Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tidigare idag störtade en helicopter (Sikorsky S-76C) i finska viken.

14 personer uppges ha omkommit.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10294455.asp

Meteorologer uppskattar att vindar på upp till 25 m/s förekommit. Kan detta vara orsaken till krashen? Vad finns det för gränser då det är direkt obra att framföra en helikopter. Vad har helikoptertypen för tidigare historia?

Låt de omkomna vila ifred

/ANOC

Posted

Jag tror inte att vindhastigheten är orsaken till den här kraschen. När en helikopter flyger på höjd i marschfart har vindhastigheten ingen större betydelse. Helikoptern rör sig ju igenom och hela tiden relativt luften och inte relativt marken så att säga.

Vindstyrkan kan däremot påverka helikoptern vid hovring, låga farter och låga höjder och framför allt vid låg höjd och bergig terräng då det skapas mekanisk turbulens närmast marken.

Vid hovring är det stjärtrotorns kapacitet som är gränssättande. Om vi använder HKP9 som exempel så har den en begränsning på 25 knops sidvind om den är lättare än 2400 kg, detta beror på att blåser det mer sidvind än så orkar stjärtrotorn helt enkelt inte med att hålla upp helikoptern mot den starka vinden. Vad man gör såna gånger är att undvika hovring och starta och landa rakt mot vinden.

I fjällen är det direkt olämpligt att flyga när det blåser kraftiga vindar, detta för att vinden blir än starkare i dalgångar pga venturieeffekten och runt toppar och kammar skapas turbulens som är mycket svår att ha koll på. Dessutom kan stora rotorer bildas som kan slå till helt oförberett och vända helikoptrar upp och ner eller ge oväntad medvind och dyliknande.

Själv har jag upplevt mitt livs mest hisnande ögonblick, hjälplös, förnedrad och utsparkad ur Tarfaladalen, i en HKP9.

Vad som har hänt med denna havererade helikopter vet jag som sagt inte, kanske har det dåliga vädret som helhet spelat in men jag tror inte att det beror enbart på vindstyrkan. Ska bli intressant att se nån utredning i framtiden.

Hatten av för de omkomna :tveka:

Posted

Eftersom händelseförloppet verkar ha varit synnerligen snabbt så är min högst personliga teori att hkp:n träffats av blixten som i sin tur slagit ut elektroniken och avioniken. Enligt de uppgifter som framkom igår hördes inget mayday från hkp:n och jag tycker att det tyder på att elektroniken inte fungerade. Achilleos eller Yman kan säkert bekräfta om detta är ett möjligt scenario.

Personligen tycker jag att det är lite konstigt att alla ombordvarande fanns kvar i hkp:n när den återfans på 50-60 meters djup. Jag har sett ett antal dokumentärer om folk som jobar på oljeborrplattformar och där visar de i princip alltid hur man ska göra om transporten ut till plattformen tvingas nödlanda. En hkp som inte är byggd för att landa på vatten slår ganska snart runt 180 grader och hamnar med rotorn i vattnet om den landar på ytan. När den väl har snurrat runt så är det "bara" till att använda nödöppningsanordningarna och ta sig ut. Nu kan ju även jag räkna ut att något sådant inte lärs ut vid en normal hkp-transport men nog borde åtminstone piloterna ha försökt ta sig ut?

Havet ger och havet tar... Vila i frid.

Posted
Eftersom händelseförloppet verkar ha varit synnerligen snabbt så är min högst personliga teori att hkp:n träffats av blixten som i sin tur slagit ut elektroniken och avioniken. Enligt de uppgifter som framkom igår hördes inget mayday från hkp:n och jag tycker att det tyder på att elektroniken inte fungerade. Achilleos eller Yman kan säkert bekräfta om detta är ett möjligt scenario.

