Yman Posted August 10, 2005 Author Report Posted August 10, 2005 Sljivovica:Jepp, det är härligt De autoroteringar jag varit med om har iofs skett på något högre höjd, men jag har aldrig varit med om en så snabb nedstigning från 8000 till 3000 fot Dessutom var det en rätt intressant upplevelse att höra huvudrotorn som normalt tuffar fram i 265 rpm spinna upp och samtidigt höra förarna säga: En annan häftig grej var när dom skulle öva "enmotorslandningar" med Vertolen. Bad vördsamt om att få medfölja, men för att hålla vikten på minimum så begränsades besättningen till 2 ff + färdmek, inga halvfeta beväringar.. Very well, cykelställ.. Vi fick i alla fall stå på första parkett med kamerorna redo. Såg hyfsat mäktigt ut när en "gurka" kommer som en flygplan på väg ner för landning på korta banan på Berga. Det blev ingen "slutgiltig" landning utan dom körde "touch and go" en stund. Flygledare rapporterade även om gnistbildning från bakhjulen, det visade sig att "flygchauffören" hade brukat bromsarna för hårt. Detta fick Chefsteknikern att gå i taket då "bromsarna bara ska användas vid taxning".. (Tanken var att man skulle ta ner farten med "luftbroms", dvs. hög nos) Kanske lite obra att överhetta bromsarna då dom sitter några cm. från 1500 pounds med flygsoppa.. (Vill inte verka som fullfjädrad ff. därför den flitiga användningen av citationstecken av uttryck man snappade upp..) <{POST_SNAPBACK}> Då måste jag ju reta dig lite genom att meddela att jag har varit med om en skarp enmotorlandning :P Dock inte med en HKP 4 utan en HKP 10 (Tror faktiskt att det var H99...) Vi fick en varning på för högt bränsletryck på andra motorns bränslesystem. Inflygningen till Säve Depå med en motor var helt odramatisk, var precis som de andra landningarna med skillnaden att vi gjorde en rullande landning. Felet visade sig sedemera vara ett igensatt bränslefilter.. //Y Quote
achilleos Posted August 10, 2005 Report Posted August 10, 2005 Felet visade sig sedemera vara ett igensatt bränslefilter.. Och det är inte så kul att få reda på i efterhand då ett bränslefilter normalt sett inte skall sättas igen. Gör det det så är det skit i soppan och DET är INTE bra eftersom det då är stor risk att båda motorerna får igensatta soppafilter... Klarar man sig då med det som helikoptern i trådens inledning råkar ut för så skall man vara glad. Sådana incidenter brukar leda till flygstopp på alla maskiner som tankat ur en viss anläggning och innan de kontrollerat både tankanläggningar och helikoptrar så flygs det inte. Quote
Yman Posted August 11, 2005 Author Report Posted August 11, 2005 Felet visade sig sedemera vara ett igensatt bränslefilter.. Och det är inte så kul att få reda på i efterhand då ett bränslefilter normalt sett inte skall sättas igen. Gör det det så är det skit i soppan och DET är INTE bra eftersom det då är stor risk att båda motorerna får igensatta soppafilter... Klarar man sig då med det som helikoptern i trådens inledning råkar ut för så skall man vara glad. Sådana incidenter brukar leda till flygstopp på alla maskiner som tankat ur en viss anläggning och innan de kontrollerat både tankanläggningar och helikoptrar så flygs det inte. <{POST_SNAPBACK}> DET är något jag reagerade ganska starkt på... Under en dränering av tankarna dagen efter hittde jag nämligen några föroreningar i bränslet. Detta v a r av samma typ som hade satt sig i filtret. Detta påpekades till närmaste befäl (Fmek) men inget gjordes åt det. Uppenbarligen visste han nåt som inte jag gjorde, eller nåt.... //Y Quote
Recommended Posts