Divide Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Tja allihop... Som det syns är min svenska inte så jävligt bra, men jag hoppas att det går endå... Jag är löjtnant (premierløjtnant), plutch och numera i Irak... Tänkte att SoldF var en outstanding möjlighet för mig, för att dela mina upplevelser med andra krigare och samtidigt lära mig lite om vad ni tycker om att der är danska styrkor i Irak. Det är inte själva kriget jag vill att ni ska skriva om, utan missionen som den är just nu. Tycker ni att MNF (multi national forces) ska lämna Irak på en gång, eller vilka alternativ ser ni??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 (edited) Ja kan väl bara från min sida säga att jag tycker det är bra att ni danskar är där nere av flera skäl. 1. Det behövs styrkor för att det skall bli nån ordning i landet. 2. Danskar som fredsbevarande trupper är väl inget heller vi kan klaga på. Så här har du iallafall en forums medlem som ser positivt på din/er insats. Edited June 8, 2005 by ABP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Kan ju passa på att ta frågorna här när jag ändå har den i huvudet. Svenskar har såvitt jag förstått ett mycket gott rykte i när det gäller internationella insatser. Hur är det med danskar? Och hur är det specifikt i Irak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 (edited) Irak är inte på långa vägar redo för att bli lämnade helt till sitt öde. Däremot så tror jag att om det inte var så politiskt omöjligt utan man bara såg till vad som var bra för landet att MNF ändrade skepnad såtillvida att de länder (land) som primärt har varit inblandade i striderna fick växla ur i högre utsträckning och vi andra lite mer neutrala länder ta över mer. och vad gäller de danskar som jag träffat och jobbat med på den första bosnienbataljonen så kan jag bara säga goda saker, proffsiga som få och trevliga... hade det inte varit så himla svårt att förstå vad ni säger över radion bara /b Edited June 8, 2005 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divide Posted June 8, 2005 Author Report Share Posted June 8, 2005 Till madog: Det är min uppfatning att danska soldater, som svenska, har ett rigtigt gott rykte. I den södra delen av Irak, som den danska bataljon har varit i sedan 2003, är de lokala väldigt nöjda med os. Jag tror att Blackadder har rätt när han skrivar att de mera neutrala länder måste ta över. Ofta hörer vi att många av dem vi slåss med, vill att britterna lämner Irak men att dem vill att vi stannar i landet. Allt är självklart inte en dans på rosor. Tyvär är den största AIF organisation, OMS, väldigt mycket emot alla som inte är irakier och därför ockå oss. De hotar oss jämt och ibland genomförar de också baghold (vet inte vad man säger på svenska) på oss. Det händer dog inte så ofta numera. I början gjorde de det väldigt mycket, men de förlorade varje gång så nu är det största hotet IED's. Der har nyligen börjat komma några afrikaner med FN basker. Har inte själv hört något om vem det är och vad de gör här. Kanske ni vet? Var står Sverige officielt när det kommer till Irak. Är det otänkbart att vi ser svenska soldater här nere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 (edited) I närtid och mer öppet så är svaret Nej, det kommer inte att ske är jag rädd. Den politiska viljan finns inte och allt krut läggs på kvarvarande balkanmissioner och en förstärkning i Afghanistan plus uppbyggnaden EU Battlegroup. Går det så att det blir mer traditionella PK uppgifter, läget i landet stabiliseras och kanske ett regimskifte här hemma efter valet nästa år så och att EU väljer EU sätta in en BG så ja... kanske och vad gäller truppen i basker du talar om skulle det kunna vara fijianer? Fiji Troops to Protect UN Staff in Iraq http://www.politinfo.com/articles/article_...10_20_4910.html eller motsvarande skyddstyrka, svårt när man inte har ett land att gå på. /b Edited June 8, 2005 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Hej Divide. Mycket trevligt att få höra både om dansk Peacekeeping och hur andra skandinaver har det där borta. Personliga åsikten om er närvaro är väl: Vettefan hur bra kriget var egentligen, men det är som det är och då tror jag att ni är ett av de bättre gängen att ha där. Önskar er all lycka! /Doggydriver Toll som undrar om han kanske skulle söka en mission eller två snart.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divide Posted June 8, 2005 Author Report Share Posted June 8, 2005 Till Blackadder: Tack för det snabba svaret... Det kunde mycket väl vara fijianer fijianer, fast de var ju nära Basra och inte Baghdad... Kanske är lite konstigt att fråga er där hemma om sånt, men som ni säkert vet då är man jätte fokuserat på den aktuella uppgift och inte det stora politiske spil när man är på mission... Tror att det skulle vara bra med flera skandinaver i det här området... Ville vara bra med en skandinavisk brigade... Otur för oss att ni inte vill vara med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 (edited) Tror att det skulle vara bra med flera skandinaver i det här området... Ville vara bra med en skandinavisk brigade... Eller en skandinavisk försvarsmakt ännu hellre, EUBG är bara det första steget. BTW, borde inte detta ligga i Soldint? Edited June 8, 2005 by C DK012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Till Blackadder: Tack för det snabba svaret... Det kunde mycket väl vara fijianer fijianer, fast de var ju nära Basra och inte Baghdad... Kanske är lite konstigt att fråga er där hemma om sånt, men som ni säkert vet då är man jätte fokuserat på den aktuella uppgift och inte det stora politiske spil när man är på mission... Tror att det skulle vara bra med flera skandinaver i det här området... Ville vara bra med en skandinavisk brigade... Otur för oss att ni inte vill vara med... förstår det såklart, what ever u need. Vill och vill, vi skulle vara där imorgon om bara det politiska modet fanns... Som jag ser det så är det kanske enda lösningen på problematiken i Irak, neutrala nationer och massivt uppbåd med internationella civilpoliser för att understödja Irakierna och undvika att poliskåren blir den para-militära organaistionen som det är nu och återge folket tilltron på stadsmaketens förmåga att återställa ordning bland befolkningen men Divide som du säkert vet, det är lätt att sitta hemma och ha alla lösningar och det är ju långt från den "vi-är-det-plankton-äter"-nivån. Kan du inte ta och beskriva en "vanlig dag" för er i missionen, skulle vara intressant läsning bla.bla.bla op-sec..bla bla bla force-protection såklart men det du kan skriva... GMY. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divide Posted June 9, 2005 Author Report Share Posted June 9, 2005 Jag ska försöka att beskriva de vanligsta uppdrag för oss här i Irak... Läget är på många sätt annorlunda än i Kosovo, Bosnien etc. Nästan varje dag är det ett attentat mot ISF (iraqi security forces) eller MNF... Det är oftast IED, men kan också vara baghold... Vi har aldrig riot control... Britterna försökta en gång med det i början av OP TELLIC, men de förlorade fyra eller fem soldater till en granat... Det vanligsta uppdrag är patrull. Plutonen har oftast 1 eller 2 C/S (callsigns) på patrull i AO i upp till 12 timmar... Det är för att få informationer om AIF och det generelle läge i området. I den senesta tiden har vi börjat på at köra joint med IA (iraqi army) och en gång varje vecka åker jag som plutch til en irakisk camp för att träna dem... Eskorter (FP) är också vanligt... Vi har jätte många därför att det aktuella "state of alert" anger att alla som åker ut av campen ska ha två fordon med "top cover" och 6 man med som säkring... Det största problem med säkerheten är att de inte har en tradition för att tro på staten. Deras primära grupp är stammen och den som bestämmer vad de ska tycke och tänka är sheiken... Även om de arbeter inom polisen eller armen, varför de aldrig vill arrestera en fra samma stamme som dem själv... Och de här stammerna är ganska stora, upp till 5/6 miljoner... Vi har självklart också gennomfört seach and arrest operationer, men också här är det i större och större grad IA som blir ansvariga. Vi är nu oftast en synbar reserv... Irakierna är inte rädda för att skjuta på ISF, men oss vill de helst inte slås med... Hoppas att kan ge ett litet inblick i vad det är vi gör. Om det ät nånting i texten som absolut inte har mening är det för att jag har gissat mig till vad man säger på svenska... Då måste ni fråga och jag vill försöka att föklara vad jag egentligen menar... Om tråden är fel vet jag inte, men jag tänker att en adminsatrator nog flyttar den om den är det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bliss Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 Tråden är mycket intressant, men jag håller med C DK012, den borde nog flyttas till Soldint. Fortsätt skriva Divide, det är väldigt intressant läsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 Mycket intressant! Keep it up...men var vänlig att förklara uttrycket "baghold" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 Mycket intressant! Keep it up...men var vänlig att förklara uttrycket "baghold" ? Psst, Bakhåll. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 (edited) @ Divide "baghold" är det bakhåll (eng. ambush) du menar? Shit! Second-place! Edited June 9, 2005 by Fanjunkar´n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 och jag som läste det på engelska: "väskhållning" !? OK, uppfattat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divide Posted June 9, 2005 Author Report Share Posted June 9, 2005 Väskhållning!!! Den var fan bra... Hoppas inte jag kommer uppleva den dag irakierna håller våra väskor tills vi dör... Nej det är bakhåll... Är bara lite svårt när man inte har någon ordlista... Läs mera om det senasta bakhåll på oss här: HOK/IRAK Kan jag själv flytta tråden??? Och hur gör jag det??? Är inte det största geni på dator... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 /OT Jag måste säga att jag är grymt imponerad av alla danskars kännedom om svenska, själv förstår jag norska / danska efter som jag jobbar på en flygplats men skulle aldrig klara av att skriva / prata det. /OT Förstår irakierna att ni är danskar eller tar dom er för amerikaner / britter? Är inställningen till de (nu mera) fredsbevarande trupperna så bra som de påstås? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 Jag måste säga att jag är grymt imponerad av alla danskars kännedom om svenska Till och med danska drottningen talar ju bättre svenska än vår egen, antagligen även bättre än vår knug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 *Flyttar till Krig & Konflikter* //Yman, BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divide Posted June 9, 2005 Author Report Share Posted June 9, 2005 Status quo: Vi danska säger tack ;) , men jag måste säga att der är många som äinte ens fattar svenska. Tror att vi i KBH är ganska bra på det, för att vi kan kolla på svensk tv. Det er nog det samma med skåningar och danska. Och då blir det väl inte sämre av, att min flickvän är från Sverige. Svenska flickor är ju finast ju... Schysst att vi får sno dem... Irakierna här norr om Basra är väldigt medvetna om att vi är danska. Som skrevat tidigare i tråden, är dem oftast väldigt positiva mot oss. Jag vet inte hur det är längre norrut hos amerikanerna, men här är de väldigt glada för MNF. Det är ganska få som inte vill ha oss i Irak. OMS (organisation of the marthyr Al Sadr) är den organisation som vi slåss mest med. De är mot oss för att de vill ha makten i Irak och det får de inte så länga landet utvecklar sig mot att bliva en demokratisk stat. På samma sät har iranierna jätte stor "indflydelse" (fattas ord). Alla säkerhetsstyrkor och all administration är direkt och indirekt påverkad av den iranska säkerhetstjänst... De vill ju vara den regionala stormakt... 106: Kom ihåg att den danska drottningens mama var svenska. Det borde den svenska konungens föräldra väl i och för sig också vara, så det är nog inte föklaringen på hans svensk kunskaper... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Divide, er det du som løber i teten i den sorte uniform med et våben i hånden ? ;) http://www.hok.dk/more.php?id=1603_0_1_0_C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divide Posted June 26, 2005 Author Report Share Posted June 26, 2005 Så klart det är... Danska försvarmaktens nya vapen... Britterna sprang i jätte många konstiga outfits. Så kreativa är vi tyvär inte... Jag är dock nämnt i texten som den snabbaste dansk. Bra va!!! Tänkte ge en liten update... I den senaste tiden har vi haft jätte mycket att göra... Et bakhåll och två IED'er på en vecka... Det är rent tur att vi alla mår bra i dag. I morgon vill jag försöka att uploade en bild på et dansk fordon efter en sådan IED... PNINF'er hooah... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Divide, vet inte om du får svara, men: Hur klarar sig era M113? Är det dessa som blir utsatta för angrepp eller undviker "the insugents" dessa och väljer enklare mål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted June 26, 2005 Report Share Posted June 26, 2005 Gratulerar till den mycket goda tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divide Posted July 2, 2005 Author Report Share Posted July 2, 2005 M113 är ett jätte gamalt fordon och oftast funkar de faktisk inte... Till patrull använder vi oftast Mercedes GD. Ett ganska bra fordon, fast det är "soft skin". Vi har inte upplevat att de har använt IED mot M113... Har lite foton från det sista attack. Tyvär fattar jag inte hur jag laddar upp dem... Kunde använda lite hjälp, kanske jag kann majle dem till en expert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Ja, vi får hoppas att ni rättar in er och köper CV90. Först måste man lägga upp bilderna någonstans. Exempelvis på http://photobucket.com/ och sedan klickar man på "IMG"-knappen när man skriver sitt inlägg, man får då upp ett fönster där man klistrar in adressen till bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divide Posted July 2, 2005 Author Report Share Posted July 2, 2005 Tack för hjälpen Mats... Vill straks försöka... Hoppas verkligen det funkar nu... Som ni kann se på foton, hade vi verkligen tur... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 (edited) Försvaret säljer ju över 100 Cv90 till Danmark så Cv90 får dom nog alltid. Ouch!!! satt det folk i den där:o Tja som den enda cynikern här får väl jag stå för åsikten att USA får skylla sig själv i Irak. Jag tror inte ett dugg på demokrati utifrån dessutom är Irak en kolonialstat gränserna är inte som tex dom svenska där dom ligger ganska bra efter några 100 års krigande. Helt enkelt USA är uruselt på att vinna "Hearts and Minds" alla i Europa visste att det skulle bli oroligheter efter kriget och det var därför vi var emot kriget men jänkarna fattade inte det. Dock har hela skiten urartat till ett internationellt problem med ett instabilt Irak eftersom det helt enkelt inte går att lämna landet utan att hela mellanöstern destabiliseras. Till slut får väl en multinationell styrka kliva in och stabilisera Irak men det får alldrig alldrig hända under Bush för då gör han bara om samma sak. Edited July 2, 2005 by Darkwand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Jag tror inte ett dugg på demokrati utifrån Nej, det fungerade ju varken i Tyskland eller Japan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts