Jump to content

Svenska reglementen vs. utländska

Recommended Posts

Hur står sig svenska reglementen i förhållande till utländska? Själv tycker jag att svenska reglementen är trevlit färgglada och rellativt lättlästa medan amerikanska bara har några få svartvita bilder. Jag kan tyvärr inte bedömma faktadelen mellan de två men hur tycker ni att de svenska reglementena, tex. SoldF, Vintersoldat, Handbok överlevnad mf. står sig mot motsvarande böcker i andra försvarsmakter (inte bara amerikanska)

Ni får även gärna posta länkar till var man kan hitta utländska reglementen.

PS. Jag har sökt, men hittade inget som liknade detta. Om jag har missat något så får ni gärna berätta för mig var tråden finns.

MVH CfrHGB

Ni får även gärna posta länkar till var man kan hitta utländska reglementen.

Har säkert varit uppe förr men...

De finländska reglementen på svenska som finns på nätet:

Reservistchefens handbok (22,3MB)

Karthandbok för soldaten (37,3MB)

Allmänt tjänstereglemente (8,4MB)

• 11 months later...

Koskela har du någon officell länk till de eller är det google/dvs fildelningsnät man får leta ?

Den här bjuder på en del, annars kan man ju googla lite...

/Koskela

U-N-D-E-R-B-A-R-T ,O Nu fick jag en hel del nya reglementen att studera det närmaste halvåret (eller så... :) )

Hej!

Jag lyfter denna tråd!

De amerikanska Field Manuals är ju lätt att få tag på nätet.

Är det någon här som har sett norska, danska eller engelska motsvarigheterna till SoldF på nätet?

Koskela

Dom danska reglementer som står på min bokhylla är alla märkt med "TTJ" (til tjenestebrug) vilket är den lägsta klassifiering vi har härnere. Detta betyder tex att det sättet en dansk soldat gör honör på är hemligt... :Malaj:

Säger inte att det inte finns oklassifierat material, men såhär funkar det tyvär ofta :(

MVH

Troels :camo:

• 11 months later...

Lyfter denna tråd igen.

I mitt oändliga slösurfande hittade jag motsvarigheten till HVSS i Norge. På en gamal spöksida på siten, denna, hittade jag lite norska reglementen, bla om patrullstrid...

Läsvärt? Jovars...

/Koskela

Edited by Koskela

• 4 weeks later...

Ja så var det dags att lyfta tråden igen :surprise:

Jag har ett par funderingar:

Eftersom försvarets bok- och blankettförråd har beslutat att inte publicera några som helst reglementen på internet för obehöriga..

..så anser jag att vi på SoldF till större delen är med i ett organisation i b.la. FM regi så borde vi också ha tillgång..

(kanske ska skippa att dela med oss till de obehöriga? :unsure: för att slippa FM:s kommentarer/påhopp :rolleyes: )

Så till en start på det hela så kan vi ju dela med oss med länkar till reglementen som finns på internet eller skriva ner vilka reglementen vi har på våra egna burkar eller dyrligt... (Dock släpp idén med att skriva ner de som ni har i bokhyllan motsv. då det blir en hel del text)

Vad sägs om idén?

Eftersom jag inte sitter hemma när jag skriver för stunden så kommer jag att publicera "min lista" när jag återfinner mig vid min personliga dator..

// Schmuttelicious :dribble::worthy:

Frågan är om det är olagligt att sprida redan publicerade reglementen eller inte ?

Det tror jag inte eftersom de flesta är inom organisationen och sprider den inte omrking sig förutom till andra i organisationen..

Eller?

(Jag tog det för givet)

Mina reglementen:

• Handbok i överlevad
    Handbok HvGrpch
    Signaler till sjöss (kmr inte ihåg namnet korrekt)
    SoldR Mtrl Ak4

Dessa tror jag var alla..

//Schmuttelicious

Frågan är om det är olagligt att sprida redan publicerade reglementen eller inte ?

Det tror jag inte eftersom de flesta är inom organisationen och sprider den inte omrking sig förutom till andra i organisationen..

Hur vet du att andra på ett forum på internet tillhör rätt organisation?

Jag tycker också det är kass att de togs bort från nätet men att börja sprida dem mellan varandra så här tror jag egentligen inte löser problemet, publikationerna kommer i vissa fall snart vara inaktuella ändå och att sprida exempelvis inaktuella säkerhetsbestämmelser är obra. Länkar finns redan på forumet, här är en. Annars föreslår jag att man talar med sitt hemmaförband och ser till att få ut de publikationer man behöver.

Förövrigt ser jag inte riktigt hur detta har med frågeställningen (svenska vs. utländska reglementen) att göra.

Hur vet du att andra på ett forum på internet tillhör rätt organisation?

Jag tycker också det är kass att de togs bort från nätet men att börja sprida dem mellan varandra så här tror jag egentligen inte löser problemet, publikationerna kommer i vissa fall snart vara inaktuella ändå och att sprida exempelvis inaktuella säkerhetsbestämmelser är obra. Länkar finns redan på forumet, här är en. Annars föreslår jag att man talar med sitt hemmaförband och ser till att få ut de publikationer man behöver.

Förövrigt ser jag inte riktigt hur detta har med frågeställningen (svenska vs. utländska reglementen) att göra.

@ 106 (fetstilade) - Jag var lite skeptisk till det i början, men tänkte göra ett försök iaf.

Min mening var inte att sprida den oändligt, utan om den ändå är inaktiv så är den intressant för många och ändå inaktiv så den gäller inte kanske precis så (dålig formulering).. Jag tror inte att det t.ex. är många som letar efter SoldR Mtrl Ak4 för att läsa säkerhetsbestämmelser, t.ex. hur man gör för att inte skjuta någon egen.. :surprise:

snarlikare så kanske folk letar efter överlevnads reglementen, vårdregelementen av olika slag och vad vet jag, kanske reglementen i hur man gör M/90 mönster på fordon m.m. som kan vara bra till hemvärnet, fickminnen och dylikt..

Det är kanske inte så kul om man bara behöver ha t.ex. ett kapitel ur en bok, när det bara är att skriva ut från datan eller kanske använder nån skiss till något fickminne motsv. Det kan vara sådana saker som gör att digitala reglementen har mer fördelar.

EDiT:

Tillägg: Eftersom men i slutet av tråden började ge tips på olika länders reglementen och inte motsvarigheterna så kanske det vore kul med svenska också.. och varför starta en ny tråd när denna fungerar någorlunda bra och ändå varit tämligen inaktiv på senaste ?!..

Edited by Schmutte

Jag tror inte att det t.ex. är många som letar efter SoldR Mtrl Ak4 för att läsa säkerhetsbestämmelser, t.ex. hur man gör för att inte skjuta någon egen.. :banghead:

Nej, då söker man SäkI som ju låg ute på nätet till veckan innan jul. Även SoldR Mtrl uppdateras, bland annat har man tydligen infört ett nytt sätt att genomföra ladda på Ak5.

• 2 months later...
  • 4 weeks later...

Har vi behov av svenska reglementen längre. Själv föredrar jag NATO/PFP reglementen för metodik mm.

Jag avser här inte direkta läroböcker för tex AK5, KSP 58 eller SoldF utan snarare reglementen avseende taktik, metodik och organisation.

Edited by Psilander