Jump to content

Söker handskar?

Vlad

Recommended Posts

Tjenare!!!

Jag har spenderat mycket tid till att finna ett par alround handskar som jag kan använda på kommande övningar.

Men vilka ska man välja?

Jag undrar om det finns någon som kan rekomendera något och vart man inhandlar dessa artiklar.

mvh

Vlad

Jag använder Handske 90. Alltså den i skinn med mudd på. Tycker den är helt suverän. Dom tog 50:- för dom här på förrådet på I5.

Och då gör det inte så mycket om man skulle tappa dom eller göra sönder dom på nåt sätt...

Ett par neoprengummi !!

fast det finns två nackdelar,

dom går rätt så lätt sönder [Förstärka själv]

och sen blir dom lite äckliga efter ett tag.

Kan börja lukta lite unket..

men annars helt perfekta.

Smidiga och tunna..

När jag ryckte in, den 15:e januari så fick vi ut ett par tunna gröna trädgårdshandskar, som jag sen såg kostade 10 kr på det lokala Konsumet. Givetvis frös vi som gnuer om fingrarna.

Befälen som hade Handske 90 påstod att de minsann också frös, deras handskar var inte så mycket varmare..

eftersom jag nu investerat i ett par Handske 90 (kan köpas på förrådet på de flesta om inte alla regementen) så måste jag säga att av allt bullshit de sa så var nog "handske 90 är inte så mycket varmare" den största.

Underbart sköna

Jag köpte ett par Windstoper handskar från Hestra, 400:-.

Handflata i kevlar, bra passform för småpill med switchar som jag gjorde i min tjänst utomhus.

Lånade ut hanskarna till flygvarnaren på en tgb 30:ia. Efter fordonsmarch i fyra timmar i 70 km/h så var hanskarna fortfarande mycket varma och sköna.

De rekomenderar jag starkt, men de är INTE vattentäta, fast de är av snabbtorkande matreal.

Jag köpte ett par Windstoper handskar från Hestra, 400:-.

Handflata i kevlar, bra passform för småpill med switchar som jag gjorde i min tjänst utomhus.

Lånade ut hanskarna till flygvarnaren på en tgb 30:ia. Efter fordonsmarch i fyra timmar i 70 km/h så var hanskarna fortfarande mycket varma och sköna.

De rekomenderar jag starkt, men de är INTE vattentäta, fast de är av snabbtorkande matreal.

Kan du fixa fram URL till ÅF eller kanke tillverkare?

Försvarets svarta arbetshandskar tycker jag funkar helt ok annars. 19:- respektive 29:- fodrade är ett helt OK pris. Ser ut som vanliga trädgårdshanskar fast svarta. En tight ofodrad befälshandske i läder är också smidig. Sedan har vi ju vanliga städhandskar med gumminoppor som finns i svart. Håller händerna rena och skyddar mot smånötning på en gång som greppet är perfekt. Brukar kosta runt en guldpeng.

• 4 weeks later...

Jag har ett par MP-SEC neopren handskar, funkar alldeles ypperligt i regn som sol. Vid kallare temperaturer är det bara att trä på ett par "Överdrags handskar".

Visst finns det nackdelar, som tidigare nämts, att de kan lukta illa. Men det åtgärdas snabbt med lite vatten å tvål.

Den ultimata handsken är nog dock den nya strids handsken, har bara haft på mig dom i några minuter, men de verkar lovande.

Neopren handskar rekomonderas starkt!!

Jag har ett par MP-SEC neopren handskar, funkar alldeles ypperligt i regn som sol. Vid kallare temperaturer är det bara att trä på ett par "Överdrags handskar".

Visst finns det nackdelar, som tidigare nämts, att de kan lukta illa. Men det åtgärdas snabbt med lite vatten å tvål.

Den ultimata handsken är nog dock den nya strids handsken, har bara haft på mig dom i några minuter, men de verkar lovande.

Neopren handskar rekomonderas starkt!!

Använt nomexhandskar en hel del, tycker de är glockrena.

Smidiga nog att pilla med det mesta och värmer hyfsat.

Håller bättre än jag trodde till en början, man får laga lite med tiden vilket jag tycker är värt den smidighet man får.

Som ksp-skytt är det nice att ha brännskydd för händerna..

Brukar ha ett par tjockare skinnhandskar (jänke vantar) som överdragshandskar, då fungerar nomexhandskarna som "foder"

Nomex hittar du på militaryshop

Tjenare!!!

Jag har spenderat mycket tid till att finna ett par alround handskar som jag kan använda på kommande övningar.

Men vilka ska man välja?

Jag undrar om det finns någon som kan rekomendera något och vart man inhandlar dessa artiklar.

mvh

Vlad

Tjena!

Jag kan varmt rekommendera dig att använda Försvarets 90-handske. Billig och helt ok kvalitét. Jag är inne på mitt andra par just nu.

Finns att köpa på de flesta förband i deras personalbutiker för dig som är hemvärnsman eller har annan anknytning till FM

/ERI