Rokare Posted June 1, 2005 Report Posted June 1, 2005 Ahhhhhhhhhhhhhh dålig dag.. hittade 4 tidigare trådar.... shame shame shame... shame on me..... ------------------------------------------------------------------------------------------------- Vet inte om det är något som måste höras och således borde vara i den nålade tråden, tänkte att den kanske får mer uppmärksamhet här av folk som inte lyssnar på radio normalt.. Nu är sommarens "Sommarpratare" officiella... Jag tog och spontanfetade några som jag skall försöka lyssna på.. GMY Sommarpratare 2005Juni 19 Lars Norén - regissör 20 Marit Bergman - musiker 21 Jan Berglin - skämttecknare 22 Åsa Hagelstedt - kommunikationschef IOGT-NTO 23 Bakhtiar Amin - fd minister för mänskliga rättigheter i Irak 24 Babben Larsson - artist 25 Christer Lindarw - artist 26 Majda Raad - prinsessa i Jordanien 27 Yannick Tregaro - friidrottstränare 28 Ingrid Luterkort - skådespelerska 29 Anders Wendin, musiker (Moneybrother) 30 Bengt Ohlsson - författare Juli 1 Ingela Olsson - skådespelerska 2 Claes Elfsberg - tittarombudsman 3 Tina Ahlin - artist 4 Henrik Teleman - chef Virserums konsthall 5 Michael Azar - doktor i idéhistoria 6 Emina Merdzanic - statsvetare 7 Kay Pollak - regissör, författare 8 Anna Lilljequist - etnolog 9 Lena Andersson - författare 10 Lars Bergquist - diplomat och författare 11 Maria Blom - manusförfattare och regissör 12 Maud Olofsson - partiledare (centern) 13 Jonas Karlsson - skådespelare 14 Richard Juhlin - champagneexpert 15 Ylva Eggehorn - författare 16 Pehr G Gyllenhammar styrelseordförande Kinnevik 17 Anita Ekberg - skådespelerska 18 Göran Palm - författare och debattör 19 Barbro Hedvall - ledarskribent 20 Peter Eriksson - språkrör miljöpartiet 21 Anna Jansson - författare och sjuksköterska 22 Tor Bomann-Larsen - författare 23 Pia Johansson - skådespelerska 24 Käbi Laretei - konsertpianist och författare 25 Hans Rosling - professor i internationell hälsa 26 Sissela Kyle - skådespelerska, komiker 27 Martin Stenmarck - artist 28 Astrid Assefa - teaterchef 29 Marie Rådbo - astronom 30 Mauro Scocco - artist och kompositör 31 Mustafa Can - författare och journalist Augusti 1 Efva Attling - designer 2 Stefan Fidan - prästvigd munk 3 Ingrid Sommar - designjournalist 4 Marcus Samuelsson - kock 5 Sari Nyqvist - journalist 6 Anders Jansson - skådespelare och komiker. 7 Pigge Werkelin - överlevande. 8 Gunilla Pontén - modedesigner 9 Urban Bäckström - vd Svenskt Näringsliv 10 Per Öberg - narkosskötare och hjälparbetare Röda Korset 11 Tomas Alfredson - regissör 12 Susanne Ljung - skribent 13 Jan Eliasson - ambassadör OT: Reservofficer i Flottan 14 Lars Ulvenstam - fil. dr.
granQ Posted June 1, 2005 Report Posted June 1, 2005 26 Majda Raad - prinsessa i Jordanien det där måste jag lyssna på, verkar ju helt knas. Första gången sommarpratare blir på annat språk än svenska?? EDIT: Aha, var ju inte "drottningen" utan en svenskfödd "prinsessa".. sök före på google och inte efter är lärdomen.
Nestor Posted June 1, 2005 Report Posted June 1, 2005 Ahh. sommarpratarna När man är på väg till och från stuga i Norland är ju sommarpratarna ett obligatoruim
röjsop Posted June 2, 2005 Report Posted June 2, 2005 Babben Larsson är ju en klassiker! Vad Gyllenhammar och Jan Eliasson gör på din lista får du gärna förklara. Mina intryck är att dom är lite torra. Annars lyssnar jag i mån av att inte familjen klagar på alla Akademiker. Komikerna, brukar jag lysna på i mån av tid.
Rokare Posted June 2, 2005 Author Report Posted June 2, 2005 Vad det gäller PG så kommer jag nog lyssna av rent allmänt intresse.. är ju utbildad ekonom, och även om han inte lär prata ekonomi så kan det vara intressant. Vad det gäller Jan Eliasson så finns det lite olika anledningar.. Han är ROK flottan och har på sin tid rört sig lite i de kretsar som jag rör mig i idag, föreningar typ.. Sedan så är ju både hans kommande och nuvarande jobb intressanta.. Slutligen är han ju GBG'are och har läst på samma skola som mig.. dock som jurist men han kan ju inte vara 100% Håller med dig ang. babben dock.. Förresten, har ingen direkt koll på din ålder, men gick du på SjöKrickan? GMY
Kanna Posted June 2, 2005 Report Posted June 2, 2005 Yannick Tregaro och Mauro Scocco var väl de enda på listan som tilltalade mig. Yannick verkar vara en enormt stark personlighet som har lyckats får fram oerhört bra idrottsmän trots sin unga ålder och allt vad det innebär att axla Veijo Niskanens tunga mantel. Mauro vill jag höra för att det vore intressant att höra honom berätta något om sitt liv någon gång. Han måste vara en av Sveriges "hemligaste" artister. "Ingen" vet något om Mauro förutom det han spelar in på skiva. Pigge Werkelin är jag oerhört skeptisk till. Ena veckan är det så synd om honom för att han förlorade sin familj i tsunamin. Han säger att han aldrig ska gifta om sig och ditten och datten. Veckan därpå har han funnit kärleken, ska gifta om sig och tar varje chans han kan för att göra reklam för sitt flygbolag. Antingen är karln schizofren eller så är han en simpel mediahora.
109 Eken Posted June 4, 2005 Report Posted June 4, 2005 Jan Berglin ska jag försöka lyssna på, gillar hans seriestrippar
röjsop Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 Jag är m/1955. Jag vill gärna vara lite anonym, men om du "hänger" med folk i min ålder kanske du får höra ett och annat, hälften lögn såklart...
röjsop Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 Han forskar/undervisar i hur olika idéer har uppkommit och antagligen kommer att utväcklas till. Jag antar att du undrar vad själva "idé" är i ordet, och det kan vara allt som en större mängd folk tycker om vadsomhälst, exempelvis kan han utreda vad folk tyckte om allmän värnplikt på 50-talet.
Solon Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 Han forskar/undervisar i hur olika idéer har uppkommit och antagligen kommer att utväcklas till. Jag antar att du undrar vad själva "idé" är i ordet, och det kan vara allt som en större mängd folk tycker om vadsomhälst, exempelvis kan han utreda vad folk tyckte om allmän värnplikt på 50-talet. Hmm låter som en som borde söka jobb på SCB omedelbart...
röjsop Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 På SCB finns bara statistik, för att förstå idéer måste man läsa enorma mängder literatur, och diskutera med bildade personer. Jag tror dom trivs ganska bra på universitetet.
Lindeberg Posted July 8, 2005 Report Posted July 8, 2005 Ni med iPod får ju inte missa att Sommar går att tanka hem direkt till iPodden. Ingen musik dock - bara prat.
Vildmannen Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Årets lista är presenterad http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_15792814.asp Följande personer ska jag nog lyssna på: Lena Olin, Filippa Reinfeldt, Plura Jonsson, Ulf Lundell, Filip & Fredrik, Michael Treschow, Erland Josephson, Martin Kellerman, Christer Fuglesang, Maud Adams. Ska inte lyssna på : Gustav Fridolin, Mona Sahlin, Helle Klein, Ingvar Oldsberg.
Guest J-Star Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Per Öberg - narkosskötare och hjälparbetare Röda Korset Detta borde bli intressant. Akutpersonal borde ha en hel del anektoter. Claes Elfsberg - tittarombudsman. Riktigt nyfiken på vad han har att säga om sin roll som ombudsman för mig som tittare samt om vilket behov det finsn av denna funktion. /J
Lindeberg Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Per Öberg - narkosskötare och hjälparbetare Röda Korset Detta borde bli intressant. Akutpersonal borde ha en hel del anektoter. Claes Elfsberg - tittarombudsman. Riktigt nyfiken på vad han har att säga om sin roll som ombudsman för mig som tittare samt om vilket behov det finsn av denna funktion. /J Observera datumet! Men det finns säkert att lyssna på i SR:s arkiv.
Nestor Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Martin Kellerman – serietecknare, skapare av ”Rocky” Kommer jag iallfall lyssna på
Guest J-Star Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Per Öberg - narkosskötare och hjälparbetare Röda Korset Detta borde bli intressant. Akutpersonal borde ha en hel del anektoter. Claes Elfsberg - tittarombudsman. Riktigt nyfiken på vad han har att säga om sin roll som ombudsman för mig som tittare samt om vilket behov det finsn av denna funktion. /J Observera datumet! Men det finns säkert att lyssna på i SR:s arkiv. Men suck... en anledning till varför jag ibland inte tycker om "Inga dubbeltrådar"-regeln. "Sommarpratare 2005" "Sommar 2006" och så vidare borde få vara tillåtet. /J
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.