Yman Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Fick just syn på en film med en OH-58 som, enligt uppgift, gör en autorotation som går... ehmmm... ja, se själva. OH-58 Gillar starkt komentaren i slutet av klippet //Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meradan Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Det var ju en lätt spektakulär landning =) Lär väl iaf gett mekarna nått att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4425 Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 förlåt mej ovetande människa men vad e det som han försöker göra? e de något fel på maskinen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bliss Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Om jag inte är helt ute och cyklar velociped innebär autorotation att rotorn inte drivs av motorn utan av vinden, detta kan vara pga av motorbortfall eller att piloten helt enkelt har stängt av motorn. Yman eller Achilleos kan säkert ge en mycket bättre förklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meradan Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Om det är en autorotation som görs, så betyder det att helikoptern gör en kontrollerad landning utan drivkraft från turbinerna. Det hela funkar genom att rotorerna flöjlas så att de roterar i fartvinden när helikoptern faller mot marken. Detta gör att när man närmar sig marken kan flygföraren vinkla om rotorerna för att få lyftkraft då rotorerna och kan på så sätt sätta ner helikoptern på marken utan att knyckla ihop den till en skokartong. Här verkar det dock som att det gick lite fel och de inte hade tillräckligt med fart i snurran för att sänka hastigheten vid landingen. En anledning kan nog vara att helikoptern åkte runt lite innan den landade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 japp, meradan du har rätt. Jag tycker det ser ut som att han tappar farten på för hög höjd och tappar därför varvet för mycket innan sättning. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med fart i snurran för att sätta ner den säkert. För hög ambition och för mycket stolthet... rätt här vore att dra på motorerna igen och dra på. :( Den vetgirige kan läsa mer om autorotationer på den här sidan: Helicopterflight Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johaner Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Är jag den enda som tycker att denna helikopter ser ut att vara en en radiostyrd sådan? Det är antingen det eller så är det fel på mina ögon för i mina ögon så ser inte proportionerna rätt ut. Liten helikopter och stor skog i bakgrunden. Med tanke på filmarens position så borde helikoptern vara stor i förhållande till skogen som verkar befinna sig en bit bort. Bara mina femörestankar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4425 Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Om det är en autorotation som görs, så betyder det att helikoptern gör en kontrollerad landning utan drivkraft från turbinerna. Det hela funkar genom att rotorerna flöjlas så att de roterar i fartvinden när helikoptern faller mot marken. Detta gör att när man närmar sig marken kan flygföraren vinkla om rotorerna för att få lyftkraft då rotorerna och kan på så sätt sätta ner helikoptern på marken utan att knyckla ihop den till en skokartong. Här verkar det dock som att det gick lite fel och de inte hade tillräckligt med fart i snurran för att sänka hastigheten vid landingen. En anledning kan nog vara att helikoptern åkte runt lite innan den landade. <{POST_SNAPBACK}> Tack för svaret blev lite klarare av det! cool trodde de va fuckt när motorn la av! man kan bara undra hur dom kom på de o vem som fick äran att prova första gången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted August 7, 2005 Report Share Posted August 7, 2005 Minns från vpl. när man gjort en KF (kontroll före första flygning) och lämnat av Hkp 6:n till ff. Blev tillfrågad om man önskade följa med på flygningen, efter att ha kollat med närmaste befäl så blev svaret: "Jess, söör".. Väl i luften kom frågan: "Vill du spaka en stund?" "Ööh, jag kan väl försöka.." Det blev ett par minuters vevande med intensiv blick på "kulan" i gyrot.. Kände mig inte som något större ämne för flygande personal.. Efter en stunds flygning frågar