Jump to content

UAZ 469b

Bigskill

Recommended Posts

Har för mig att Trafikmagasinet eller Kanal 5:s bilprogram testade en sådan en gång. De köpte den billigt i Ryssland och körde iväg med den till bilprovningen för att få den typad och godkänd men de åkte dit på avgasreningen. De fick ingen dispens så det vara bara att skrota.

Hör med någon på Vaktpluton JK02

om deras bravader med "ryssjeepen"

på Zagrebs gator.. :/

Tror att dom fick ett par stycken som

"tjänstebil".

Tror inte dom var jätteimponerade.

(OT ang. tjänstebil under JK, såg den

nepalesiska Bataljonchef:ns bil, som var en

Vaz Lada 1600.. Han verkade dock

både stolt och nöjd över den.

Bakgrunden var att ryssarna skänkte massa

fordon till Unprofor. Vi lossade x antal jvg. vagnar

i Daruvar under några dagar..)

Edited by Sljivovica

Ahhhh... min favoritbil. :/ Jag fick nöjet att både på nära håll studera och åka i sådana under min beväringstjänst, och de är fina bilar som sammanfattar sovjetisk/rysk design på ett utmärkt sätt. Ingen onödig skit där inte, utan bara det absolut nödvändigaste som behövs på en bil. Här är två bättre bilder på fordonet:

http://83.227.192.52/soldf/pictures/uaz469/uaz469_1.jpg

http://83.227.192.52/soldf/pictures/uaz469/uaz469_2.jpg

Notera den extremt exklusiva designen och finishen. :lol:

Notera den extremt exklusiva designen och finishen.

Någon mer än jag som tycker att nr.plåtarna

liknar dom som Kalle Anka har på sin bil..??

(Fattas bara ett "TUT" framför..) :lol:

Men den var ganska kunglig att glida

runt i när man körde nercabbat till

den lokala beachen efter tjänstens slut.. :/

Edited by Sljivovica

UAS:en är jävligt bra i skogen. Det är en jeep punkt slut. Har åkt åtskilliga tusen kilometer i den på Ryska skogsvägar. Du kan köpa en ny för runt 30,000 sek och då är det en lyx modell.

Annars gillar jag bäst fram fällbar framruta. Sidorutorna med båge är bara att skruva bort. Används Även som tillfällig pvrobotbil i det stuket.

Mekaniskt är den enkel. I våra mått är livslängden max 150,000km men i Ryssland kan ALLT repareras. Själv skulle jag sålt vid 50,000 km om man inte skulle ha den för skojs skull. Om bilen är gammal måste man gilla att meka och justera.

UAS:en är den Ryska standard jeepen och används av militären och polisen samt alla som jobbar och bor på landsbygden ( vägarna ibland lite roddia :lol: ). Själv gillar jag föregångaren, nämligen den lilla GAZ:en med torpedfront. Skall inhandla en sådan hadde jag tänkt (pris 2-3000 sek)

Är det M/90 färg på bilarna?! Läckert! :lol:

Nej, men det finska fordonsmönstret har en del likheter med svenska M/90, eller tvärtom kanske man ska säga, då jag tror att det finska mönstret infördes före M/90.

Åkkomforten i UAZ 469 är... låt oss säga diskutabel. :D Å andra sidan så tillhör fordonet den grupp av fordon som man kan laga med en slägga. Jag är väldigt nyfiken på hur långt de håller att köras, om man primärt håller sig på vägar.

Det är en jeep punkt slut.

[Messerschmitter mode på]

Det är inte alls någon Jeep.

Jeep är ett registrerat varumärke som ägs av DaimlerChrysler.

www.jeep.com

Det är ungefär som att kalla en Saab för Volvo

[/Messerschmitter mode av]

www.jeep.com

[Messerschmitter mode: "Motanfall" på]

Skall genast göra om min definition på allmängiltigt uttryck för personterrängbil.

JEEP. Bil att använda när man åker till shopping centret

UAS. Typ av bil som man kan köra i terrängen med, ej att förväxla med JEEP som är kass i skogen. B)

www.jeep.com

[Messerschmitter mode: "Motanfall" på]

Skall genast göra om min definition på allmängiltigt uttryck för personterrängbil.

JEEP. Bil att använda när man åker till shopping centret

UAS. Typ av bil som man kan köra i terrängen med, ej att förväxla med JEEP som är kass i skogen. B)

Besserwisser Olaevil lägger sig i....

Jeep är nog den bäst testade terrängfordonet i Världen...

Det finns olika fordon av denna tillverkaren som kanske inte är speciellt bra terränglådan men dom flesta har höga värden på terrängegenskaper och framförallt komfort under färd.

Cityjeep kanske du menar.....SUV en benämmning också.

JEEP ÄR INTE KASS I TERRÄNG

egen efarenhet p.g.a ägare av en JEEP

MVH

Olaevil

Hette in Jeep först GP, General Purpose nånting men alla GI:s började kalla den för jeep?

Ides inte googla...

Helt rätt.

GP kan uttalas som jeep vilket också ledde till att det namnet skapades som varumärke. Jämför med HMMWV som kallades "humvee", blev senare civil som "Hummer".

/Johan ES

www.jeep.com

:/

Haha

Guest Andrew

GAZ-69 rockar fett , har haft en själv.

3 växlar , gott om utrymme att komma åt när man skall mecka i motorrummet , gott om plats för polarna på flaket , uppfällbara framrutor , lätt att bygga om /modda och framförallt en jävligt bra terrängframkomlighet. :/:o

gaz69med.jpg

GAZ-69 rockar fett , har haft en själv.

Jaaaaaaaa... precis min drömbil...

Var och tittade på ett par stycken men köpte alldig någon för det var för långt bort (Sibirien)

Varför sålde du den? Själv tycker jag att det är den häftigaste som någonsin är gjord.. Willys släng dig i sjön!!!!!

Hör med någon på Vaktpluton JK02 om deras bravader med "ryssjeepen"  på Zagrebs gator.. :baskerPa: Tror att dom fick ett par stycken som  "tjänstebil". Tror inte dom var jätteimponerade.

Du vet väl vad man säger om att ge pärlor till svin... ;) :D

Ja som ett av "svinen" som använt den kära ryssjeepen som tjänstefordon på JK bör väl jag svara.

Fordonen som dök upp i det forna Jugoslavien kom från Tyskland. De hade vid tiden en hel del gammalt öststatsmaterial som de ville bli av med*. Vissa kollegor var så missnöjda med fordonen att man ansåg att gåvan skulle uppfattas som en fientlig handling.

Jag gillade bilen faktiskt. Den hade charm och helt okej terrängegenskaper. På motorvägen var man dock inte kung då man tuffade fram i långsamt mak i takt med de gamla inhemska Zaststavorna. På områderna komfort, och kvalitet blir det icke godkänt. Lite spännande var det att ge sig ut i ryssjeepen för man visste aldrig om den skulle hålla hela vägen. Vi hade ju en hel massa ryssjeepar och kvaliten mellan olika fordon skilde sig åt något helt fantastiskt. En del gick sönder hela tiden medan andra bara tuffade på. Tack vare goda kontakter med den gamle östtyske fordonsmekanikern som hade hand om fordonen lyckades man oftas få tag på ett bra ex.

Skulle jag köpt en ryssjeep privat skulle jag se till att ha bra kunskap om det specifika fordonsindviden i fråga. Jag skulle också köpt minst två fordon för att ha en "hangardrottning" att plocka reservdelar från.

*En del material gavs till FN medan annan material hamnade hos Kroaterna. Tyskland förnekade att de skickade krigsmaterial till Kroatien samtidigt som vi kunde sitta och se på när material som fortfarande hade östtyska markeringar avlastades.

• 3 weeks later...
Guest En Finne igen

Vill Du ha en egen UAZ ?

Nu är det möjligt ... Var så god :

Finska FM säljes flera bilar...

Mera information :

http://www.mil.fi/laitokset/pvmatl/kuljetusvarikko.dsp

Det är endast på finska, tyvärr. Men klicka på knappen " Huutolista ", får Du en

auktionlistan för fordon. Och klicka på knappen " Huutokauppailmoitus ", får

Du annonsen.

H: En Finne Igen ;)

Edited by En Finne igen

Har du testat en UAS så du har en jämförelse ;)

Nä Vill inte har haft en NIVA en gång det räcker...

Komfort på väg är rätt skönt det också...

MVH

olaevil

Har du testat en UAS så du har en jämförelse ;)

Nä Vill inte har haft en NIVA en gång det räcker...

Komfort på väg är rätt skönt det också...

MVH

olaevil

Men visst får man en hel del terräng framkomlighet för priset av en Niva. Och bak är inte alls kul att sitta längre turer.