Jump to content

Taktisk vapenrem

Guest

Recommended Posts

Hej, är Gruppchef i en insatspluton övre norrland, vi har funderat lite över det här med taktiska vapenremmar.

Många av oss har olika "hopkok" av remmar, därför tänkte vi sy upp en enhetlig taktisk rem, (givetvis har vi fått tillstånd från Bataljonchef) undrar därför om ni kunde hjälpa till med tips, foton och råd så vi kan få till en enkel rejäl stabil, ja helt enkelt superbra vapenrem.

Tack på förhand.

MVH

BunkerBuster

Kolla på wildernes, SOE, CQB och Eagles remmar. Ta vad ni gillar ifrån varje rem och sätt ihop vad ni gillar.

Sedan kan man alltid diskutera varför man behöver en "taktisk" vapenrem om man inte använder en pistol. Efter vad jag har läst på forumet behöver ni nog förankra beslutet lite högre upp.

Hej, är Gruppchef i en insatspluton övre norrland, vi har funderat lite över det här med taktiska vapenremmar.

Många av oss har olika "hopkok" av remmar, därför tänkte vi sy upp en enhetlig taktisk rem, (givetvis har vi fått tillstånd från Bataljonchef) undrar därför om ni kunde hjälpa till med tips, foton och råd så vi kan få till en enkel rejäl stabil, ja helt enkelt superbra vapenrem.

Tack på förhand.

MVH

BunkerBuster

Kul.

Bred rem över axeln skapar mindre tryck. Tänk på att inte använda grov kordura eller nylontyg typ recons pissrem, vilken gärna skär in i nacken. Den israeliska remmen av bilbältesmodell är relativt mjuk. Ett bra material är läder, vilket är hållbart och snällt mot huden. Lite dyrt och klumpigt dock.

Vad ska ni ha den till?

Rappelering/kroppsarbete/: Kroppslås/snabblås

Posttjänst: Hakmontage för avlastning

Patrulltjänst: Tysta hakar, någon typ av gummivulkat remlås kanske. Undvik metall mot metall. Ingen snörning ala israelremmen, går sönder.

Norskarnas rem är delbar och kan liknas vid en skidskytterem. Är bekvämt ex vid eldöverfall om du bär GRG/KSP/minor/P-skott och ryggsäcken ligger i gömma.

Testa de varianter som finns på marknaden och ta godbitarna i respektive aktivitet. Ett tips är att använda dom en längre tid, typ strapatsprov eller liknande, summera intryck.

Överkurs: Lös problemet med vänster/högerskytte med rem.

Casca

(numera med kungens läderrem)

GA KA:

Behöver inte taktisk vapenrem om man inte har pistol?

Läs Cascas svar som bra förklaring...

Casca: tack för ett vettigt och utförligt svar, ska fundera på höger alt. vänsterskyttefrågan, hör gärna av er med foton samt webbadresser, när det gäller användningområdet så skall det vara så brett som möjlit med tyngdpunkt på skidpatrullering(Denna årstid i alla fall, till fots annars)och eldöverfall, kan också bli en hel snöskoter och MC 258 för somliga.

Jag har gjort lite av de saker Casca diskuterar och är fortfarande tveksam till om du behöver en taktisk vapenrem. Enligt min erfarenhet klarar man sig lika bra med kronans läderrem. Gör remen så lång som möjligt och ta den runt halsen och under vänster arm. Har funkat förut och funkar nu.

Min erfarenhet är att det bästa är att ta av remmen helt och hållet, vid patrullering, marsch osv, och endast använda den i förläggning mm.

då duger kungens läderrem bra. självklart är remmen nödvändig på MC och till SIB tex.

Efter 3 timmars patrullering utan vapenrem bär du bössan som ett litet barn i famnen och missar det viktigaste av allt: Alltid kolven vid axeln. Visst, vid kortare patrulluppdrag med kungens skrammelrem möjligen.

Vid SIB hänger min rem mest och dinglar eftersom jag behöver växla mellan höger/vänsteraxel var 10 sekund ca.

casca

Jag är fått lära mig det från början, det blir en vana.

Mina befäl i lumpen sa alltid att, en vapenrem var bara i vägen och förde oljud, samt att den gör soldaten lat.

Under SIB är det däremot  bra att kunna hänga vapnet runt halsen, när man skall hålla stegar, lyfter kamrater, osv.

Jag är fått lära mig det från början, det blir en vana.

Mina befäl i lumpen sa alltid att, en vapenrem var bara i vägen och förde oljud, samt att den gör soldaten lat.

Under SIB är det däremot  bra att kunna hänga vapnet runt halsen, när man skall hålla stegar, lyfter kamrater, osv.

Att ta av remmen under pattrulltjänst är korkat. Tänk på att du eller någon annan snabbt kanske måste ha båda händerna fria för att bära/släpa sårade eller medvetslösa.

Behåll remmen på, tysta den i stället...

Kan ju bära läderremmen på annat sätt vilket vi gjorde på stadsskytte. Tillåter både vänster och högerskytte utan störningsmoment.

OBS läs klart!

Fäst remmens karbinhake i det bakre fästet, häng remmen och vapnet över huvudet utan att stoppa in armar eller annat i vapenremmen. Häng det som en halsband m/större. ;)

Detta är grundiden. Dock farligt-kan strypa vid fall. Två sätt att lösa detta.

1. Karbinhaken fästs inte direkt i det bakre fästet utan genom tex snubbeltråd som går av vid belastning. på så sätts stryps man inte.

2. I läderremmen fäster man ytterligare en rem som går under armhålorna och runt ryggen. Detta förhindrar drag mot nacken eller strupen.

Många kommer fråga om hur det funkar men det enklaste är att börja med grundkonstruktionen och därefter pröva någon av de 2 sätten vi använde. Det ger sig självt när man har vapnet hängande runt halsen.

Kan ju bära läderremmen på annat sätt vilket vi gjorde på stadsskytte. Tillåter både vänster och högerskytte utan störningsmoment.

OBS läs klart!

Fäst remmens karbinhake i det bakre fästet, häng remmen och vapnet över huvudet utan att stoppa in armar eller annat i vapenremmen. Häng det som en halsband m/större. ;)

Detta är grundiden. Dock farligt-kan strypa vid fall. Två sätt att lösa detta.

1. Karbinhaken fästs inte direkt i det bakre fästet utan genom tex snubbeltråd som går av vid belastning. på så sätts stryps man inte.

2. I läderremmen fäster man ytterligare en rem som går under armhålorna och runt ryggen. Detta förhindrar drag mot nacken eller strupen.

Många kommer fråga om hur det funkar men det enklaste är att börja med grundkonstruktionen och därefter pröva någon av de 2 sätten vi använde. Det ger sig självt när man har vapnet hängande runt halsen.

Smart, låter lite bökigt men måste provas.

Casca

Nackdelarna med att ha deb gammle läder remmen så är ju att korta personer lätt släpar omkring bössan i marken. Och personligen så tycker jag att remmen är för kort och det är lite omständigt att skifta från höger/vänster axel. Men det är helt klart bättre än ingenting. Speciellt om man skall röjja runt i hus och kasta granater å sånt.

Nackdelarna med att ha deb gammle läder remmen så är ju att korta personer lätt släpar omkring bössan i marken.

Och därför skapde gud människan med armar så att han kan bära sitt vapen...

:P

Min erfarenhet är att vänjer du dig vid att inte använda rem så funkar det mycket bra.

Under min GU använde vi inte rem förutom vid skidåkning och sib. Om det var något vi gjorde var det patrullering, inte sällan under relativt långa pass.

Befälen var mycket påpassliga vid att vapnet skulle bäras med kolven mot axeln, så det blev inte mycket "barnbärande" av vapnet :D

Dock tycker jag att jag ofta ser folk hänga vapnet runt halsen och sedan hänga på vapnet, typ mitella... detta lär INTE garantera snabba skott...

Jag tycker det funkar, man vande sig, vi bar ju "sårade" och annat, givetvis hade vi tillgång till remmen om det skulle behövas.

Jag var Kulspruta 90 skytt och det var inte helt sällan tungt, men man vande sig.

Har även använt ak5/Kulspruta 90 under b-srtyrka också då under långa inmarcher och det har funkat, trots att man inte är lika vältränad som under gu.

Svar till 111ssk: Om du hänger vapnet som i ett halsband, kommer det då inte att slå i knäna när du springer?

AK5 gillar jag annars att fästa bägge ändarna av kronremmen i mittenfästen och ha vapnet runt halsen och höger axel.

AK4an är krångligare, den får hänga runt halsen. Som Gruppchef är det nästan ett måste att kunna släppa vapnet i tid och otid. kartor, kompasser, pennor, radioapparater, bildförstärkare mm måste ju användas ibland. Är mkt opraktiskt att lägga vapnet på backen eller stötta det mot kroppen.

Svar till 111ssk: Om du hänger vapnet som i ett halsband, kommer det då inte att slå i knäna när du springer?

Jag brukar hålla i vapnet när jag springer. Gående färdigställning fast jag rör benen snabbare - springande färdigställning.

Eftersom mina armar inte är så långa så är det inga problem då. Jag tror man måste ha väldigt långa armar för att vapnet skall nå ner till knäna.

:baaa

Att ha vapnet som jag har det tycker jag har flera fördelar. Men hade jag inte haft rem på hade jag hanterat det på samma sätt. Den största fördelen är att det ger en oerhörd handlingsfrihet.

Ditt sätt att ha AK5an möjliggör väl bara högerskytte m jag förstod det rätt? eller?

Som jag tror jag skrev så finns det säkert en massa invändningar. Det var bara ett förslag och det funkar utmärkt för mig. Vapnet kommer vara i vägen oavsett hur man bär det och då har jag valt att bära det på ett sätt som lämpar sig mest för frid och tillåter mig att snabbt lägga av det, ha det hängande när jag löser andra saker med händerna. Det ideala hade ju varit att slippa vapnet överhuvudtaget när man inte behöver det utan att det bara dök upp i händerna när det behövs ;) Men det går ju inte tyvärr,...