Jump to content

Volvo C303 Valp

Bubbla

Recommended Posts

Ska låna en digitalkamera på Jobbet i veckan..så lägger jag ut lite bilder..

16800 +moms = 21000kr(ett Klipp) , Fick en kanonbil 8077mil ,den har gått i Östersund. inställd i förråd -97(och uttagen nu) då fixade dom massor av grejer på den som tex nykoppling,ställde in motor så att den gick rent m.m. en lång lista. :)

Dom gick från 15000 -37500 + moms,dom dyraste var valparna med helaluminiumkarosser.(19st totalt hade dom)

Enda fel hittils är att den drar till höger vid inbromsning och den läcker(olja) på vänsterhjul axel fram. Så nu måste jag kolla vart jag kan inhandla nya packningar. De flesta valparna på auktionen läckte vid framhjulen.

Har testat lite riktig offroading.... den tar sig fram överallt :)

Är Helnöjd!!

OBS ni som är sugen på Valpar så är det auktion på fredag i Kalix ,där blir det nog billigt pga långt norrut!

En kompis/ar lyckades oxå ropa in en!

/ Ville

Och så skiljer vi på äpplen och päron tack! Det skiljer ett antal år emellan.

Första siffrorna anger volvos egna beteckning

3315/ pltgb 9033 "Valp"

Valp_snett_fram.jpg

303/ tgb11

s_tgb11.jpg

Edited by Nifelhel

@ Nifelhel

Den översta bilden är en Pltgb 9033 "radiovalp". 903 B ser likadan ut minus radioutrustningen men däremot en vinch under vänster sidodörr. C 202 kom efter 903 serien och byggdes i Ungern.

Ville inte "messerschmitta" utan bara rätta lite..... :lala: /Gusten :dong:

Den översta bilden är en Pltgb 9033 "radiovalp". 903 B ser likadan ut minus radioutrustningen men däremot en vinch under vänster sidodörr. C 202 kom efter 903 serien och byggdes i Ungern.

Nu borde jag egentligen inte komma här och messerschmitta men har inte "radiovalparna" nååågra fler antennfästen än den på bilden? Ungefär som Tgb 1112? Det har iaf. den som står hos föreningen P 5. Gissa om man blev lyrisk när man gick in där som stabsgruppchef och hittade 1112:ans företrädare. Vadå stridsvagnar? :dong:

Edited by LeadHead

Fråga, För några år sedan så skrotades ju hundra tals valpar (903), bandvagnar, stridsvagn S mfl. Gällande Valpen gjorde man det av sk miljöskäl. Har Försvaret släppt det spåret nu och säljer vissa av sina 11/13 bilar på marknaden?! Någon som vet om 11/13 fordon finns i Umeå trakten till försäljning?!

Nu borde jag egentligen inte komma här och messerschmitta men har inte "radiovalparna" nååågra fler antennfästen än den på bilden? Ungefär som Tgb 1112?

Bilden visar bara en antenn monterad, den som sitter på höger sida framför passageraren. Fästet uppe på taket syn ej och inte de två fästen som sitter baktill på båda sidor om bakdörren heller. På volvovalp.monkeytoys.com finns bilder på 9033:orna från flera håll. /Gusten :baskerKav:

Edit: Trött......

Edited by Gusten

@ LeadHead

Antennen främst är lufor. Bilen kan ha följande Ra: 120 och 122 med omformare 102 (7,2 volt). Ra 145 (med kraftaggregat), 121, 422 med bilens 24 voltssystem. Ra 200 med omformare 102 (7,2 och 300 volt). En fjärrbetjäningseneht (bilens 24 voltssystem) finns också. Raptgbil 9033 kan använda två sändtagare samtidigt. Dessa kan vara av samma eller olika slag.

Jag kan ej frekvenserna men det har kanske varit till hjälp ändå. Allt detta från beskrivningarna som följer med bilarna. /Gusten :wub:

Guest Mikael Daxberg

Är det ett fabrikationsfel att 11-bilarna läcker olja mellan framaxeln o hjulet? Jag har samma problem med min 1111. Är det kåpan (volvonr 1563012-2) som man behöver byta eller är det något mer?

Mikael

Här kommer bilderna på min C303

kolla in på:

http://medlem.spray.se/poker76/

/ Bubbla :/

Fin, skulle gärna vilja ha en.

Vad har du för planer för den? Ska du glida runt i stan med den eller ska du ha den ute i stugan? Vore kul att veta vad du ska ha den till.

Edited by skinner

Planen är att ha den inreggad som bruksbil,speciellt när det snöat mycket här i norrland så är det bra att ha, håller även på med jakt och har intresse att kanske så med i en "terräng" klubb, så man kan lära sig att köra den optimalt :blink:

Bor på landet så det är en kanonbil att ha.. visst drar den en del bensin..men den är skattebefriad och mycket billig i försäkring. / Bubbla

Planen är att ha den inreggad som bruksbil,speciellt när det snöat mycket här i norrland så är det bra att ha, håller även på med jakt och har intresse att kanske så med i en "terräng" klubb, så man kan lära sig att köra den optimalt  :blink:

Bor på landet så det är en kanonbil att ha.. visst drar den en del bensin..men den är skattebefriad och mycket billig i försäkring. / Bubbla

Jag antar att du har kört tgb11 på vintern? Utan terrängkedjor

är de förjävliga på halt underlag. Djupsnö är mumma men

så fort det är isigt så släpper de utan förvarning och de

biter en riktigt illa om man inte är på hugget. Tgb13 är värre

(enligt mig i alla fall, vi har två på jobbet) med sin skumma

diffning i baken. YMMV, det kanske jag som är en

klantig mes och tgb11 egentligen går som på räls.

Precis. Det finns en anledning till att det iaf. inom FM är max 55 km/h som gäller. Vintertid är det inte aktuellt att koppla ur framhjulsdriften. Jag prövade en enda gång på parkeringen utanför Markverkstad N (Milov) och 1112:an for iväg som en vante... :blink:

80 kan man väl möjligen tänka sig att köra på större väg sommartid.

Jag tyckte inte att man behövde hörselskydd i våra tgb 1112 och 1313. Iaf. inte i tillåten hastighet.

Jag upplevde vår 1313 som betydligt stabilare än 1112:an. Visserligen var styrningen lite slingrigare men när den väl slingrade så slingrade den sig iaf. mjukare.

Är det bara jag som tycker att det är ganska mycket "bandvagnskänsla" på framför allt tgb 13? Jag menar att det känns som att man flyter fram snarare än rullar efter hur hjulen rullar (jag vet att det låter konstigt men hur ska jag beskriva det?).

Edited by LeadHead

har nu kollat med VOLVO lastbilsvagnar.. och artikelnr är 1563012 hos volvo den kostar 669kr +moms = 836.25kr = Dyrt!

Finns det någon som vet dimentionerna på damasken(volvo såg inte det),alltså diametern på båda sidorna(och längd på den), så kanske man kan köpa en annan "märke" av damask.

Eller så får jag riva den och mäta själv...

/ Bubbla :=o