KD803 Posted July 19, 2006 Report Posted July 19, 2006 Vad har hänt med 5-56?När jag gjorde min militärtjänst använde så gott som samtliga skyttesoldater 5-56 till att rengöra sina ak4! 5-56 var populärt som icke tillåtet rengöringsmedel på den tiden när Vapenfett 101 var det som tillhandahölls av kronan. Idag har vi CLP som är minst lika effektivt som 5-56 och dessutom är påbjudet, varför man inte stöter på särskilt många 5-56 burkar i vårdlokalerna längre. Quote
Olle P Posted July 20, 2006 Report Posted July 20, 2006 5-56 var populärt som icke tillåtet rengöringsmedel på den tiden när Vapenfett 101 var det som tillhandahölls av kronan. Idag har vi CLP som är minst lika effektivt som 5-56 och dessutom är påbjudet, varför man inte stöter på särskilt många 5-56 burkar i vårdlokalerna längre.Där har vi svaret! Det enda vi hade var vapenfett (uppenbarligen 101, även om sifferbiten aldrig omtalades, i en blå burk med svart text på vit botten om jag minns rätt), och i mindre utsträckning "ksp-olja" (som inte var avsedd för rengöring). /Olle Quote
Munin Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 (edited) Apropå vapenfett 101 och skadeverkningar, så använde en plutonskollega det till att utveckla en eksem (applicerades på händerna som hudkräm) för att, av medicinska skäl, få avbryta lumpen och rycka in igen vid senare tillfälle. Poängen? Helt ofarlig är den nog inte. Tillägg: Tillbringade en kvällstjänst under GU med att vårda rent XX Ak4 meddelst lacknaftabad. Förrådsinfettade vapen + skjutglada pikispoliser = de skitigaste vapen jag sett utanför Hv. För övrigt mitt första möte med detta vapen, utbildningsståndpunkt noll, blev lite pyssligt att mecka ihop mekanismerna igen... Edited August 15, 2006 by Munin Quote
Recommended Posts