Jump to content

Dansk soldat dödad


Recommended Posts

En dansk soldat er blevet dræbt og to andre såret, da en bombe placeret i vejkanten eksploderede, mens en dansk patrulje passerede.

 

Episoden fandt sted uden for Basra i det sydlige Irak, oplyser en irakisk politimand ifølge Reuters.

 

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=400136

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=635532/

 

 

Edit: la till bildlänk Bild fra VG

Edited by lanrezac
Link to comment
Share on other sites

Kanske detta kan skapa lite debatt i Sverige om hur vi skall reagera när /om detta händer då inriktningen på internationella insatser blir ännu tydligare.

 

Från DN debatt ang ev döda svenskar i framtiden.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=2

Link to comment
Share on other sites

Kanske detta kan skapa lite debatt i Sverige om hur vi skall reagera när /om detta händer då inriktningen på internationella insatser blir ännu tydligare.

 

Från DN debatt ang ev döda svenskar i framtiden.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=2

 

En svensk soldat som har fullföljt normalt sex månaders uppdrag i en internationell fredsfrämjande insats är således veteran. Sverige har i dag mer än 100 000 sådana veteraner. Att i Sverige med vår långa fredsperiod marknadsföra veteranbegreppet och etablera det hos våra beslutsfattare och även hos våra unga fredssoldater innebär förvisso en pedagogisk utmaning

 

100 000... undrar var den siffran kommer ifrån? 100 000... Kan det verkligen vara så många?

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Kanske detta kan skapa lite debatt i Sverige om hur vi skall reagera när /om detta händer då inriktningen på internationella insatser blir ännu tydligare.

 

Från DN debatt ang ev döda svenskar i framtiden.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=2

 

En svensk soldat som har fullföljt normalt sex månaders uppdrag i en internationell fredsfrämjande insats är således veteran. Sverige har i dag mer än 100 000 sådana veteraner. Att i Sverige med vår långa fredsperiod marknadsföra veteranbegreppet och etablera det hos våra beslutsfattare och även hos våra unga fredssoldater innebär förvisso en pedagogisk utmaning

 

100 000... undrar var den siffran kommer ifrån? 100 000... Kan det verkligen vara så många?

Har sett den siffran tidigare, dock kan den innehålla en del redundans

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Danskarna är bättre förberedda både inom den politiska och militära ledningen på att hantera stupade och politiskt tryck.

 

"Svenskt kompani vådabesköt civila under patrulluppdrag"

Vad tror ni skulle ske om om det kommer Tv bilder på dödade och skadade civilister i tex Liberia, där locals hävdar man från en CV90 oprovocerat öppnat eld mot dom och FM medger att man har skjutit (i självförsvar)?

Jag ser 2 varianter

1, Man utreder saken medan Bat/komp fortsätter sin verksamhet

2, Man skickar omedelbart hem hela vagnsbesättningen, delger dom brottsmisstanke låter polis o åklagare ta över. För att sedan lägga ned utredningen efter 3 månader.

 

Själv tror jag stenhårt på 2.

 

Ps har FM gett ut något liknande? Min far er soldat

Link to comment
Share on other sites

OM vi hade fått rubriker som de ovan, med beskjutning av civila. (berättigat eller ej)

Hela bataljonen skulle skickas hem, man hade tillsatt en utredning som hade tagit 56 år som hade kommit fram till att utredningen skulle läggas ner.

Några ministrar hade fått avgå och gemene Svensk hade knutit näven i fickan och svurit...

 

*suck*

 

Jag hoppas att de politiker som talar sig varma för utökat utlandsarbete också kan ta den smällen OM en större andel kommer hem som har dödats under utlandstjänst.

Har de ens reflekterat över det, insett vad som kan stå på spel?

 

Jag undrar allt som oftast...

Link to comment
Share on other sites

Den dræbte soldat overtog mit ansvarsområde da jeg retunerede til DK i august månede. Han var utroligt dygtig og målrettet. På alle måder en soldat man kunne se op til. Desværre blev han frarøvet livet i alt for ung en alder...

 

ÆRET VÆRE HANS MINDE...

Link to comment
Share on other sites

Privat tyst minut för skadade och omkomna - och även en tanke till kamrater och familjer.

 

 

 

När svenskt engagemang i håriga konflikter resulterar i att svenska soldater kommer hem i säckar/kistor hoppas jag vid allt jag håller kärt att våra folkvalda inser att vi som söker och åker gör det av fri vilja och (förhoppningsvis) vet vad vi gett oss in på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...