Jump to content

Idrott i skolan..

Moro

Recommended Posts

Behöver hjälp av experterna här på SoldF igen ;)

Ska leda en idrottslektion i skolan (ca en timme)

Någon som har ett bra tips på vad man kan göra?

Gärna både inne(idrottshallen vi har är väldigt liten) och ute, vet ju inte vilket väder det kommer att vara...

Hoppas det inte fanns någon tråd om detta, men jag har faktiskt sökt... :D

Om du är en äkta MÖP så ska du självklart ha lite BRAK och en rejäl hinderbana. Kom bara ihåg att inte ha för höga hinder, eftersom det kan göra väldigt ont när man landar. (källa: en myyyyycket nära släckting som har ett avslitet korsband efter att ha hoppat över ett hinder)

Jag ska hålla i en "basic" sjukvårdslektion på mitt elevledda pass längre fram i vår. Nu vet jag inte hur det funkar hos er, men i min gymnasieskola är det tydligen krav på att lära sig första hjälpen samt livräddning på gympan. Därför var det inga problem att komma med förslaget, det kändes väldigt ambitiöst att förklara för sin lärare att man ska hålla lektion i sjukvård... :D

lite OT: någon som vet var man kan köpa/låna skademarkörsprylar?

Jag ska hålla i en "basic" sjukvårdslektion på mitt elevledda pass längre fram i vår. Nu vet jag inte hur det funkar hos er, men i min gymnasieskola är det tydligen krav på att lära sig första hjälpen samt livräddning på gympan. Därför var det inga problem att komma med förslaget, det kändes väldigt ambitiöst att förklara för sin lärare att man ska hålla lektion i sjukvård... :D

lite OT: någon som vet var man kan köpa/låna skademarkörsprylar?

Om du är aktiv, eller har kontakter inom Hemvärnet kan du säkert prata med bataljonens sjukvårdsbefäl. Eller kanske rentav sjukvårdarna på "lokal nivå".

Icke nudda golv, typ.

Ut med all utrustning på golvet i allsköns variationer och kör sedan "kull" utan att någon får vidröra golvet.

Fantasin är det som sätter gräns för byggandet av "banan".

/Krook

Innebandy så klart! Är ni många så kan du dela in i fler än 2 lag och köra turnering.

Tips till projekt inom idrotten (brukar komma i slutet på nian eller i gymnasiet):

Dra med klassen och kör friluftsliv. Bygg skärmskydd, grilla lite korv och övernatta. Givetvis skall man försöka passa in det så jävligt som möjligt...gärna regn och kallt väder ;) Körde min i andra veckan i november förra året..Det var en upplevelse :) Men misströsta ej! det skapar en otrolig sammanhållning i klassen :lol:

nej för helvete!!!

ungarna i dag har ju det alldeles för bra som det är.

en timmes rejäl redskaps-gymnastik.

för alla oss som har haft "tosse berg" i "ondskan" förebild till idrottslärare, vet vi att idrott är det viktigaste ämnet i undervisningen.

ut med stenhårda mattor, hoppbrädor utan svikt och förhöga bockar.

barnen skall få veta att idrott gör ont.

skämt åsido:

kör mattrugby!!

beroende på vilken åldersgrupp du har att göra med så är detta utmärkt för hormonstinna pubertets-tonåringar.

en tjock matta i varje ända, två lag och en boll.

sedan kör ni aussie-rules football.

sitt sedan och träna ungarna med samma uppmuntrande ord som baskettränaren i "percy tårar":

"du har inte brutit benet, du har mensvärk"

Med tanke på Bushmans matt-rugby kan man köra Sumoboll

Det går till så att man är 4-5 spelare i varje lag.

en stor pilatesboll ligger i mitten av planen, båda lagen sitter på mattorna och när domaren blåser så springer bägge lagen och skall ta bollen. man får inte sparka på bollen, endast lyfta,kasta och rulla. man skall lägga mål genom att dunka bollen i motståndarlagets matta.

Jag kan säga att om en person kommer med full fart med pilatesbollen så vill man inte vara ivägen, första gången jag flög utan att vara i ett flygplan då tror jag

skämt åsido:

kör mattrugby!!

beroende på vilken åldersgrupp du har att göra med så är detta utmärkt för hormonstinna pubertets-tonåringar.

en tjock matta i varje ända, två lag och en boll.

sedan kör ni aussie-rules football.

Mattruggby är förvisso kul, vi körde ofta det på idrotten förut. Vi slutade när en av tjejerna höll på att slå ut varenda tand i främre delen av munnen (det var en olycka).

Vi spelade mattrugby med kedjebyten. först delade vi in två lag, 14 pers i varje. 7 killar och 7 tjejer i varje lag. sen spelade vi 7 killar mot det andra lagets sju killar sen bytte vi efter tre minuter och då spelade våra 7 tjejer mot det andra lagets 7 tjejer. Dom som inte spelade fick fysa vid sidan av under ledning av den spelare som läraren valde ut

Uppvärming.

Följa-John i mindre grupper

Huvudsyssla

Något som de inte har testat tidigare men är lätt att förklara så de kommer igång.

Ultimate frisbee är en höjdare även inomhus men kräver lite större ytor (Liten skolsal med en hel klass blir väldigt trångt.

Avslut

Lätt nervarning med knäböj, armhävningar och situps följt av 5 min avslappning.

• 1 month later...

Ska hålla ett litet fys-pass med klassen inriktning snabbhet och spänst.

Jag har några övningar men skulle gärna se vad ni har att komma med.

Dessa övningar ska då kunna genomföras av de flesta normala människor.

Övningar jag har tänkt mig har varit en liten konbana, rockringar (kvicka fötter), upphopp motsvarande.

Ni får gärna komma med förslag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...