C-O.M Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Efter att jag tog en liten promenad på någon mil med ryggsäck på 18 kg för fem dagar sen har jag fortfarande väldigt ont ovanpå fotvalvet på insidan av vänster fot. Jag pronerar rätt kraftigt, specielllt med vänstertassen, men har inlägg. Smärtan uppstod inte under promenaden utan kom efteråt när jag lugnat ner mig, men då gjorde det ont att gå och jag har fortfarande ont nu. Kan det vara någon spricka i benet, eller sitter det muskler/hinnor där som kan slitas. Är det olämpligt att börja igen innan det lagt sig, eller är det bara att bita ihop? Olof Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Eftersom jag inte är läkare så råder jag dig till att prata med en läkare. Ont efter 5 dagar tycker inte jag låter normalt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
brunk.dunk Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Ont i fotvalvet fick jag också efter att ha påbörjat längdskidåkningsäsongen brutalt. Stödde upp foten med binda och behandlade med massage. Försvann efter en vecka. Hade ont hela tiden utom när foten satt i pjäxan i spåret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Håller med om att ont fem dagar efteråt är alldeles för mycket. Du bör besöka en läkare, helst en riktig ortoped. Lite grann om fötter och skor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted July 9, 2005 Report Share Posted July 9, 2005 Inläggen är dem special ingjutna efter dina behov? Haft liknande problem, har du inte special ingjutna inlägg så skaffa det, samt har du inga bra skor skaffa det, tänk på att tex när du köper joggingskor efter just dina fötters behov så är dem också valda efter din vikt, men jag ser det inte som större problem då jag ofta gick med tyngre packning med mina joggingskor.. Hade liknande problem visst blir man ömm osv. men 5 dagar är för långtid.. Jag kände av detta efter att jag fått mina inlägg men de ska man gå in också så efter ett tag gick det prima.. tycker dock inte att du ska bita ihop och fortsätta.. ett tipps är att börja med 8-9kg och sedan öka succesiv med vikten på packningen så slipper du sånna här problem, för knä, fötterna, axlar och ryggen måste vänja sig efterhand. lycka till, men ge mer detaljerad information.. ex skor, inlägg osv.. så folk kan dra slutsatser av det.. ps. jag fick special ingjutna inlägg från kronan kostar 1500kr privat, du får behålla gips modelen för framtida bruk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-O.M Posted July 10, 2005 Author Report Share Posted July 10, 2005 Jag har specialgjutna inlägg och har löpardojor som ska klara min vikt + 25 kg, på bekostnad av asfaltslöpningslämpligheten. Snackade med kompis som är läkare och marathonlöpare som var av uppfattningen att det antingen var vrickning eller överansträning av diverse mjukdelar i foten och att jag skulle påbörja träningen lugnt och käna efter hela tiden. Gjorde så i någon veckan och nu känns foten helbra, kom just tillbaka efter ett riktigt hårt pass helt smärtfritt. Förövrigt låter det intressant att kronan gav dig inlägg, jag skulle gärna ha ett par som är tillskurna perfekta till kängorna också, både i dämpning och forn, samt inte slita ut mina civilia. Jag har gipsavgjutningarna kvar också, så det kan inte bli så dyrt heller. Olof Link to comment Share on other sites More sharing options...
delta_virus Posted July 24, 2005 Report Share Posted July 24, 2005 hej. jag fick ont i mina fötter efter bara nån vecka och de blev bara värre. mina befäl trodde att de kunde vara march frakur och skickade mig till HSA för undersökning. dom kom fram till att de bara var en överbelastning av fötterna och sa att de kan ha berott på fel par kängor. själv har jag marcherat miltals med tyngre packning i M90 kängor och inte fått ont. så pröva att byta kängor. de kan ha mycke med saken att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest joxxe Posted July 30, 2005 Report Share Posted July 30, 2005 börja lätt, ha en runda som du alltid går, typ 1-2 mil. Sedan ökar du vikten sakta men säkert, fast 18kg¨är ju inte så mycket så du "borde" inte bli skadad om du är normalt tränad innan, så jag skulle kolla med en läkare. Jag gjorde så att efter att jag tränat upp min kondis hyffsat bra (milen under 45 i kupperad terräng) så började jag marchträna vilket jag fortfarande gör. Sist jag va ute gick jag 13km med 45kg ryggsäck. Kan ju meddela att det känns bra mycket mer i höfter och axlar än i fötterna för mig :P Någon som vet vad man max får bära i lumpen om man ligger inne på FJS? Hon vid jägarmönstringne sa typ "Du kommer få bära upp till MAX 45 kg, mer får ni inte bära. Men självklart kommer ni få göra det endå ibland." Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted August 5, 2005 Report Share Posted August 5, 2005 Hälsporre kan ta år att läka. Jag vet. Hoppas det är lindrigare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 C-O.M, hur löste det sig tillslut? Misstänker att jag själv har fått hälsporre, vill veta ungefärliga utsikter för skadan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.