Guest Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Jag har förstått att vissa här tror på ett överanskande anfall mot Sverige eller någon annan förändring av det säkerhetspolitiska läget. Det skulle vara intressant att höra hur ni anser att ett anfall skulle se ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Personligen tror jag en del på de scenariot som är i boken "Anfall mot Sverige". Flera sabotageförband tar sig i in landet via Finlandfärjor o dyl. Vid ett givet klockslag sätter de igång. Flera brohuvuden lär tas ganska lätt. Svenska politiker vågar inte inse fakta o skyller på otur osv... Efter 1-2 dagar anländer den stora styrkan. Svenska politiker tycker att konflikten kan lösas med diplomati och att man inte skall reta upp fi genom att mobilisera. Så först när fi går mot stockholm börjar politikerna inse vad som håller på att hända. Varvid de spillror som lyckas mobilisera får duktigt med stryk!! Nycklen i hela det här scenariot är för mig flygvapnet! Så länge vi har kontrollen över eget luftrum och våra piloter inte sprängs i sina hem så har vi en chans att återta intiativet! Att vi i Sverige har duktigt fega politiker som inte våga göra något innan de frågat mamma är ingen hemlighet! Minns bara U-137, då var ju politikerna duktigt rädda för att göra något som kunde reta upp ryssarna. Trots att ryssarna seglat rakt in i våran hemligaste skärgård!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otto Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Jag tror att hotbilden är större nu än vad den var under Sovjet tiden. Eller kanske inte större men men iaf "bredare". Fast det är kanske bara i min lilla värld... :withstupid Link to comment Share on other sites More sharing options...
dysse Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 ...Minns bara U-137, då var ju politikerna duktigt rädda för att göra något som kunde reta upp ryssarna. Trots att ryssarna seglat rakt in i våran hemligaste skärgård!! Uhm, vad skulle dom gjort som du anser att de underlät att göra pga rädsla? Var du ens född när detta inträffade? Ursäkta det personliga påhoppet men det verkar som om du inte har någon verklighetskontakt.. Man hadde flyg i luften med insatsorder mot den ryska flottan som var påväg mot Svenskt teritorial vatten. Ryssen hadde mej veterligen ingen massiv styrka i luften utan satsade på att hämta ubåten med fartyg. Man meddelade ryssen att de skulle inte, under några som helst omständigheter, få komma in på svenskt vatten. Det fanns svenska ubåtar i uläge mellan den ryska ubåten och den ryska flottan. näh, skärpning i ledet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Fälldin hade i samförstånd med militären och alla riksdagspartier, utom Vänsterpartiet, bestämt sig för att om Sovjet kränkte vårt territorium så skulle det smälla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 stämmer helt det kom in ett fartyg på svensk vatten men vart bort jagat av en U-båt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Beck Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Min far är föredetta flygförare (Ja37) och var med i skarpt läge vid ett flertal incidenter. (Med skarpt läge menar jag att de laddade akan med skarp ammo och la sig beredda i luften) Ett exempel är när vi bokstavligen fångat rysk ubåt i en "fjord" med hjälp av stockar och kedjor; provisoriskt ubåtsnät. Palme var då så rädd för ett sovjetiskt fritagningsförsök att han beordrade att släppa ubåten med motivationen att "där finns ingen ubåt, inga fler frågor". Det finns fler exempel. Däremot får kan man diskutera om det var smart eller ej/fegt eller ej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Beck: Hur visste man att det var en rysk ubåt man fångat? Det kan inte ha varit NATO som var på besök? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Sant Silen, högt uppsatta amerikaner har sagt att de gjorde U-båts kränkningar Slut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Ang. u-båtskränkningarna tror jag att både NATO och Sovjet seglade runt lite i skärgården. Båda parter hade ju relativt stort intresse av att se hur det såg ut... Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 jag kan svara om 10 år hur det kommer se ut.. för då kommer väl Must med nästa rapport.. grabbarna arbetar snabbt ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest _G_ Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 man ser ju för tusan skillnad mellan en rysk och en NATO u-båt. sedan vill jag påmina alla om att inte säga för mkt om detta ämne... är det öppna källor och inte hemligt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 man ser ju för tusan skillnad mellan en rysk och en NATO u-båt Eeehh...hur kan man identifiera en ubåt via dess utseende då den befinner sig under vattenytan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Genom sonar, uppträdande samt kavitationsljudet, kan man men ganska stor säkerhet avgöra vilken ubåtstyp man har att göra med. Helst säker kan man dock inte bli förrän ubåten kommer upp. - Arte et Marte - (Genom krig och fred ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vpl8107 Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 Sen kan man ju fråga sig om försvarsfolket kommer att lyssna på politikerna om fi redan landsätter trupper utan att politikerna gör något... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest roadkill Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 Angående ubåtskränkningar och om det var NATO ubåtar eller inte så rekomenderar jag en bok av Ola Tunander - Horsfjärden. Massa med intressant info. Sen är det ju upp till var och en att bilda sig en engen uppfattning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 Det här med sonar var vi i Sverige vad jag förstått länge rätt dåliga på. Vi fick skicka vårt material till Norge på analys då de hade tillgång till NATO:s ljudbibliotek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 dysse>> Diverse åskväder gör att att jag inte kunnat svara förrän nu. Ja, jag var född!! (kanske inte hade varit det så länge men du frågade ju om jag var född ;) ) Tycker fortfarande att det var ett rätt fegt agerande från sveriges sida. Att man den 6 november tillät u-båten att lämna svenskt vatten tycker jag var fegt. Detta är min personliga åsikt och om det inte passar damen kan jag inte göra ngt åt det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest _G_ Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 klart vi skulle släppa den! det är ju inte lönt att gå i krig för en u-båts skull. men dålig still av ryssarna tycker jag... vi skulle däremot slå tillbaks ett eventuelt fritagningsförsök... men det är en annan fema! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 Menade inte att vi skulle gå i krig för den. Vi kunde ju faktiskt ha använt den som påtryckningsmedel för att få reda på mer om DC-10:an, om ryska spionageverksamheter i sverige etc. Nu kändes det ju som om de fick den "gratis"... Ryssarna hade inte gått ikrig för den heller tror jag inte! Tänk bara på att de alltid räknar med ett litet "svinn" under sina egna övningar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 Genom sonar, uppträdande samt kavitationsljudet, kan man men ganska stor säkerhet avgöra vilken ubåtstyp man har att göra med. Helst säker kan man dock inte bli förrän ubåten kommer upp Det är så sant som det är sagt, vad jag ställde mig frågande till var _G_s något märkliga formulering som fick det att låta som om man kunde genomföra en visuell identifiering även då ubåten ifråga befann sig i u-läge. ...fast det är ju klart, är det frågan om en Los Angeles- eller Typhoon klass ubåt som smyger runt i skärgården så behöver man nog inga aukustiska hjäpmedel för att identifiera den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 Jag menade ju självklart DC-3:an, inget annat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.