ff: "Vet du vad som händer om motorn lägger av?" Efter att ha memorerat vad vi fick lära oss på mek. skolans första dagar: "Jaa, man kan väl landa ändå..?" Då vrider föraren av gasen till tomgång och maskinen gör ett "sjunk" på ett antal meter.. Liseberg, hoppa in i väggen..! Efter en stund börjar propellern få upp farten igen och sjunkhastigheten minskar. Vi går sakta ner mot en äng och strax innan marken så drar kusken på fullgas igen och sänker nosen. Vi tar fart över grantopparna med kottarna rasslandes i medarna.. (kanske lite tillspetsat, menvafan..) Då kom jag underfund med att jag måste vara kär i .. HELIKOPTRAR (Tack Marinflyget) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Är jag den enda som tycker att denna helikopter ser ut att vara en en radiostyrd sådan? Det är antingen det eller så är det fel på mina ögon för i mina ögon så ser inte proportionerna rätt ut. Liten helikopter och stor skog i bakgrunden. Med tanke på filmarens position så borde helikoptern vara stor i förhållande till skogen som verkar befinna sig en bit bort. Bara mina femörestankar. <{POST_SNAPBACK}> Tanken slog mig med när jag såg filmen första gånge. Har kollat på den ett antal ggr i rad nu igen och 30 skunder in i filmen, av 31 möjliga, ser man att piloten rör sin vänsterarm och knäpper av/på någonting på instrumentpanelen framför sig. Slutsatsen är att det är en riktig helikopter men att den är väldigt konstigt filmad. Kanna, TF fototolk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Sidan är iofs dedicerad till Modellhkp, men den ligger under ett arkiv som heter full scale och där det finns mera krascher men även andra sekvenser av riktiga hkp Chinook på Hangarfartyg http://www.augustoheli.com/videostuff/vide...ale/default.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Auch Ingen större skada skedd verkar det som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted August 8, 2005 Author Report Share Posted August 8, 2005 (edited) Chinook på Hangarfartyg Gosse... du ska vara glad att inte Danne är inne och läser detta, du har inte ett rätt Chinook - nix, hangarfartyg - eee... skulle inte tro det. Helikoptern är en CH-46 Sea Knight och fartyget ett tankfartyg, för att citera en god vän: "en marinofficer på hangarfartyg skulle få spel om ni kallade en tankbåt för Carrier"... Kan fö. nämna att vid haveriet med CH-46an omkom 7 personer av 18 ombord, övriga räddades av de SEALs som fanns i båtarna bakom samt en marinkårssoldat som befann sig i helikoptern, denna soldat lyckades rädda 3 kamrater innan han själv fastnade och avled... (Får tacka samma goda vän med citatet för informationen om haveriet...) johaner: Har du sett en RC-helikopter? Visst att det finns mycket duktiga RC-piloter som kan flyga skalalikt, men har du sett en krascha?? En RC-helikopter brukar inte bryta ställen och lägga sig snällt på buken vid en hård sättning, det tenderar att bli lite mer: *pang, duns, wobbel wobbel, smatter, duns, duns* (Jag talar av egen erfarenhet) ..//rätt här vore att dra på motorerna igen och dra på. //.. Vet vi att det bara är en övning? Det är ju rätt lurigt att dra på motorerna om man drabbats av motorbortfall... JAG kan inte avgöra vilket på filmen ovan, har heller inte hittat någon vidare info om händelsen. Sljivovica: Jepp, det är härligt De autoroteringar jag varit med om har iofs skett på något högre höjd, men jag har aldrig varit med om en så snabb nedstigning från 8000 till 3000 fot Dessutom var det en rätt intressant upplevelse att höra huvudrotorn som normalt tuffar fram i 265 rpm spinna upp och samtidigt höra förarna säga: 300.....310.....320....330.... aaaah, vi hämtar hem henne lite nu va //Y edit: Jag och forumet är inte riktigt vänner idag... Edited August 8, 2005 by Yman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Den där CH 46-piloten flyger ungefär som min fru kör bil... Vad i hela friden sysslar han med??? Kolla in killen som står i "dörrhålet", han far runt som en vante vid sättningen (den första alltså). Den andra, mer permanenta sättningen, nån som vet om killarna överlevde den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Chinook på Hangarfartyg Gosse... du ska vara glad att inte Danne är inne och läser detta, du har inte ett rätt Chinook - nix, hangarfartyg - eee... skulle inte tro det. Helikoptern är en CH-46 Sea Knight och fartyget ett tankfartyg, för att citera en god vän: "en marinofficer på hangarfartyg skulle få spel om ni kallade en tankbåt för Carrier"... <{POST_SNAPBACK}> Same shit but different.... fartyg och flyg är bara mål att skjuta på Jag kanske missade HKP modellen men utifrån bilderna hur vet du vilken fartygstyp det var ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Anser att de döda bör behandlas med respekt oavsett nationalitet. Piloten fastnar med ett landningsställ i skyddsnätet runt flygdäck. De avlidna var: Gunnery Sgt. James Paige Jr., Middlesex, New Jersey Staff Sgt. William C. Dame, Yuma, Arizona Petty Officer 1st Class Jay J. Asis, hometown unavailable Staff Sgt. David E. Galloway, Oregon City, Oregon Staff Sgt. Vincent A. Sebasteanski, Cumberland, Maine Staff Sgt. Jeffrey R. Starling, South Dayton, Florida Cpl. Mark M. Baca, Jefferson City, Colorado Mer info finns redan på forumet Läs här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Jag kanske missade HKP modellen men utifrån bilderna hur vet du vilken fartygstyp det var ? <{POST_SNAPBACK}> Att det är ett tankfartyg kan man inte se. Däremot kan man se att det inte är ett hangarfartyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetruz Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Hur kan man se det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Hur kan man se det? <{POST_SNAPBACK}> Genom utseendet på flygdäcket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetruz Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Okej.. ja, jag ska inte säga emot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Hur kan man se det? <{POST_SNAPBACK}> Genom utseendet på flygdäcket. <{POST_SNAPBACK}> Precis. Det framgår klart att helikoptern går mot en helikopterplatta längst akterut på fartyget. Det syns på staketet runt däck och hur det är målat att det är en helikopterplatta. Längst akterut på USN hangarfartyg finns ingen helikopterplatta, alltså är det inte ett hangarfartyg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Sidan är iofs dedicerad till Modellhkp, men den ligger under ett arkiv som heter full scale och där det finns mera krascher men även andra sekvenser av riktiga hkp Chinook på Hangarfartyg http://www.augustoheli.com/videostuff/vide...ale/default.asp <{POST_SNAPBACK}> tack lanzerac för den bra länken! Det var några filmer där som jag aldrig sett tidigare och även om några är gamla klassiker är det ju fint att ha alla samlade på ett och samma ställe. Jag gillade speciellt filmen med den tyske tv-reportern som får en åktur i en BO105 av Reiner Vilke. BO105-uppvisning För den som inte visste det så är BO105 den civila varianten av vår egen HKP9 och Reiner Vilke är en legend i helikopterkretsar som för övrigt visade upp sig på AF1/ Norrlands helikopterskvadrons 40-års jubileum 1999. Det var en uppvisning som heter duga. Så, om du undrar vad en HKP9 klarar av, titta på den här filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meradan Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 (edited) Jag gillade speciellt filmen med den tyske tv-reportern som får en åktur i en BO105 av Reiner Vilke. BO105-uppvisning För den som inte visste det så är BO105 den civila varianten av vår egen HKP9 och Reiner Vilke är en legend i helikopterkretsar som för övrigt visade upp sig på AF1/ Norrlands helikopterskvadrons 40-års jubileum 1999. Det var en uppvisning som heter duga.Så, om du undrar vad en HKP9 klarar av, titta på den här filmen. <{POST_SNAPBACK}> Bara så du vet.. Den där sidan tyckte inte om din djuplänkning in till filen. Kommer upp en stor fin text om det Vilket iofs kan tyckas är lite lustigt då den andra länken angående CH-46:an funkar. Det är dock en videofil, så det kanske kan beor på det Edited August 8, 2005 by Meradan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 (edited) [Bara så du vet.. Den där sidan tyckte inte om din djuplänkning in till filen. Kommer upp en stor fin text om det Vilket iofs kan tyckas är lite lustigt då den andra länken angående CH-46:an funkar. Det är dock en videofil, så det kanske kan beor på det <{POST_SNAPBACK}> hmmm.... det fungerar alldeles utmärkt för mig om man väljer att spara. Edited August 8, 2005 by lowandslow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 Stackars reporter..man mår ju illa av att bara se det han verkar inte må bra iaf.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 ...Blev tillfrågad om man önskade följa med på flygningen, efter att ha kollat med närmaste befäl så blev svaret: "Jess, söör".. Väl i luften kom frågan: "Vill du spaka en stund?" ... <{POST_SNAPBACK}> Ta det inte personligt, men jag hatar dig... ;) //Jed som inte har flygit helikopter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted August 8, 2005 Report Share Posted August 8, 2005 (edited) Stackars reporter..man mår ju illa av att bara se det han verkar inte må bra iaf.. <{POST_SNAPBACK}> Nä verkligen inte....hehe han fick br¨dis till dass efter landning i alla fall. Hmm kände lite av det där när jag åkte den här på Cedar Point i staterna. /JBP B) Info om Åkdonet EDIT: La till speclänk om Top Trill Dragster på Cedar Point. Edited August 8, 2005 by JBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted August 9, 2005 Report Share Posted August 9, 2005 (edited) ..//rätt här vore att dra på motorerna igen och dra på. //.. Vet vi att det bara är en övning? Det är ju rätt lurigt att dra på motorerna om man drabbats av motorbortfall... JAG kan inte avgöra vilket på filmen ovan, har heller inte hittat någon vidare info om händelsen. Jag har inte heller någon info om filen men jag kan ju göra som många andra här på forumet och gissa. För mig ser det ut som en typisk övningsautorotation eftersom att han ligger "i varvet" och kommer perfekt in längs banan, precis som man brukar göra när man övar autorotationer fullt ut, dvs ända ner till marken. Första kommentaren på filmen tycker jag oxå bekräftar min tes -"Overshoot?" dvs kommer han att flyga för långt och missa "landningsområdet". Dessutom tycker jag att "kommentatorns" besvikelse över "kraschen" oxå bekräftar att det var en övning, vore det en skarp autorotation som någon har råkat få på film skulle man nog bara vara lättad över att det gick så bra som en "hård sättning" och inte totalhaveri istället. EDIT: Tänkte dessutom passa på och gratulera mig själv till mtt hundrade inlägg Edited August 9, 2005 by lowandslow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted August 10, 2005 Report Share Posted August 10, 2005 Håller med lowandslow i hans analys av förloppet. De tar ut alldeles för mycket kräm på för hög höjd och tar upp nosen för mycket vilket gör att de tappar för mycket fart. Mellan c:a 7 sek och 12 sek in i filmen håller de ju ungefär samma höjd vilket innebär att de tar för mycket stigspak för tidigt. Sen från 3 till 0 meter finns det inget kvar att hämta hem på och ingen fart att nyttja för utglidning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted August 10, 2005 Report Share Posted August 10, 2005 Sljivovica:Jepp, det är härligt De autoroteringar jag varit med om har iofs skett på något högre höjd, men jag har aldrig varit med om en så snabb nedstigning från 8000 till 3000 fot Dessutom var det en rätt intressant upplevelse att höra huvudrotorn som normalt tuffar fram i 265 rpm spinna upp och samtidigt höra förarna säga: En annan häftig grej var när dom skulle öva "enmotorslandningar" med Vertolen. Bad vördsamt om att få medfölja, men för att hålla vikten på minimum så begränsades besättningen till 2 ff + färdmek, inga halvfeta beväringar.. Very well, cykelställ.. Vi fick i alla fall stå på första parkett med kamerorna redo. Såg hyfsat mäktigt ut när en "gurka" kommer som en flygplan på väg ner för landning på korta banan på Berga. Det blev ingen "slutgiltig" landning utan dom körde "touch and go" en stund. Flygledare rapporterade även om gnistbildning från bakhjulen, det visade sig att "flygchauffören" hade brukat bromsarna för hårt. Detta fick Chefsteknikern att gå i taket då "bromsarna bara ska användas vid taxning".. (Tanken var att man skulle ta ner farten med "luftbroms", dvs. hög nos) Kanske lite obra att överhetta bromsarna då dom sitter några cm. från 1500 pounds med flygsoppa.. (Vill inte verka som fullfjädrad ff. därför den flitiga användningen av citationstecken av uttryck man snappade upp..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts