sergeant jönsson Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Ungen vill praoa på nåt pansar regemente eller typ med helikoptrar i närheten av sthlm, det jag undrar e om vem ska man kontakta om man vill praoa i försvarsmakten??? Quote
Ignis nitidus Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Du skall kontakta förbandet som han vill PRAOa på; http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=792 mil.se är en bra sida! Quote
sergeant jönsson Posted February 18, 2005 Author Report Posted February 18, 2005 Ok tack för svaret men om han kanske tar hkp prao vart ligger närmsta flottilj/skvadron,ja bor i salem mellan södertälje och stockholm?? och samma sak gälande pansar prao vart ligger närmsta regemente?? Quote
öwall Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 P10 Strängnäs bör vara det närmaste pansarregementet, men det skall läggas ner så det kan bli lite problem. allt detta borde du kunna hitta på mil.se, använd sökfunktionen bara. Quote
Skuggan Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 närmsta pansar blir Skövde (strängnäs läggs ned) närmsta HKP blir väl antingen Amf1 (flyttas till berga var det va?) eller Linköping. Quote
sergeant jönsson Posted February 18, 2005 Author Report Posted February 18, 2005 Men det är bara 2 dar sista maj o första juni har p10 lagt ner då eller? Quote
öwall Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 vet inte helt säkert, men förmodligen. det finns inga soldater kvar iallafall, de förvinner i början av april Quote
sergeant jönsson Posted February 18, 2005 Author Report Posted February 18, 2005 Ok då koncentrerar vi oss på hkp han e liksom bara 13 får så unga praoa i försvarsmakten och om han får så vill han praoa på hkp flottilj eller vad det heter men e det nån chans att han får åka helikopter då eller?? Quote
Skuggan Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 tja, som sagt.. närmsta förband med HKP borde väl vara AMF1, annars är Linköping närmast. Quote
FkN Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 (edited) HKP på AMF1? 2. hkpskv/Berga Militära förband inom AB län Edited February 19, 2005 by Fk Nordin Quote
Guest Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 HKP på AMF1? 2. hkpskv/Berga Militära förband inom AB län Klart grabben ska prao:a hos "rotorbladsjägarna" Tack för länken, bidrog till en 15 år gammal flashback; Quote
sergeant jönsson Posted February 19, 2005 Author Report Posted February 19, 2005 Jag såg att det var typ andra hkpskv som var i berga är det bara att kontakta dom(mail,telefon) och lite snällt fråga om han kan praoa där eller??. Finns det möjlighet att han kan övernatta där(1natt)??nån som vet Quote
Guest Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Tror inte att det är några problem. Dom hade väldigt ödmjuk inst. under min tid där. Var mer som en civil arb. plats. Gossen behöver inte vara rädd för bannor för dålig rakning.. Det sades att HkpDiv hade slapp stämning, men när det väl var skarpt läge så var dom att räkna med. Vi var det "svarta fåret" på BÖS, kanske avundsjuka vad vet jag.. Quote
sergeant jönsson Posted February 20, 2005 Author Report Posted February 20, 2005 Ok nu ska jag kontakta berga B) Quote
Kölsvinet Posted February 20, 2005 Report Posted February 20, 2005 Amf1 har inga gräddvispar, om man bortser från svävaren som står och skräpar på slipen... /M Quote
sergeant jönsson Posted February 21, 2005 Author Report Posted February 21, 2005 så här stog det i mailet jag fick idag: Tyvärr kan vi inte hjälpa dig med PRAO då bataljonen är under avveckling med anledning av försvarsbeslutet. Hoppas du kan få en PRAO-plats annorstädes. Lycka till! son= försvarsbeslutet Quote
Guest Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Bara att beklaga att moderförbandet håller på att dar sista sucken.. Quote
Tomas Eriksson Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Hösten 2003 praoade jag på Lvbat på I19, där hade jag närhet till både pansar och hkp. Jag fick faktist följa med på en väldigt lång hkp flygning över norra norrland den näst sista dagen jag var där. Kanske är det något att rekomendera? Jag vet att jag iaf ska komma tillbaka dit. Quote
sergeant jönsson Posted February 22, 2005 Author Report Posted February 22, 2005 (edited) Intressant ska kolla mer på I19 EDIT. asså har bor ju i stockholm är det inte lite långt att åka för 2dagars prao eller kan man typ ansöka om typ 2dar extra prao eller är det bättre att han prao:ar lite närmare stockholm?? Edited February 22, 2005 by sergeant jönsson Quote
Tomas Eriksson Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Resan till och från var i sig inga problem för mig, jag klev på tåget i Stockholm och en fänrik ringde och väckte mig på tåget och hämtade mig sedan vid stationen med bil. Iof tog resorna upp och ner totalt ca 28 timmar, ett dygns resa för två dagars PRAO kanske är lite mycket, men kolla om han får förlängd PRAO tid som du sa. Mängden kul man har är svårt att förklara bort med "för lång res tid", tycker jag iaf. Men självklart ska grabben görat på '19, plus att lite tågresa gör en man av honom.. :P Quote
sergeant jönsson Posted February 23, 2005 Author Report Posted February 23, 2005 "Tack för ditt intresse för Norrbottens regemente. Som du kanske vet så har vi fått ett nytt försvarsbeslut. För I 19 innebär det en grundläggande omorganisation som berör all personal. Vi har därför inte möjlighet att genomföra PRAO förrän tidigast mot höstkanten. När vi börjar igen kommer vi att gå ut på vår hemsida och till skolor och meddela detta." JIPPI Quote
Tomas Eriksson Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Synd att det inte funkade för honom. Kommer det bli Livgardet eller närlivs för honom nu? Quote
sergeant jönsson Posted February 23, 2005 Author Report Posted February 23, 2005 Han vill absolut INTE prao:a på typ ica eller liknande utan på nåt som är kul/coolt. På Livgardets prao sida står det att dom bara har prao v17 och v19, kan man tänja på gränserna lite där? . Men nu ska jag titta runt på lite hkpskv Quote
Guest Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Enda chansen till Paro inom FM blir väl snart på Högkvarteret i Sthlm.. Quote
sergeant jönsson Posted February 23, 2005 Author Report Posted February 23, 2005 Enda chansen till Paro inom FM blir väl snart på Högkvarteret i Sthlm.. Det verkar så tyvärr det så lite mörkt ut just nu, för jag misstänkte att det skulle vara så med det är väl bara att försöka tills grabben för nån prao plats inom FM Quote
Küthler Posted February 24, 2005 Report Posted February 24, 2005 Vill ungen flyga helikopter går det säkert utmärkt på Malmen, det är ju sånt praoelever gör när de kommer hit. Problemet är nog snarare att det tar en stund att åka från Stockholm till den fantastiska metropolen Malmslätt. Quote
GRK_BOC Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Min kusin kom ner och praoade på mitt kompani när jag jobbade. Därför måste jag också säga att det närmaste pansarförbandet efter p10 är P4/Kvarn som ligger 4 mil utanför Linköping. De som praoar där brukar få sova över i logement. Jag tror att det är ganska flexibelt med tider eftersom det bara är ett kompani. Frågan är som sagt om det finns några soldater där eftersom muck är i april och de nya KB soldaterna utbildas i Skövde. Men du kan ju pröva. Hälsn. Boc Quote
sergeant jönsson Posted March 26, 2005 Author Report Posted March 26, 2005 Hej, nu är han lite intresserad av att prao:a på en brandstation så i såna fall blir det botkyrka brand station eller södertälje brandstation det lutar på s-tälje brandstation, min fråga är om vi har nån brandman här på forumet som vet om brandstationer tar emot prao elever och ge all info man kan behöva vid prao på en brandstation Quote
Dizzy_keys Posted March 26, 2005 Report Posted March 26, 2005 Jag bor i Botkyrka och jag hade en klasskompis i 9an som gjorde sin PRAO på Tumba brandstation. Kontakta dom och hör om det är möjligt att prao:a där nu när räddningstjänsten inte längre är en kommunal förvaltning i botkyrka. Jag PMar Namn och nummer. Quote
Kulsprutejojjo Posted March 26, 2005 Report Posted March 26, 2005 Fan! Och jag har ju redan praoat färdigt för högstadietiden! Hoppas man får praoa på gymnasiet också, för då kan jag ju praoa i ettflygförband! Quote
Recommended Posts