Guest Rojola Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Hittade inget om T2 sjukvård när jag sökte i forumet så aa varför inte starta. Vilka ska rycka in nu den 29 augusti ? Vore trevligt å tjata lite här innan inryckning Och ni som har gjort det, hur var det? Vad var fördelar och nackdelar med den utbildningen? Quote
Timmyy Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Den här tråden ska jag hålla koll på. Rycker själv in som sjukvårdare på T2 i juli nästa år. Quote
kalpdal Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Hmm...ska inte rycka in som sjukvårdare men väl som kabelman på T2 nu den 29:e augusti. Så vart kommer ni från då? Quote
Guest Rojola Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Jag kommer från trollhättan, så det är inte alls långt att åka för mig när jag ska fram å tillbax... ca 40 minuter med tåg. Quote
dxl Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Jag kommer från trollhättan, så det är inte alls långt att åka för mig när jag ska fram å tillbax... ca 40 minuter med tåg. <{POST_SNAPBACK}> Vill du inte betala själv så är det buss som kommer gälla. Du vet inte vad du har för befattning? Nora har hand om allt ifrån sjukvårdskompaniet med tillbehör till sjuktransportförare och sjukvårdare. Så det är ganska många befattningar. Quote
patrik_s Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Rojola, du kommer att ligga på sjuktransportpluton tillsammans med cirka 20 andra 7,5 månaders sjukvårdar, 10 gb samt två kb. Du kommer antingen hamna på en SISU eller bandvagn 206. Dina befäl kommer att vara bland de bästa på hela T2. /Krp Stäck Förbandsplatspluton, Nora kompani T2 Quote
Guest Rojola Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 (edited) Rojola, du kommer att ligga på sjuktransportpluton tillsammans med cirka 20 andra 7,5 månaders sjukvårdar, 10 gb samt två kb. Du kommer antingen hamna på en SISU eller bandvagn 206. Dina befäl kommer att vara bland de bästa på hela T2. /Krp Stäck Förbandsplatspluton, Nora kompani T2 <{POST_SNAPBACK}> Låter ju tryggt att höra att det är dom bland dom bästa på hela T2, men då är dom väl antagligen grymt stränga Jag vill isf pyssla med SISU, får man välja? Nae .. 9 dagar kvar.. visst längar man Edited August 21, 2005 by Rojola Quote
Timmyy Posted August 28, 2005 Report Posted August 28, 2005 imorgon gäller det! <{POST_SNAPBACK}> Ha riktigt riktigt kul och berätta gärna hur det är, jag ska ju som sagt in på samma utbildning om ett år ungefär ;) Quote
Guest Rojola Posted August 28, 2005 Report Posted August 28, 2005 jag kommer ha blog på internet om detta. http://www.rojola.info Quote
Guest Rojola Posted September 9, 2005 Report Posted September 9, 2005 höhö. vecka nummer 2 avklarad vi ska ut i fält nu på måndag, spännande, kanske blir patron ur och exercis i skogen istället då.. haha :P längtar så mycket.. ;P men annars.. ni som ska lumpa och ska mönstra, ta sjukvårdstransport ! och ni som är där nu.. bra val! stolta kan vi va Quote
M00nStalker Posted September 9, 2005 Report Posted September 9, 2005 Grattis till en andra vecka avklarad! Kan bara bli bättre Förra året så var det solsken hela första veckan ute i fält (dvs. 7,5 månaders första, den du ska ut på, GBs första var en annan historia) Förresten så heter det SJukTransPort inte sjukvårdstransport Quote
kalpdal Posted September 9, 2005 Report Posted September 9, 2005 Ja fältvecka är det nästa vecka ja. Gruppbefälen för kabel har snackat om att vi g-soldater på kabel ska få "skada" oss extra mycket så att ni på sjuktransport fårnåt att göra. Quote
Lindeberg Posted September 9, 2005 Report Posted September 9, 2005 -Rojola Du har legat inne i två veckor, och vet redan att din tjänst är bra. Hur kommer det sig? När jag var så färsk visste jag inte så mycket om vad som komma skulle. Quote
dxl Posted September 9, 2005 Report Posted September 9, 2005 Alltså de första veckorna är intensiva. Det kommer bli mycket, mycket lugnare för samtlig personal på T2 efter soldatprovet då man börjar med befattningsutbildningen. Detta gäller särskillt sjv. Den sjuktransport som hörde til XQ (mitt kompani) hade inte mycket att göra på övningarna, ofta var delar utlånade till andra kompanier. Oftast var det skarpa skador av typen stukade fötter och sådant dom körde. Sjuktransport är ju vad det låter som, en ambulanstjänst, dom hämtar och lämnar av. Och väntar, väntar och väntar. Quote
Fu Dahlberg Posted September 9, 2005 Report Posted September 9, 2005 Alltså de första veckorna är intensiva.Det kommer bli mycket, mycket lugnare för samtlig personal på T2 efter soldatprovet då man börjar med befattningsutbildningen. Detta gäller särskillt sjv. Den sjuktransport som hörde til XQ (mitt kompani) hade inte mycket att göra på övningarna, ofta var delar utlånade till andra kompanier. Oftast var det skarpa skador av typen stukade fötter och sådant dom körde. Sjuktransport är ju vad det låter som, en ambulanstjänst, dom hämtar och lämnar av. Och väntar, väntar och väntar. <{POST_SNAPBACK}> Precis... Kan väl säja samma sak om TQ... Slööötttt kunnde det vara... //Fu Dahlberg - Som ibland pratade med DXL på radio... Quote
cougar Posted September 10, 2005 Report Posted September 10, 2005 jag kommer ha blog på internet om detta. http://www.rojola.info <{POST_SNAPBACK}> När det ändå tipsas om lumpenbloggar: www.eldavbrott.blogspot.com Vill ha fler MÖP:ar som läser den. ...Ursäktar OT med att jag också ska bli "medic." Quote
M00nStalker Posted September 10, 2005 Report Posted September 10, 2005 (edited) Som det har sagts så handlar sjuktransport mycket om att vänta, jäkligt tråkigt, och dom "skadade" har en tendens att sluta vara skadade i bilarna, det verkar som att dom har helande egenskaper . Men det har nog ändrats lite med tiden för förra året så var det ett jäkla åkande på sjuktransportgrupperna, spec. på slutövningen. (jag kan inte utalla mig så mycket om exakt vad dom gjorde när dom åkte runt eftersom jag var komp.sjv dvs. jag var fast på två ställen hela slutövningen, men enlgit dom på sjtp som jag pratade med så åkte dom runt väldigt mycket med bat.förbandsplatserna) Och sen är det som DXL sa, att det blir mycket lugnare sen när ni sätter igång med befattningsutb. i ditt fall troligen motortjänst, för GB sjvtjänst och för KB väbeltjänst. Då hade man ofta lediga kvällar och det är ju alltid roligt. PS. se till att fråga mycket och se till att din/dina gruppchefer visar och berättar hur grejorna i bilen fungerar, jag utgår ifrån att ni inte kommer få en "formell" utb. på det i år helller Ds Nu har jag utgått från att det ser ut som förra året, om det inte gör det får du gärna rätta mig Edited September 10, 2005 by M00nStalker Quote
Sg Mini Posted September 14, 2005 Report Posted September 14, 2005 (edited) Ville bara hälsa er nyinryckta lycka till! Själv trivdes jag bra som fan på T2. Bra regemente med bra officerare. När det lugnat ner sig lite kan ni börja m "baluns på Boggan" på onsdagarna Vi syns på reg-dagen! Edited September 14, 2005 by Sg Mini Quote
Guest Rojola Posted September 16, 2005 Report Posted September 16, 2005 Lycka till själv! reg-dagen kommer nog bli kanon! =) Quote
Guest Rojola Posted September 16, 2005 Report Posted September 16, 2005 Grattis till en andra vecka avklarad! Kan bara bli bättre Förra året så var det solsken hela första veckan ute i fält (dvs. 7,5 månaders första, den du ska ut på, GBs första var en annan historia) Förresten så heter det SJukTransPort inte sjukvårdstransport <{POST_SNAPBACK}> aa vet att det heter sjuktransport, men jag är så vimmsig :,/ Quote
Guest Rojola Posted September 16, 2005 Report Posted September 16, 2005 Ja fältvecka är det nästa vecka ja. Gruppbefälen för kabel har snackat om att vi g-soldater på kabel ska få "skada" oss extra mycket så att ni på sjuktransport fårnåt att göra. <{POST_SNAPBACK}> haha, tjaa, varför inte =) Quote
Guest Rojola Posted September 16, 2005 Report Posted September 16, 2005 -Rojola Du har legat inne i två veckor, och vet redan att din tjänst är bra. Hur kommer det sig? När jag var så färsk visste jag inte så mycket om vad som komma skulle. <{POST_SNAPBACK}> Bra mycket information och informationsrika befäl. Quote
Sg Mini Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Nå... vad har ni för befäl då? Några man kanske hört talas om.....? Quote
Lindeberg Posted September 19, 2005 Report Posted September 19, 2005 Bra mycket information och informationsrika befäl. <{POST_SNAPBACK}> Må så vara. Dock tycker jag det är lite skumt att rekommendera andra en tjänst man inte ens har gjort än. Men vad sjutton, roligt att du trivs. Och hoppas du kommer fortsätta göra det. Vad har du för planer efter MUCK? Vidare utbildning inom området månne? Quote
Guest Rojola Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 Bra mycket information och informationsrika befäl. <{POST_SNAPBACK}> Må så vara. Dock tycker jag det är lite skumt att rekommendera andra en tjänst man inte ens har gjort än. Men vad sjutton, roligt att du trivs. Och hoppas du kommer fortsätta göra det. Vad har du för planer efter MUCK? Vidare utbildning inom området månne? <{POST_SNAPBACK}> få se om jag ska fortsätta, antar nog det Quote
Fk Satan Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 tycker att du låter grymt positiv i din blogg... Quote
Guest Rojola Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 tycker att du låter grymt positiv i din blogg... <{POST_SNAPBACK}> antar att du va ironisk jag tar ju bara ut nackdelarna där, eftersom det har varit jobbigt, men nu börjar det roliga, hela förra veckan hade vi enbart sjukvård osv.. nu börjar motortjänsten sen är det en underbar kompaniövning Quote
Recommended Posts