Jump to content

Försåtsmineringar och IED:er


EOD

Recommended Posts

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den trevliga överraskningen för minplogen som jag pratade om innan byggs upp på följande sätt: En strvmina med trpmina 10 bakom grävs ner med ca 45 graders lutning. Hålet där brytkrysset ska sitta fylls med sprängdeg och pentylstubin som dras ut till två lådor deg alt. 4 - 6 strv. minor, (staplade i två högar) som placeras med ca fyra meters mellanrum, dessa grävs ner så djupt att plogen inte tar dem. (30 - 40 cm, tror jag det var) När plogen kör på den lutande minan exploderar 10an och antänder strvminan som i sin tur antänder de andra minorna/laddningarna som exploderar under banden på plogen. :D

 

Nästa vagn tar det lite lugnare... :rolleyes:

 

Obs! Minorna vi snackar om här är de gamla strvm10 och 12!

Link to comment
Share on other sites

Obs! Minorna vi snackar om här är de gamla strvm10 och 12!

Måste bara fråga vad en stridsvagnsmina 10/12 är för något.. Jag kan ju ha missat något, eller om jag bara är lite tankspridd just nu.. men visst heter dagens strvminor "5" och "gårdagens" med plåtskal något i stil med 42, 47 m.m...  Jag lärde mig aldrig de där.

 

Det är inte truppmina 10 du tänker på?

Link to comment
Share on other sites

m/41-47

m/47

m/47-52B

m/52

5

6

 

Dessa hade vi när jag gjorde lumpen, efter lite efterforskning har jag kommit fram till att minan vi använde till minplogsfällan nog var m/47 - 52B. Det kan vara så att strvmina 10 och 12 var nån beteckning på en övningsvariant... Har så tydligt för mig att det fanns en strv 10 också... :) Tänk på att jag gjorde lumpen i den första årskullen som till hörde org 2000 istället för org 77! Börjar bli gammal...  :D

 

Vi fick kolla lite på 5an och 6an men vi använde den inte så mycket.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Oljefat är utmärkta för allehanda elakheter...

 

Den där modellen med pentyl i dikena fick jag lära mig en annan variant av, nämligen att låta pentylen binda samman ett antal truppmina 10.

Eftersom de är pensionerade så kan man kanske använda sig av shgr- eller rhgr- kroppar istället.

 

Taggtråd är även det användbart. Man kan t.ex. om sikten är tillräckligt begränsad i vattnet fästa bukter under vattenytan vid vadställen.

Jag kan tänka mig att känslan av att naken gå in i taggtråd c:a 2 dm under naveln i strömmande vatten och hal botten är allt annat än angenämt...

 

Borde man inte kunna utnyttja konladdnigar som bottenverkande stridsvagnsminor?

Link to comment
Share on other sites

Kan bara våra artilleristknep som våra kära befäl lärde oss.

Artillerigranaten som riktad mina och som stridsvagnsmina nämnde jag redan tidigare i en annan tråd. Vänder man spetsen uppåt rör sig splittret uppåt, men vill man komma genom bottnet väljer man eltändrör och vänder spetsen neråt. Då bottnet är tjockare än nosen på granaten får man en rejäl metallbit som rör sig uppåt. Med spetsen uppåt och med eltändrör kan man säkra ett öppet område mot luftlandsättning. 5-10 på ett område stort som en fotbollsplan är tillräckligt för en ordentlig överraskning. Fungerar lika bra (eller tom. bättre) med ammunition menad för tunga kastare eftersom splittret sprider sig i cirkel runt granaten istället för framåt mot "färdriktningen".

 

Detonerande stubintråd i diket (20-30 slingor/varv) i eldöverfall på trupptransporter. Öppnar eld när fienden kommer körande, fotfolket hoppar ur fordonen och förmodligen tar skydd i diket -> bränner av och tittar på när armar och ben flyger.

 

SIB: Artillerigranat och dragtändrör fäst i dörren eller under ett fönster. Stänger även av vägen med skrot när den detonerar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

Gasolflaska / flaskor fyllda med järnskrot & deg upphängd i träd. Utlös med trampmina.

 

Nasty :lol:

 

Sjöminor användes av Kroater i b.la Borlänge Herzegovina.

Edited by Andrew
Link to comment
Share on other sites

Pentyl i diken är en klassiker som går snabbt att anbringa, och är lätt att röja och samla in igen genom t ex en kabelmes.

 

Lite andra enkla bidrag:

1.

Tag två tallrikar av glas eller porslin, sprängdeg mellan dom båda och lämplig utlösare. Laddningen kan hängas i dörr/fönsteröppningar eller bindas upp på träd mm.

 

2.

Billykta knåda/tryck ut degen i lyktan och förse den med lämpligt splitter. Lyktans runda form gör att du får en enkel riktad laddning. Samma sak fungerar med en halv femliters dunk.

 

3.

200 liters oljefat som grävs ner till hälften i diken. Fyll med brandmedel och/eller skrot samt en lämplig laddning i botten och utlösare.

(edit: faten ska grävas ner så att den fria änden pekar i den riktning man vill nå verkan, dom grävs alltså ner snett eller i en slänt)

 

Dessa tre och en massa andra testade vi i lumpen med bra resultat...

 

 

Avståndsutlösare för Prickskytten/Skarpskytten

Vedklabbe eller liknande (måste vara solid nog att inte splittras men lätt nog för att falla av kulans energi) med en målad eller på annat sätt markerad yta som utgör riktpunkt.

Balansera ”målet” på en gren, mur, taknock, fönster eller liknande. Fäst en kraftig tråd till klabben och placera slagtändaren så att splinten dras när klabben faller. Mät avstånd, invänta målet, skjut…

 

Splitter

Metall, sten och skrot ger effekt på längre avstånd. Hård plast (bitar eller kulor) ger sämre verkan på håll, men ställer till det då dessa lätt kan missas på röntgen vid omplåstrandet av skadade mm.

 

- HvPrsk

Edited by HvPrsk
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fyll cisternen på toan med sprängdeg, koppla dragtråden till spolknappen och lägg en "klubba" i stolen. Fienden kommer att reta sig på att det stinker och spolar, "rejält".

 

Tag en ölburk, gör hål i botten och drick upp ölen. Fyll burken med vatten, bind fast 0,5m snubbeltråd mitt på en spik och trä in den i hålet så att spiken kommer helt in. Täta hålet med t.ex silicone. Borra hål i bordet/golvet och dra ner snubbeltråden genom detta hål och fäst den i en dragtändare som i sin tur sitter på en lämplig laddning.

 

Vid eldöverfall, gör hot feet's. Lägg ut pentylstubin i diket och sätt av en sprängdegspatron på varje meter. Koppla stubinen till en tändpåle med dragutlösning. Gör eldöverfallet och de fiender som tar skydd i diket "får sina fötter varma". :huh:

 

En annan goding är att ta 2 stora, 5l, konservburkar, finns på koket. Fyll den ena burken till hälften med sprängdeg och forma degen till en kon med spetsen neråt. Klipp upp den andra burken och forma plåten till en kon och pressa ner denna i sprängdegen, fäst konen med ett par spik genom burken. Vänd upp och ner på härligheten, sätt i lämplig tändare och häng upp den i ett träd eller i en lyktstolpe och visp har vi en takslående RSV-mina. :D

Edited by heiho
Link to comment
Share on other sites

En riktig brutal jävel är att ta ett utskjutet p-skott, fyll det med sprängdeg och linda in hela skiten i ett par snökjedjor från en 11 eller 20 bil. Kör sedan med tändhatt och pentyl. förberder på en djälva smäll och gott om splitter

Link to comment
Share on other sites

En fuling med dragutlösning. Lägg en vinkelrätt över den andra. När/om fi upptäcker 1:an letar ingen efter tvåan vilket ger bingo.

 

svetstuber + deg = grillat

 

13R + eltändare + batteri + irdtektor = garanterat effektivt inbrottslarm.

Link to comment
Share on other sites

En annan jävlig sak är "död hund i bajstunna"! :P

 

Då tar övningsledningen och lägger en bomb (en IED) längst ner i en bajstunna, lägger där efter en död hund över och säger till kompch att den där tunnan är viktigt för bataljonens överlevnad.

 

Alltid kul att vara amröjare!

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Har själv inte sett filmen LD men jag utgår från att minan är tryckutlöst. Så som jag är lärd så gör man på följande.

 

Man röjer sig fram till personen i fråga med hjälp av minsökar/hund. Söker runt personen med minsök/hund. Det sista biten som minsökaren inte kan ta (50-10 cm) pikar man, gör man det som man ska så kommer man åt mer eller mindre under hela gubben. Man märker ut under hela tiden vad som är "clearat" område och vad som inte är. Så när man är klar så ser det ut som en amerikansk polisfilm med linje där gubben ligger. Därefter tar man tag i personen så många som man kan "offra" (3-5 st) och försöker med klälyft lyfta personen så rakt upp som möjligt så att man inte får något större marktryk under personen än vad han hade när han låg ner. Passar sig jävligt noga för att gå i ej clearat område och lägger honom på bår.

 

Så fungerar ett MRT

 

EOD

Det var en sån "studsande betty" (slå mig inte på fingrarna, Har ingen aning om de heter så eller inte :ph34r: ).

Kroppen hade ju redan tryckt ner minan, och så fort de skulle lyft, skulle ju minan skutta upp o explodera...

Link to comment
Share on other sites

heiho: ett tag trodde jag att jag hade elak fantasi, men fy f*n :ph34r:

 

ett elakt röjskydd är att lägga en ljusindikator under en mina, så att när minan röjs och det faller ljus på den så tänder den en laddning som ligger längre bak (25 meter eller nåt) vid sidan och slår ut gruppen som står och väntar...

Ljus/mörkerindikatorer finns lite överallt, tex på lampor som tänds när det blir mörkt. Tänk Clas Ohlsson :blink:

Link to comment
Share on other sites

@Säk:

Nu har jag faktiskt sett filmen, var ett bra tag sedan nu men jag har för mig att det var en PROM-1 de lade killen på i filmen och den fungerar inte så som de beskriver det i filmen.

 

PROM-1 är en hoppmina som har en UPROM-1 tändare och kan utlösas antingen med tråd (3 kg drag) eller med tryck (någon går på den), krävs då 9 kg för utlösning och när väl de här 9 kg kommit på tändaren så hoppar den upp 0,7-0,8 meter och smäller. Det går alltså inte gör som i filmen och lägga en kille på den. Jänkarna brukade kalla en hoppmina som de har/hade för Bouncing Betty (hoppande Bettan) så du var inte helt fel ute.

prom-11.jpg

 

Ska inte svära på det men jag kan i nuläget inte komma på någon mintändare eller dyl som fungerar så att man efter osäkring måste lägga ett tryck på den och när trycket försvinner så utlöser den.

 

@ Jed: På min terroristbombsutbildning så råkade vi ut för allt mellan ljusbrytare (sådana som sitter i affärer och gör att en klocka ringer när man går in) till rörelsedeckare, tror alla dog minst 1 gång…

 

Den killen som har hand om den utb är en riktig storkund hos Clas Ohlsson :blink:

Kanske finns en anledning till att när man gått kursen så skrivs man in i SÄPO:s register :ph34r:

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Kort fråga bara: alla "puckminor" (trampmina 10), jag har HÖRT att vi hade runt 6milj av dem - är samtliga destruerade?

 

(officiellt - inofficiellt...)

Nej, alla är inte destruerade. Det finns fortfarande kvar i utbildningssyfte för amröjare. Lite svårt att se men på den här länken kan man om man har falkögon se att det ligger en truppmina 10 under sprängplattan närmast.

 

Den här bilden syns det bättre men där är minan nergrävs och i detta fall tror jag det är en M/48:a --edit-- FEL en M49/B är det ju!--slut edit--

trampmina.jpg

img_0039.jpg

 

EOD

Edited by EOD
Link to comment
Share on other sites

Vad ar det for kroppsskydd pa den bilden? Det ar samma som vi hade i vakten nar vi gick ronden, ser det ut som...

Nej det är det inte. Du tänker på kroppskydd 94

t_kroppskydd94_plattor.jpg

 

Det som var på föregående bild och det som är på bilden under är kroppskydd AMRÖJ, består av en jacka och ett par byxor. Har V50 450 m/s (som kroppskydd 94 och kroppskydd 90 också har). Har också lite fler fickor, en radio ficka och massa hållare för olika saker.

img_0044.jpg

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Fick använda amröj kroppskyddet på FARB kursen i Grubnäsudden v327, det var 30grader+ och det var *varmt*...

 

Fy f-n att vara på mission i ett varmt land och pika minor i ett sånt... 20 minuter i gassane sol räckte och blev över för mig...

 

Men förutom värmen var det relativt bekvämt, jag tyckte det var mycket skönare än kroppskydd 90A som jag har på varje övning...

Link to comment
Share on other sites

Vad ar det for kroppsskydd pa den bilden? Det ar samma som vi hade i vakten nar vi gick ronden, ser det ut som...

Nej det är det inte. Du tänker på kroppskydd 94

t_kroppskydd94_plattor.jpg

 

Kollade http://www.SoldF.com/kroppsskydd94.html

 

Jo, nagot liknande... Men det vi hade hade halvmaneformade plattor over axlarna, inget grenband, och inga plattband, fickor eller nagonting. Aven stora kragar - bara grundvasten liknar KS94, kanske det ar nagon vidareutveckling?

Edited by Torak
Link to comment
Share on other sites

Jo, nagot liknande... Men det vi hade hade halvmaneformade plattor over axlarna, inget grenband, och inga plattband, fickor eller nagonting. Aven stora kragar - bara grundvasten liknar KS94, kanske det ar nagon vidareutveckling?

Hittade följande i en gammal tråd:

...Kroppsskydd 90A!!

Finns ju även 90B, 90H och 90P.

och
B varianten påminner om 94, man kan stoppa in plattor fram och bak.

Finns i FN blått och M90 Grönt.

 

90H: Helikopter

90P: Pansar

Link to comment
Share on other sites

@Säk:

Nu har jag faktiskt sett filmen, var ett bra tag sedan nu men jag har för mig att det var en PROM-1 de lade killen på i filmen och den fungerar inte så som de beskriver det i filmen.

 

PROM-1 är en hoppmina som har en UPROM-1 tändare och kan utlösas antingen med tråd (3 kg drag) eller med tryck (någon går på den), krävs då 9 kg för utlösning och när väl de här 9 kg kommit på tändaren så hoppar den upp 0,7-0,8 meter och smäller. Det går alltså inte gör som i filmen och lägga en kille på den. Jänkarna brukade kalla en hoppmina som de har/hade för Bouncing Betty (hoppande Bettan) så du var inte helt fel ute.

prom-11.jpg

 

Ska inte svära på det men jag kan i nuläget inte komma på någon mintändare eller dyl som fungerar så att man efter osäkring måste lägga ett tryck på den och när trycket försvinner så utlöser den.

 

@ Jed: På min terroristbombsutbildning så råkade vi ut för allt mellan ljusbrytare (sådana som sitter i affärer och gör att en klocka ringer när man går in) till rörelsedeckare, tror alla dog minst 1 gång…

 

Den killen som har hand om den utb är en riktig storkund hos Clas Ohlsson :D

Kanske finns en anledning till att när man gått kursen så skrivs man in i SÄPO:s register :D

 

EOD

Vi hade denna typ av hoppminor tidigare, 1979-80 kom jag i kontakt med den. Truppmina 11 var namnet.

Link to comment
Share on other sites

PROM-1 är en hoppmina som har en UPROM-1 tändare och kan utlösas antingen med tråd (3 kg drag) eller med tryck (någon går på den), krävs då 9 kg för utlösning och när väl de här 9 kg kommit på tändaren så hoppar den upp 0,7-0,8 meter och smäller. Det går alltså inte gör som i filmen och lägga en kille på den.

....Den detonerar alltså direkt om den utsätts för 9 kg tryck men är okapabel till att skutta upp pga hinder ivägen...?

:D

Link to comment
Share on other sites

Ja exakt, sitter en krutladdning i botten på den som skickar upp minan i luften. Bottenplattan stannar kvar i marken och från bottenplattan till minkroppen går en stålvajer som när den är helt sträckt drar igång en tändare i minkroppen och minan detonerar. Stålvajern ska vara 0,7-0,8 m på äldre modeller och 0,2-0,3 på nyare. Finns historier om folk som gått på en PROM-1 där minkroppen har skjutit upp i skrevet på vederbörande och de har då klarat sig eftersom stålvajern aldrig sträcks, kan nog skatta sig lycklig även om man blir halv kastrerad på kuppen. Hur mycket sanning det ligger i det ska jag låta vara osagt.

 

Så i filmen (om nu tändaren hade fungerat som de säger i filmen) förutsatt att jag inte hade kunnat återsäkra och att jag inte kunde frilägga den så hade jag nog lyft på killen så att den far in i ryggen på honom men jag hade nog tagit bombrobot och lyft med, mycket som kan gå fel...

Prom-11sketch.jpg

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Några frågor/funderingar.

 

Hur beter sig en vanlig patron om man lindar pentylstubin runt den och avfyrar stubinen, flyger kulan iväg eller går patronen "bara" sönder ? Avfyras kulan så blir det ju obehagligt på lite längre håll, går man upp i kalibrarna så borde man kunna ställa till en del skada/skräck.

 

Funkar det att ha en elektrisk avfyrning av en vanlig granatkastargranat ?

I så fall skulle väl ett vanligt järnrör i lämplig dimension och med en förseglad kortände kunna funka som en obemanad granatkastare. Träffsäkerheten borde inte bli så stor men jag gissar att det är irriterande att det flyger en granat då och då i alla fall, ställer man upp några stycken lite här och var så kan det bli ett stort område som är utsatt.

 

Sen finns det ju det klassiska med två bräder, ett gångjärn (av någon typ), en spik och en patron(gärna hagel) = en landmina.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...