Jump to content

Filmkväll...

mazon

Recommended Posts

Nu är det så här gott folk, till helgen är det så att jag med bekanta ska ta en whiskypinne och se allhanda krigsfilmer, rekomendationer på vad som ska hyras, inget givet som Full metall jacket och sniper, come on, shoot!

Dom här kanske

* Kelly hjältar :D

* Shara (halv komedi :D )

* Slaget om Midway

* We where soldiers

* Hjältarna från telemarken

* Döden på larvfötter :cool:

* En bro för mycket :thumbs:

* Black hawk down

* Bron över folden kwai (stavning?)

* Bron över floden kwai 2

* 12 fördömda män (ta alla delar)

* Örnnästet

* Tunna röda linjen

* When trumphets fade (stavning?)

* Rädda meniga Ryan

* Finska Vinterkriget (ett måste) :D :thumbs: :cool:

* Järnkorset

* Örnen har landat

Detta är bara några förslag......rycktes med lite där :baaa ....humm...

var la..... jag dom där..... rosa sakerna? :D

"Platoon" är ju lika given som FMJ !!!

Igår fick jag hem "Tora Tora Tora", (den knäcker ju sug-"pearl harbor" med hästlängder!) och "Döden på larvfötter" och de funkar ju bra!!

Andra tips: Stalingrad (tyska filmen), Red Dawn, Slaget om Midway, A bridge too far, Järnkorset, Black Hawk Down, Hamburger Hill, Bravo Two Zero, Heartbreak Ridge, Band of Brothers...allt med Arnie, alla Jet Li-rullar...etc, etc.. :D

Vad ska ni pimpla för virre? *whisky-fascist* :D

Får väll börja med att tacka för alla tips, blir en dyr filmkväll... Undrar om banken godtar ett videolån...videon som säkerhet...

Gotcha, Whisky dricker jag själv efter humör, ibland är det fest rock´n roll och då kan man gissa vad som gäller JD... ska jag ta det lugnt hemma men en cigarr i mungipan vill jag ha en riktigt rökig whisky Bowmore eller glenmorangi (fruktansvärt felstavat kan jag tro), vill jag däremot lyssna på en skön platta och läsa en god bok vill jag ha en mild whisky och då föredrar jag Lauders (och det går inte att komma ifrån att flaskan är ball). Och ska jag utföra helgerån (whisky cola) blir det Royal canadian, så vad det blir till helgen beror helt på vilket humör jag är på. Och snälla börja inte klaga på att jag inte har ett "e" i slutet av whisky... Några favoriter själv?

mazon: Åfan! Gillar dig redan!! :D

Jag är mest svag för skotska singlemalt, men som du säger beror det ju lite på situationen, just nu är jag inne på Macleods Islay och Speyside (8-åriga)...annars är Springbank 21, Bowmore Darkest och Macallan 18 (1984) mina favoriter.

Glenmorangie 18 är också uppe i toppen!

Dock har jag inte fattat tycke för canadian, tycker det smakar apa.. (hur DET nu smakar...)

Du har helt rätt: "whisky" och "whiskey" är inte samma sak!!!

Dock är jag inte så fascistisk att jag håller på och pillar med tempererat, avjoniserat vatten, osv.. :D

Men...att beställa "whisky med is/scotch on the rocks" är banne mig barbariskt..! :D

Gotcha, förstår inte heller folk som späder ut whisky´n med isbitar, en glasvatten brevid eller ännu bättre än Killkenny eller någon Riktig ale, en klunk Killkenny innan förstå smutten på whiskyn ger smaklökarna någonting att tänka på ett par dagar.

Och som jag sa Canadian är ju inte någonting man finlirar med, men när man är ute på grillfest eller dyl och vill vingla till lite går det faktiskt utmärkt att köra en canadian and coke, eller en Lord calvert, billig skit whisky i sitt esse. Avjonoiserat vatten... så långt har det inte gått för mig, men jag kan vara en riktigt jävel när jag ser folk (försöka) avnjuta cigarrer på avskyvärda sätt. Biter, spottar, askar som en cigarett osv.

Du röker händelsevis inte cigarr? Känner du till The Famous Grouse Vintage Malt whisky? Synd att man inte har lite mer cash i plånboken...

>>Vlad<<

Ryktet säger att BoB skall visas på Tv4 i sommar, ska maila och fråga tror jag. Helt suverän serie som man skulle kunna sträck-kolla!

>>Fu Frippe<<

Som fan! Lagavulin då? Iofs, alla Islay är brutala.. :D

Hoppas bara att du inte är en av n00b-nissarna som köper Laphroaig bara för att den är "ballast"...har stött på många som säger att de tokdiggar den - men som visar sig sedan  inte ens kunna skilja på Laphroaig och Glenfiddich..

>>mazon<<

"Mja", jag röker öht inte - utom just cigarr vid somliga tillfällen, helst i sällskap med någon trevlig XO...men jag kan egentligen inget om vare sig cognac eller cigarrer, är helt rudis på det området.

Tills vidare iaf!! :D

Tips?

*ska nu pimpla lite belgisk Westvleteren och kolla "Platoon" * :cool:

Famous Grouse känner jag ju givetvis till, men jag har inte testat deras singelmalt eller vintage... ???

Brobergs? De har ju en butik i Sturegallerian, har varit där och tittat lite...ganska trevligt. T.o.m Kista-gallerians kiosk har fått en liten "fintobak-hörna" - börjar bli ordning på det stället nu! :D

Ska studera länkarna lite noggrannare nu...

För att återgå till ämnet, FILM!

Nej till Pearl Harbour... SKRÄP! Ingen riktig krigsfilm, visst, scenerna med luftfighterna vi engelska kanalen är Snygga, men övrigt känns den bara ansträngd... ChickFlick! :D

Född den 4de Julie är ju annars en höjdare, men kanske inte direkt en krigsfilm... Snare en tankeställare till övriga vietnamfilmer...

Pearl Harbour utan kärleksfjolleri? Låter intressant faktiskt.

Fu Dahlberg, inte intresserad av Whisky och cigarrer? hehe.

Gotacha: Studera på, det är en intressant värld, som kan göra att dina whisky upplevelser blir ännu bättre.

Slaget om Midway tokruljerar! Har tyvärr stora bekymmer med att hitta den på nätet...har den på VHS nånstans, Charlton Heston och Robert Mitchum i sina esse!!

"Pearl Harbor" - liksom "We were soldiers" och "Enemy at the gates" skulle vara lysande filmer om man plockade bort allt love-crap och Hollywood'ska patriotismen..!!

"Battle Royale" är inte heller illa pinkad...ingen krigsfilm direkt, men brutal!! http://us.imdb.com/Title?0266308

"Pearl Harbor" - liksom "We were soldiers" och "Enemy at the gates" skulle vara lysande filmer om man plockade bort allt love-crap och Hollywood'ska patriotismen..!!

Om du tog bort det, då skulle det inte vara så mycket kvar av Pearl harbor... SEdan har vi ju det moraliska korekkta... Tex. Peral harbour, Amerikansk flygbas, 40-tal, och inte en enda röker ;)

Ser att ingen fått med min klassiska dunderfavorit:

Nålens öga.

Spionthriller som utspelas under andra världskriget med Donald Sutherland i en av rollerna. Ruskigt bra, toppbetyg i alla filmverkssamlingar och väl värd. Det hela blir inte bättre av att jag såg den när jag var i lågstadieåldern. Filmen skrämde skiten ur mig.

* * * Highly Recommended. * * *

/RP

Sist jag såg Pearl harbor så var det 1 timma och 40 minuter med kärlek och jag rvivlar på att det är mindre nu om jag skule titta på den( har bara sett den en gång sen jag köpte den när den kommit ut på video)

Har sett att någon nämt finska vinterkriget, om man vill ha riktigt grejer, hyr då den finska Orginal versionen (svart/vit) den är bortåt 5h om jag inte minns helt fel men det är det värt, om ni orkar lyssna på finska så länge dvs.

Om du är lite flygintresserad så föreslår jag Memphis Belle. Den rullen kan man se flera gånger...

Annars rekommenderar jag också We were soldiers. Visst, patriotismen flödar men den ger också en del tankeställare.

När det gäller Pearl Harbor så är den faktiskt inte så dum. Hellre den än skitfilmen Black Hawk down.

Ur historiesynpunkt så är gamla svartvita Den längsta dagen klart intressant.

Själv ska jag slå mig ner en stund och titta på Befrielsen som jag spelade in från TV 3 inatt. Dock utan virre....

När det gäller filmtips vill jag rekommendera följande två länkar som går till SoldF.com:s eminenta forum (som f.ö. i sig är värt ett besök ;) ):

Krigsfilmer, allmänt

Krigsfilmer, 2.vk

Om man nu sett allt och lite till och vill hitta något nytt kan man prova IMDb - the Internet Movie Data Base

Battle of Britain är en klassiker.

http://us.imdb.com/Title?0064072

The Beast of War handlar om ryssarna i Afghanistan. Vet ej om den finns på video dock?

http://us.imdb.com/Title?0094716

Sen kan du ju runda av med Arnold-rullen Commando :P

http://us.imdb.com/Title?0088944

Viss skottlossning förekommer (Arnold tar död på 88 pers enligt uppgift) och filmen är oerhört realistisk. Ett halvmeterlångt ksp-band räcker i flera minuter...

Gotcha: Nja, jag är ingen snobb, men jag jobbade på en irländsk pub och blev väl indoktrinerad när det gäller öl och whiskey. Ett tag fick man bara dricka irländskt, (om chefen skulle pröjsa i alla fall), men nu slinker en hel del skotsk ner också! :) Jag tycker dock att single malts är att föredra över blended. Bourbon dricker jag ytterst sällan då mina smaklökar kräver lite mera styrka för att vakna upp! :)

Is åker man skridskor på och Cola drickes ren!!! Kan inte nog understryka vikten av detta! ;)

( Jaha, nu blev man sugen! Tvungen att hälla upp en Tullamore!!! :thumbs: )

Filmtips:

Den finska filmen som handlar om en grupp som blir ensamma, heter den "Bakhåll" eller nåt? Den är jävligt bra i alla fall! :)

mazon

Tänker inte du på "Okänd soldat"? Den finns i två versioner. Mig veterligen så finns det endast en version av "Vinterkriget"

En annan finsk film är "Rukajärven tiellä" (Vägen till Rukajärvi). Den är inte lika bra som de ovanstående men helt klart värd att se.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...