Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja pga att båda länderna var livrädda för Sovjetunionen dessutom hade dom förlorat ett krig dom gort sitt yttersta för att vinna och var väldigt slutkörda.

Dessutom var det där riktiga länder och inte en kolonial biprodukt som Irak.

Posted
Som ni kann se på foton, hade vi verkligen tur...

Ja, verkligen, och vi åker i min/splitterskyddade Scania i Liberia:

PICT0064.jpg

Försvaret säljer ju över 100 Cv90 till Danmark så Cv90 får dom nog alltid.

Ropa inte hej... Eller vet du något vi andra inte vet? Det har varit ganska tyst på sistone. Vet du något Divide?

Posted

Hmm kollade inte tidsnummer det där var gamla uppgifter från '04

Körde själv Cv90 i lumpen och kan bara säga "inte utan mitt tilläggspansar" om att köra omkring i Irak, troligtvis är även Cv9030 bättre om man ska slåss mot "Insurgents" med tanke på att man kan skjuta längre eldserier.

Men å andra sidan så vinner man en sådan här konflikt genom ett bra underättelsematerial och inte genom militär härdvara.

Posted

Hmmm... Det blir på danska. Är för svårt på svenska, men ni får fråga om det är nånting ni inte förstår...

Med hensyn til CV90 er det danske forsvar i øjeblikket i gang med at teste en række infanteri kamp køretøjer til afløsning for M113. Så vidt jeg ved, var man næsten sikker på at man ville vælge CV90, da der pludselig opstod problemer mellem producenten og det danske forsvar. Hvor de står nu, ved jeg ikke...

Baggrundshistorien for billederne vil jeg da godt lige fortælle...

En større konvoj af danske køretøjer (fordon) var på vej ud i AO, for at bortsprænge en større UXO. På vej op af hovedvej 6, går der pludeslig en bombe placeret i midterrabbaten... Det lader til at det er en hjemmelavet bombe, men mere må je vidst ikke skrive her... Lastbilen i ser på billederne bliver ramt, men heldigvis er der ikke personskade... Den kan fortsætte ca 100 meter, men går så i stå...

Ca en time senere, da andre danske enheder er på vej til stedet, kører yderligere 2 køretøjer på en tilsvarende IED, men de slipper uden alvorligere skader på materielet...

I kan læse yderligere her:

http://forsvaret.dk/HOK/Nyt%20og%20Presse/...20vejsidebomber