, krig eller krigsliknande situationer i området. Det stör återuppbyggnaden och försenar/försvårar medlemskap och associationsavtal med EU. Förhoppningsvis räcker detta för att förhindra att små konflikter eskalerar till stora krig mellan stater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_b Posted March 3, 2006 Report Share Posted March 3, 2006 Något mellanstatligt krig på balkan ser inte jag som nära förestående, men det hindrar ju inte att oroligheter bryter ut ändå. Hur är det med förhållandet mellan albanerna från Albanien och kosovoalbanerna? Jag har sett en del, ska vi säga nationalistiska, musikvideos från Albanien som talar för att åtminstone de albanerna vill förenas med Kosovo i ett storalbanien. Men är den önskan ömsesidig? För kosovoalbanerna skulle det väl vara ett par steg bakåt att införlivas i Albanien? Vidare tror jag som Jända att Serbien nog hellre ställer siktet mot Europa än att än en gång bli bombat av Nato. Men det går nog inte att utesluta att de av inrikespolitiska skäl tvingas in i ett krig om serberna i Kosovo behandlas för illa av sina nya herrar. Det blir svårt att motivera att inte göra någonting om kosovoserberna fördrivs från sina hem och byarna bränns ner. Det är ingen lätt uppgift de har framför sig i medlingsprocessen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted March 8, 2006 Report Share Posted March 8, 2006 Vidare tror jag som Jända att Serbien nog hellre ställer siktet mot Europa än att än en gång bli bombat av Nato. Men det går nog inte att utesluta att de av inrikespolitiska skäl tvingas in i ett krig om serberna i Kosovo behandlas för illa av sina nya herrar. Det blir svårt att motivera att inte göra någonting om kosovoserberna fördrivs från sina hem och byarna bränns ner. Som det ser ut idag så har de serber som inte lever i enklaver i stort sett enligt balkanskt mönster fördrivits, om inte med våld så med subtila hot som handgranater i brevlådan mm. jag kanske hårdrar det här litre för mycket men jag är inte särskilt stolt över mina två missioner i kosovo. det beror inte på något som hänt på förbandsnivå utan pga att tandlösa unmik och storebror nato fullständigt misslyckats med att hålla albanerna i schack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_b Posted March 9, 2006 Report Share Posted March 9, 2006 jag kanske hårdrar det här litre för mycket men jag är inte särskilt stolt över mina två missioner i kosovo. Jag är helt med dig där. Angående NATO's förmåga att hålla albanerna i schack så tror jag inte att de någonsin har haft det som ambition. I sådana fall hade läget varit ett annat än vad det är idag. Där får vi nog också en fingervisning om åt vilket håll medlingsprocessen kommer att gå. Den som har den största farbrodern som håller en om ryggen vid förhandlingsbordet kommer att vinna. Idag försöker de kosovoserber som kan, att sälja sin mark och sina tomter till albaner för att åtminstone tjäna lite pengar på sina tillgångar. De som lyckas har ett lite bättre utgångsläge när de flyttar ifrån Kosovo. Annars väntar förr eller senare ett liv som flykting utan egna tillgångar eller arbete, antingen internt i Serbien eller i något annat land. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 10, 2006 Report Share Posted March 10, 2006 Nu är Ceku vald och godkänd av FN: http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12063322.asp Och lite annat: www.joinkpc.org /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts