EOD Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Som amröjare så försöker man alltid tänka på varje tänkbar försåtsminering och improviserade laddningar och hur man skulle klara av en sådan. Så jag skulle vilja veta vad DU skulle kunna hitta på!? Sprängdeg i taggtråd är ju en klassiker, någon som har någon mer? EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Hehehe. Här gäller det att tänka så elakt som möjligt. En tanke jag hade när vi lekte med försåtsmineringar var att i moderna kontorslandskap så består nästan alltid taken av lyftbara moduler, som man relativt enkelt skulle kunna lyfta upp en massa grejer på som smäller bra. Man skulle även för att göra det ännu jobbigare sprida ut laddningen som ett nätverk ovanför innantaket och på så sätt jävlas på flera olika ställen samtidigt i en byggnad. En annan grej jag funderat lite på är om inte brunnslock med rutor på skulle bli fina splitterminor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
f21 Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 borde väll gå att försåtsminera vapenmag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 6, 2002 Author Report Share Posted May 6, 2002 Daniel: Det blir inga direkta splitter från brunnslock. Det fungerar dock bra att lägga två strvminor 5 bakom/under ett brunnslock. Blir världens stans av det hela. Vet att man test sköt det i sidan på en lastbil….rätt så bra hål efter den kulan! f21: Försåtsminera magasin och vapen går bra. Man skjuter in en avlastningständare i de håligheter man hittar och binder fast andra änden. När någon drar till sig magasinet eller vapnet så åker avlastningständare ut och utlöser. Mycket vanlig försåtsminering så en regel är att aldrig röra något "roligt" eller "spännande" EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Man har även provat med stålskiva/brunnslock mot stridsvagn. Blev ett rejält hål i botten på den med. Se sid. 327 i nya SoldF. för exempel på en sån mina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Mmm.. det där med en stålskiva i botten på en strv. är vackert. http://hem.passagen.se/pjfj/lumpbild/strvmina5_2.jpg Där är resultatet av en sådan som vi small av. Den tjocka plåten låg ung. 40 cm över minan, farmartanken låg ytterligare 15 cm upp ovanför plåten. Men vad det handlade om var väl att försåtsminera, d.v.s. jävlas järnet med någon som kommer t.ex. in i ett hus? Går det att stoppa försåt i låset/handtaget? Det krävs ju inte så väldigt mycket för att det ska göra ont i armen menar jag, och splitter och skit är ju inbyggt i låset liksom. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 6, 2002 Author Report Share Posted May 6, 2002 Ja, det är nog inte roligt om man åker över en sådan. Även om den inte går igenom så måste du få övertryck i vagnen tycker jag. Kanske är som man beskriver P-skottet (har jag för mig...). Vagnspersonalen utsätts för kraftig temperatur och tryck ökning. Splitter i större delen av vagnen och personalen kan uppleva viss oro….ja tacka f#n för det!! Annars tycker jag att det borde vara rätt effektivt att lägga ner en eller två strvminor 5. Stoppa i deg och pentyl stubin och dra iväg det några meter. Sätta eltändning på den och göra ett eldöverfall med det. Kan man bestämma vilket fordon man ska plocka. Kan ju vänta till ett ledningsfordon kommer eller ta andra vagnen så blir den första rätt så överraskad och inte riktigt vet var han ska ta vägen. Plus att fi kan kör med minsökare bäst han vill, kommer ändå inte hitta något eftersom den blir helt metallfri. Skulle va om han hade med sig en hund men den kan man ju alltid skjuta :P EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Ni är ju inte kloka... :) Ärligt talat, är det inte farligt att tala om sådant här på ett allmänt forum?? Vill inte vara en "party pooper" men, men... ??? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Tja, inget här som du inte hittar på allehanda roliga sajter på internet om du hade tänkt dig sprängattentat. Hemvärnsungdom och FBU ungdom lär ju också ut sådana här saker på löpande band till alla intresserade (fast dem inte ska egentligen) så jag tror inte det är så farligt att prata om det här. Dessutom har nästan varenda jäkel som gjort lumpen haft sprängtjänst så de elementära kunskaperna är nog rätt spridda i landet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 Man skulle ju kunna göra som i "Saving Private Ryan"... Placera en jävla massa sprängdeg/Minor ppå båda sidor av vägen i bebyggelse. När det kommer ett gäng busar så é det bara att spränga. ...Flipperspel med flera kulor typ. ;) *Muahaha* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 ja det finns inget som är som riktig "dubbelmacka". Jag menar givetvis 2strvmina 5 + lite deg ;P Är det någon som vet om det finns någon bra FBU kurs på ämnet försåtsmineringar?? Andra improv laddningar är en burk, spik o skruv och deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
f21 Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Under första världs kriget hade det inte varit bra att proppa en skyttegrav full med sprängämne och sedan dragit sig tillbaka. Fi hade garanterat blivit mer försiktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 7, 2002 Author Report Share Posted May 7, 2002 Nja, själv tycker jag att vi håller oss på en rätt så låg nivå Foxtrot Lima. Börjar man snacka hemmagjord sprgdeg och Napalm så skulle jag säga "avbryt, eld upphör" till någon blågul. Vad det gäller improviserade laddningar så är det bara fantasin som sätter gränserna. Om man ska göra någon laddning så är det brist på sprängdeg som sätter stopp så... Ja Sudden, den är inte helt fel. Det som gör det lite speciellt i filmen är att man slår från bägge håll. Vanligtvis kanske man sätter bara på ena sidan och lägger sig bakom beredd med ett eldöppnande från eldhandvapen. Skulle själv inte ha några problem och dra t.ex. en försvarsladdning 21 mot mig. Förstår att det låter rätt så puckat men har man bara bra skydd så är det ingen fara. Efter man dragit minan som kommer fi garanterat gruppera i minans rikt, d.v.s med ryggen mot dig. Det står ju inte direkt i soldF men det är som de säger "Proffsen är förutsägbara, det är amatörerna du ska oroa dig för" EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 En hyfsat stor blomkruka, Fylld med sprängdeg, Pentyl med knop införd genom bottenhålet, och som pricken över i:et en rejäl stålplatta på toppen.... gräv ner och njut ... Funkar ju bra om man förbereder dom lite innan <BR> <BR> Hgr i glasburk är ju en klassiker också Eller en Hgr i en stålburk som är fastspikad i väggen/trädet.. ett snöre från Hgr och till dörren/trädet brevid... någon drar i snöret... Hgr rammlar ur burken och briserar. <BR> <BR> Tillverkning av egna försvarsladdningar 21 är ju inte specielt svårt heller, En böjd stålplatta..sprängdeg.. och lite stålkulor... ta daaa... <BR> <BR> En 15.5 granat med en slagtändare, lite sprängdeg och ett snöre.... Helt klart stor överrasknings faktor på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 7, 2002 Author Report Share Posted May 7, 2002 Jo handgranaten har man stött på några gånger. Koppla snör i kroppen och sätt ner den i en tung burk d.yl. Dra sedan tråden till dörren så att när dörren öppnas så åker hgr:en upp i huvudhöjd…. Inte så roligt att stå öga mot öga med en spränghandgranat!! Försvarsladdning 21 går bra med bara en glasslåda, deg, avståndsplatta och lite skrott. Bra och ha en avståndsplatta så att inte all skrot kommer in i sprängdegen krosszon. Eller så kan man göra som Afghanerna gjorde mot ryssarna (tror det var de) Ryssarna hade tagit någon by i en dal. Afghanerna tog gamla sjöminor, skruva ut spröten, satt en egen laddning på den och rulla ner den i byn. När man fick slut på minor tog man vad man hitta, kylskåp t.ex. :P EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Jo handgranaten har man stött på några gånger. Koppla snör i kroppen och sätt ner den i en tung burk d.yl. Dra sedan tråden till dörren så att när dörren öppnas så åker hgr:en upp i huvudhöjd…. Inte så roligt att stå öga mot öga med en spränghandgranat!! Försvarsladdning 21 går bra med bara en glasslåda, deg, avståndsplatta och lite skrott. Bra och ha en avståndsplatta så att inte all skrot kommer in i sprängdegen krosszon. Eller så kan man göra som Afghanerna gjorde mot ryssarna (tror det var de) Ryssarna hade tagit någon by i en dal. Afghanerna tog gamla sjöminor, skruva ut spröten, satt en egen laddning på den och rulla ner den i byn. När man fick slut på minor tog man vad man hitta, kylskåp t.ex. :P EOD Varför skulle det ha funnits sjöminor i Afganistan. Vilket ljushuvud skulle ha gjort sig besväret att transportera det dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 7, 2002 Author Report Share Posted May 7, 2002 Den tänkte jag faktiskt inte på... Som jag sade så kom jag inte ihåg vilket land det var men det kan ha varit Bosnien kriget också. Läst det i en lärobok (FM) Vet att det var i "nutid" i alla fall. D.v.s. inte andra världskriget eller så. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Är det någon som vet om det finns någon bra FBU kurs eller motsvarande på ämnet försåtsmineringar och Farb?? Har hört att FBU kursen i Grubbnäsudden skall vara bra och rolig Någon som varit där eller känner till någon kurs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Jag ska till grubbnäsudden v.27, så rapport om den kommer v.28. Tror att den går igenom mer grunder i minering och vägförstöring. Minlinje, minruta, trumma, vägbank, gryt. Ska nog bli trevligt ändå. Men en "Minering II" vore ju skoj. Finns en kurs eller två inom FBU som handlar om minröjning, där kanske man går igenom lite om "taskigare" saker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 7, 2002 Report Share Posted May 7, 2002 Ing: Jag har sökt Vapentjänst på Fårö v.27 i första hand och som reserv Farb Grubbnäsudden v.27. Vem vet våra vägar kanske korsas där ///Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogue Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 En liten fråga, eftersom personminor är förbjudna är försåtmineringar riktade mot trupp fortfarande lagliga. I så fall var går gränsen mellan dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Som vi jobbade på Ing så sätts det alltid upp minvarningar runt om en minering för att folk ska VETA att de går/åker in i en minering. Därmed kan man göra både det ena och det andra där inne, även minor som utlöses med trådar m.m. Det här gäller om det är mineringar som ska lämans efteråt, just för att spärra av ett område, vi talar om att "försöker ni ta er igenom här så tar ni en viss risk" Sedan finns det även mineringar som är gjorda för ren strid, "minstrid" där det även där kan ingå både det ena och andra. Efterssom sverige inte har rena personminor/truppminor kvar så vete fasen hur "försvarsladdning 21" (truppmina 12) fungerar här. Man bör ju dock kunna spänna upp ett snöre med t.ex. Fordonsmina 13® kopplat till sig, det står ju bl.a. i SoldF att man kan göra så med pansarskottet, så farför inte med andra vapen? Och så länge det räknas som rent vapen (vilket en 21 bör kunna göra vid en "övervakad" minering) så borde det vara tillåtet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogue Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Tack för svaret. I SoldF nämns Försvarsladdning 21 och 22 (sid 346) är 22 en uppdatering eller? försvarsladdning 22? Nää.. nu får jag läsa på lite tror jag. /Ing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Tar inte bort mitt förra inlägg utan lägger till ett här istället, då jag ångrar mig en aning. När jag tittar lite i SoldF-boken så står det så här: Försvarsladdning 21 och 22 är vapen som verkar genom riktad splitterverkan (stålkulor). De används som syftvapen och utlöses från den egna stridsställningen med dragtrådsutlösning eller med elutlösning. Försvarsladdningen får inte användas så att man spänner upp snubbeltråd eller liknande och därigenom förlorar kontrollen över avfyringen. Vapnet betraktas då som en truppmina och Sverige har förbundit sig att inte använda sådana. D.v.s. man måste själv dra i snöret och utlösa "vapnet" eller minan. Då återstår frågan hur det skulle vara med en fordonsmina 13???? "Försvarsladdning 22" vete fasen asså... det fanns ju ingen infom om vad den var för något i SoldF, och de böcker jag har hemma står det om truppmina 12 i. Kul förresten när jag satte mig och tittade i SoldF -86 nu, där står det väldigt fint hur man spänner upp "snubbeltrådar" till truppmina 12. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Ing. Fordons/stridsvagnsminor är inte förbjudna. Därför får man ha trådutlösning etc. på sådana. Fast om det sitter trupp i fordonet blir det ju en truppmina Undrar om dom tänkt på det. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 De har heller inte tänkt på att det gör förb. ont på typ ett helt kompani som kommer promenernades på en väg om det smäller en fordonsmina 13? Den gör ju ingen skillnad på en lastbil och en gammal gumma som ska plocka bär den heller. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Har några frågor. Trupp- och personminor är enligt den konvention vi undertecknat olagliga. Om vi skulle använda person eller truppminor räknas det då som ett krigsbrott och är det då åtalbart?; eller är det bara ett brott av ett avtal utan sanktioner som följd? Görs det ngn åtskilllnad mellan person- och truppminor och försåtsmineringar riktade mot person och trupp? eller räknas all försåtsminering riktade mot person eller trupp som mina? Räknas röjningsskydd av fordonsminor och annan mtrl som en person eller truppmina? Mha att det kan utlösas av person utan hjälpmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 14, 2002 Author Report Share Posted May 14, 2002 Rogue: Vad det gäller försåtminering så är det förbjudet att försåtsminera ett till synes harmlöst objekt (flagga, leksak, bok) Det är fortfarande tillåtet att röjningsskydda t.ex. en stridsvagnsminering eftersom en stridsvagnsmina ej kan ses som ett harmlöst objekt, märk väl att det då heter röjningsskydda och ej försåtsminering. Vidare så är det lägst Bataljonchef (har jag för mig) som får besluta om en minering ska röjningsskyddas. Försvarsladdning 22, inte helt säker men det skulle kunna vara gamla truppmina 11, en hoppmina. Vad det gäller 13 mina så är det lite si och så. Senaste jag hört är dock att det är tillåtet att använda den med tråd över vägen just p.g.a. att det är en fordonsmina sedan att den kan utlösas av en vanlig gubbe.... Det kan en strvmina 5 också... Mimesis: När man talar om försåtsminering så menar man minering utav harmlösa objekt och det strider mot reglerna. Ett röjningsskydden är ett röjningsskydd och det är "inte riktad" mot någon, dock så tycker ju jag som amröjare att nog f#n riktar de skiten mot mig!! Sedan så finns det alltid grå zoner. Röjningsskydd får man som sagt göra och eftersom vi i Sverige inte får lägga personmineringar så utgår försåtsminering utav denna typ av minor. Sedan att man kan konstruera ett röjningsskydd som mer eller mindre fungerar som en försåsminering...det ger oss en så vanlig grå zone. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Läste i ngn SoldF-bok från typ 94 el. 95 där det fanns beskrivet hur man försåtminerade en bok och en grind. Har det blivit olagligt efter det då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 15, 2002 Author Report Share Posted May 15, 2002 Ja det har det. Vet inte om förbudet kom i och med att vi skrota truppminorna. Kan tänka mig att det var där i svängarna. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts