Jump to content

Hur ser stadsskytteprovet ut?

Recommended Posts

Rycker in som reperationsgruppbefäl på Livgardet i stadsskytteplutonen, 6:e kompaniet den 27 juni.

Lite smått fundersam blir man ju när ens mönstringsresultat inte var allt för bra gällande styrke- och konditionstestet, när man sen läser i papprena man får så står det att tjänsten är krävande både fysiskt och psykiskt och att jag, citerar ur inkallelsen "MÅSTE klara stadsskytteprovet".

Vad går det här statsskytteprovet ut på?:ph34r:

Nästan så man är nervös....

Edited by barton

Har hört att Stadskyttesoldater testar sin oförmåga för höjdskräck i nogot slags vattentorn eller mast motsv... kan det kanske ingå..!? :)

Man skulle kunna gissa att Ssk-soldater kommer att visa på på sin förmåga att övervinna höjd- och vattenskräck, kanske t.o.m under vissa prov.

Men som vanligt: den som lever får se. ;)

Är inte stadsskytteprovet helt enkelt stadsskytteförbandens motsvarighet till andra förbands baskermarsch? Dvs gå långt, sova lite/inget, äta lite/inget. Det har jag i alla fall för mig att jag hört någonstans... Upplys mig!!! :)

jag är nyfiken som attan nu - rycker också in den 27 och har aldrig hört talas om det hära stadsskytteprovet förut, som man tydligen MÅSTE klara enligt snubben som skrev brevet..

men som sagt och som vanligt - den som lever får se.

jag är nyfiken som attan nu - rycker också in den 27 och har aldrig hört talas om det hära stadsskytteprovet förut, som man tydligen MÅSTE klara enligt snubben som skrev brevet..

Jo, det är väl så. Men vad händer om man inte klarar det? Måste väl ändå finnas någon som har gjort stadsskytteprovet här?

Troligtvis händer det som händer på andra förband vid deras utbildningskontroller dvs man får inte bära utbildningstecknet... (stadsskyttebågen) något som är surt men det brukar komma fler chanser!

repgruppen brukar ligger på 8.underhålls kompaniet. inte stadsskytte. men om dom har ändrat det så brukar det ingå lite rappelering från typ 40m marsch i tunnlar några mil, teori- och fysprov och massa krig innomhus, sen några roliga överraskningar såklart!

Edited by johanp

repgruppen brukar ligger på 8.underhålls kompaniet. inte stadsskytte. men om dom har ändrat det så brukar det ingå lite rappelering från typ 40m marsch i tunnlar några mil, teori- och fysprov och massa krig innomhus, sen några roliga överraskningar såklart!

Fyfan, och det räknar dom med att jag ska orka med, those bastards! :o

Inte hamnade jag i nåt underhållskompani, står klart och tydligt reparationsgruppbefäl, 6:e kompaniet.

Fyfan, och det räknar dom med att jag ska orka med, those bastards! :o

Inte hamnade jag i nåt underhållskompani, står klart och tydligt reparationsgruppbefäl, 6:e kompaniet.

men du,

provet för att få bågen är inte svårt fysiskt, i vart fall inte för en frisk 18-20 (?) åring. Om du tror att du inte klarar av provet redan nu så tror jag att hela utbildningen kommer vara otroligt kämplig för dig, särskillt första tiden. Det är inget jägartest på något sätt men som med så mycket annat så sitter det mesta i huvudet, tror du att det är kört så kommer du troligen få rätt.

Mitt råd... träna lite extra nu inför inryck, kör lite fys istället för chips och viktigast..

Våga-vilja! ,O kommer kännas bra att skriva här igen när du sytt på bågen på uniformen.

Lycka till.

/b

Jag lever på hoppet=) Man blev ju lite fundersam när dom skriver att jag måste klara det. Men dom har ju placerat mig med tanke på mönstringsresultat. Jag har i vilket fall gett mig fan på att klara det.

Edited by barton

Oj då..

Börjar nästan önska att jag inte hade nån aning om det där.

För övrigt så skulle jag också legat på 8:e, trodde jag iallafall, jag menar - eldledare?

Speciellt repelleringen tycker jag verkar läskig.

Det blir väl till att bita ihop och lita till det där som kallas pannben. :baskerPa:

/Hannah

Näää, man måste inte klara det. En annan fick inte ens chans att göra alla moment. Vi var väl kanske en 5-6 i plutonen som inte klarade det skulle jag tippa.

Om ni klarar det (de flesta moment kommer ni att få chansen att göra om om ni inte lyckas första gången) får ni en käck liten stadsskytte-båge att fästa reglementsenligt på ärmen.

Ok

Rent fysiskt ska ni klara:

- Arméns baskrav (läs på pliktverkets hemsida)

- Fyra räckhäv (uppdragningar i stång, if you will)

- Marscha nån mil i tunnlar

Kunkapsmässigt:

- Skytteövningar

- SIB övningar

Psykiskt:

- Rappelering 30-40 meter

Varierar givetvis från år till år, men var inställda på ovanstående och träna på att klara det så kommer det gå lugnt.

Oj då..

Börjar nästan önska att jag inte hade nån aning om det där.

För övrigt så skulle jag också legat på 8:e, trodde jag iallafall, jag menar - eldledare?

Speciellt repelleringen tycker jag verkar läskig.

Det blir väl till att bita ihop och lita till det där som kallas pannben. :angry:

/Hannah

Rappelering är kul. Alla elelr åtminstonde de flesta (mig själv inkluderat) som inte lever i bergtrakter eller liknande har en naturlig rädsla för höjder. Att kliva över räcket högst upp i det där vattentornet var nog det sista jag ville göra just då, men känslan när man skjuter ifrån och känner att man faktiskt har kontroll på situationen när man hissar ner sig själv är ruggit skön.

Tänk nu på att när du rappellerar första gången kommer du inte göra som på film när man kastar sig ner och "hoppar" ner för väggen med rep. Det är något helt annat. Här så firar man sig ner i lugnt tempo och man bestämmer själv hur snabbt det går, dessutom så står en som säkrar där nere om man skulle tappa greppet eller om man kör ner för fort.

stadsskytte provet ? är det nåt man måste klara som bevakningssoldat också eller ? (eftersom de också tränar SiB)

Nej, alla värnpliktiga i armén skall träna SiB, bara stadsskyttar får stadsskyttebågen.

det är såkallade CHINS på styrke träningsspråk

Vi fick välja grepp. Så det måste inte vara regelrätta chins. Man kan välja att göra dom med handflatorna MOT sig, vilket för de flesta är lättare.

för att summera:

På min tid var det:

4 räckhäv. För vissa svårt, lätt för andra.

Fälttest, dvs 1 km i komplett stridsutrustning under 5:30 min

Hinderbana (den vanliga eller en inomhus på tid som jag ej minns)

Ett antal situps och armhävningar i viss takt (minns ej antal)

Repellering.

praktiska och teoretiska prov i personlig färdighet SIB, där bland annat skarp rensning ingår, dvs kasta handgranat och panga lite i olika "rum" tillsammans med en kompis under ordnade former :D

Fullföljd Operation Stockholm, som utan tvekan är det jobbigaste men roligaste. Detta är som någon ovan har sagt som ett baskerprov (dock ej på något vis knutet till baskern, priset är ju den så mycket ärofullare bågen ;) ), men i och under Stockholm. Kriga inne i stan på dagarna, marschera i tunnlar och på vägar på nätterna (och sova lite om man har tur och inte måste kriga då med). Varar troligtvis i 4 dagar. Have fun!

Hoppas jag inte glömde nåt.

Edited by Hugin

Faktiskt så gjorde jag sk chins igår... för första gången i hela mitt liv.

Betydligt lättare om man vänder handflatorna mot sig.

Men jag har för tung rumpa för att det ska gå lätt *asg*

Det verkar ju ganska kul ändå, speciellt "operation stockholm".

Kanske kan sova inatt ändå.

Näpp.. löning idag, kanske skulle ut och motionera (läs: handla)..

:P