Personligen tycker jag att det är lite konstigt att alla ombordvarande fanns kvar i hkp:n när den återfans på 50-60 meters djup. Jag har sett ett antal dokumentärer om folk som jobar på oljeborrplattformar och där visar de i princip alltid hur man ska göra om transporten ut till plattformen tvingas nödlanda. En hkp som inte är byggd för att landa på vatten slår ganska snart runt 180 grader och hamnar med rotorn i vattnet om den landar på ytan. När den väl har snurrat runt så är det "bara" till att använda nödöppningsanordningarna och ta sig ut.  Nu kan ju även jag räkna ut att något sådant inte lärs ut vid en normal hkp-transport men nog borde åtminstone piloterna ha försökt ta sig ut?

Havet ger och havet tar... Vila i frid.

Hur en S76 beter sig vid en blixträff är inte jag rätt person att svara på, men rent generellt så ska en helikopter klara av att ta en blixt utan att bli okontrollerbar. Jag har ett svagt minne av att en HKP4 blev träffad av blixten för mindre ett år sedan, besättningen reagerade bara på att det small till och luktade lite annorlunda, men annars inget konstigt...

Angående det faktum att de var kvar i helikoptern (detta har jag inte läst själv utan jag utgår från att du har rätt i det du skriver), kan helt enkelt bero på att krafterna från en helikopter som havererar är så stora att man slås medvetslös.

Man kan dra en parallell till haveriet med H99 under hösten 2003, under det haveriet utlöstes inte (åtminstonde vad som är kännt) någon nödsändare och så vitt jag vet så har ingen flytväst aktiverats. För den som inte känner till nödystemen i FMs HKPer så är samtliga besättningsmän utrustade med en väst som inehåller en nödsändare samt en uppblåsbar nödväst, båda aktiveras med varsitt handtag som sitter lätt åtkomligt på bröstet.

Den enda som inte har denna på sig vid övningar/uppdrag är ytbärgaren...

Vidare så återfanns två besättningsmän vid H99-haveriet i sina stolar och, vad jag känner till, fortfarande fastspända.

Man ska även ha i tankarna att de två som fortfarande var fastspända (Fmek och Nav/OP) var mycket erfarna och har genomfört "Underwater escape"-övningar och kände sin helikopter mycket väl. Detta gäller fö. flera av de avlidna bestättningsmedlemmarna.

I väntan på haverirapporten vill jag inte spekluera mer än nödvändigt, men ovanstående faktum tycker jag tyder på att ingen av besättningsmedlemarna varit kapabla till att ta sig ut och aktivera sina nödsystem, gissningsvis beroende på att de inte varit vid medvetande...

Den enda överlevande från H99 ska, enligt uppgift, kastats ut helikoptern när den haverade...

För att återgå till S76an och de faktum att de ombordvarande fortfarande var kvar i maskinen så kan det helt enkelt bero på att de inte var kapabla att ta sig ut.

Att sedan Aftonbladet skriver:

Passagerarna satt inspärrade i helikoptern och tvingades följa med vraket ner på havsbotten.

Ger jag inte mycket för... Alla (?) helikoptrar har nödutgångar i form utav dörrar, fönster, luckor mm som lätt slås bort genom enkla handtag. Dessutom är S76 en så pass modern helikopter att jag vågar med säkerhet påstå att vill man ta sig ut och om man är vid medvetande så tar man sig ut...

Mina små ören kring detta...

//Y

Posted

Det är helt omöjligt att säga något om möjliga haveriorsaker enbart baserat på det som skrivs i dagspressen. Blixt kan ha bidragit, väder, tekniska fel på allt från motorer, elsystem eller navigationshjälpmedel, förarfel eller något helt annat.

Har inte läst så mycket detaljer om detta haveriet, men förhoppningsvis återfinner man vraket och kan ta tillvara ljudupptagningar från konversationen i Cockpit från de sista minutrarna. Om det nu fanns någon sådan utrustning i den aktuella helikoptern.

Posted
Har inte läst så mycket detaljer om detta haveriet, men förhoppningsvis återfinner man vraket och kan ta tillvara ljudupptagningar från konversationen i Cockpit från de sista minutrarna. Om det nu fanns någon sådan utrustning i den aktuella helikoptern.

Det måste vi väl nästan förutsätta att det finns cockpit voice recorder installerad på denna helikoptern eftersom den gick linjetrafik mellan Tallin-Helsingfors. Det är väl bara suga-älgspe**a-snålförsvaret som inte har råd och krav att ha såna ombord på sina luftfartyg.

Det var ju synnerligen frustrerande att det inte fanns nån sån i Z34 vid Bottensjönhaveriet och H99 i Göteborg eftersom Haverikommisionen haft det som rekomendation att denna borde införas på Försvarsmaktens helikoptrar efter Tarfala.

Skulle det nu visa sig att denna S-76:a inte hade det så kommer jag tappa förtroende för regelverk och våra luftfartsmyndigheter...(igen)...

Posted
Att sedan Aftonbladet skriver:
Passagerarna satt inspärrade i helikoptern och tvingades följa med vraket ner på havsbotten.

Ger jag inte mycket för... Alla (?) helikoptrar har nödutgångar i form utav dörrar, fönster, luckor mm som lätt slås bort genom enkla handtag. Dessutom är S76 en så pass modern helikopter att jag vågar med säkerhet påstå att vill man ta sig ut och om man är vid medvetande så tar man sig ut...

Kvällspressen har jag tappat förtroendet för totalt, bara skvaller , inte mycket väsentlig fakta i den "blaskan".

Tackar för svaren.. har nu fått en liten mer blick om vad en helikopter har för räddningssystem, kapacitet och möjliga scenarion.. Bara att skriva på!

/anoc :blink:

Posted

Jag kom just tillbaka från Finland i morse, och där har helikopterkrachen fått mycket mer utrymme i media en den verkar ha fått här.

Estniska dykare har varit nere och tittat på vraket och konstaterat att alla ombordvarande sitter kvar fastspända i sina stolar. Den teori som i finska pressen har framstälts som troligast är att det var ett rotorblad som lossnat. Ett rotorblad ska också ha blivit bärgat efter att ha hittats flytande en bit från olycksplatsen.

Företaget Copterline har tidigare blivit ertappade med att fuska med säkerheten. Felaktiga flygjournaler och andrepiloter utan helikoptercert t.ex. Företaget påpekar att alla som varit inblandade i dylikt har blivit avskedade.

OT: En finsk helikopterexpert uttalade sig (på bristfällig svenska) i radio och förklarade att påfrestningarna vid ett rotorhaveri är så stora att alla ombord genst tappar förståndet. "Tappar medvetandet" menade han förståss. 0:)

/OT

Posted
Estniska dykare har varit nere och tittat på vraket och konstaterat att alla ombordvarande sitter kvar fastspända i sina stolar.

Kan vara så att jag inte är helt uppdaterad men jag har läst att en av Piloterna saknas.

hänvisning: http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10309074.asp och http://today.reuters.com/news/newsArticleS...srch=helicopter

... ett rotorblad som lossnat? kan detta bero på fusk vid den dagliga tillsynen (om man nu utför sådan på helikoptrar)?? Kanske inte vore oväntat med tanke på de fusk i loggar som man kan läsa om på: http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10299886.asp

dock endast spekulationer av mig....

/anoc

Posted (edited)

Det är möjligt att det stog samtliga passagerare. Jag har inte kvar torsdagens Hufvudstadsblad, men idag står det att andrepiloten saknas.

dagens Hufvudstadsblad

Edit: läser man artikeln lite nogrannare hittar man följande:

Ännu på torsdagen berättade de estniska myndigheterna att alla fjorton kroppar fanns inne i vraket, i ett skede sade man till och med att de båda piloterna hade bärgats och lyfts upp till ytan.
Edited by eskil