Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hemvärnsman anhållen

Greps med stulen militär bil två månader efter att fordonet försvann från Ing 2.

EKSJÖ I juni försvann ett militärfordon från Ing 2. Nu har en 22-årig hemvärnsman anhållits.

Sedan juni har en militär bil saknats på Ing 2. Först i augusti upptäcktes stölden när en man tankade bilen i Huskvarna. När han, iförd en uniform modell 90, försvann från platsen utan att betala för bensinen polisanmälde mackens personal händelsen. I slutet av augusti sågs bilen i centrala Jönköping. En 22-åring greps. I bilen, en Volvo V 70, fann polisen tecken på iscensatta militära aktiviteter.

– Den gripne har försökt att skapa en insatsbil, säger kommendörkapten Lars-Erik Uhlegård, säkerhetschef på Militärdistrikt Syd, som Ing 2 tillhör.

Kan ha haft vapen

22-åringen är aktiv i Hemvärnet och har deltagit i verksamhet kopplad till Ing 2.

– Han verkar ha ett sjukligt intresse för militär verksamhet, som jag tolkar det, säger Lars-Erik Uhlegård.

Mannen blir avstängd från sina aktiviteter i Hemvärnet. Hemvärnsmän har rätt att ha automatvapen, men på Militärdistrikt Syd vet man inte om mannen haft ett sådant.

– Det har tagits ifrån honom i så fall, säger Lars-Erik Uhlegård.

Källa: Värnpliktsnytt

från fbu.se

Posted

Jamen titta!

Där kom det efterfrågade mediala intresset för hemvärnet :Malaj:

Den där killen verkar fö frisk och klar i knoppen, tur att han inte stal en gammal KA anläggning och stoppade en invasion.

Posted

Detta har redan tagits upp här.

Jag tycker fortfarande att det är både facinerande och oroväckande att hans MD-grupp inte vet ifall han har sitt befattningsvapen hemma.

Posted
Detta har redan tagits upp här.

Jag tycker fortfarande att det är både facinerande och oroväckande att hans MD-grupp inte vet ifall han har sitt befattningsvapen hemma.

En tanke är att en journalist ringer mitt i natten till ansvarig och frågar och då är det inte konstigt att vederbörande inte vet alla hv mäns inom MDgruppens vapen placering... Men att han litade på befälen så att han sa att ifall den fanns ute så plockades den in...

Bara en tanke om hur det skulle kunna vara...

Posted
22-åringen är aktiv i Hemvärnet och har deltagit i verksamhet kopplad till Ing 2.

– Han verkar ha ett sjukligt intresse för militär verksamhet, som jag tolkar det, säger Lars-Erik Uhlegård.

Mannen blir avstängd från sina aktiviteter i Hemvärnet. Hemvärnsmän har rätt att ha automatvapen, men på Militärdistrikt Syd vet man inte om mannen haft ett sådant.

– Det har tagits ifrån honom i så fall, säger Lars-Erik Uhlegård.

Källa: Värnpliktsnytt

Ok, vem av er är det?? :lala::)