Alfa Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 Hej. Jag mönstrade för ett tag sen och fick fri sedel pga av att min hörsel va dålig. Brydde mig inte så mycket för värnplikten var inget jag sett fram emot. Nu har jag dock ångrat mig. Känner att jag har mognat ordentligt och skulle tycka det var skitbra om jag fick göra någon utbildning. Jag har vart hos en öronläkare nu och det visade sig att min hörsel var perfekt! Vet inte vad som kan gått fel. Får man mönstra igen även om om man fått FS? //Alfa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 Hej. Jag mönstrade för ett tag sen och fick fri sedel pga av att min hörsel va dålig. Brydde mig inte så mycket för värnplikten var inget jag sett fram emot. Nu har jag dock ångrat mig. Känner att jag har mognat ordentligt och skulle tycka det var skitbra om jag fick göra någon utbildning. Jag har vart hos en öronläkare nu och det visade sig att min hörsel var perfekt! Vet inte vad som kan gått fel. Får man mönstra igen även om om man fått FS? //Alfa kontakta pliktverket. de kan hjälpa dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alfa Posted January 12, 2005 Author Report Share Posted January 12, 2005 Jo jag har tänkt göra det. Vågar inte, är så rädd att få ett NEJ :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindström Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 Om du inte kontaktar pliktverket så blir du ändå sittandes med ditt ursprungliga nej. En stor del av de som mönstrar vill inte hamna i lumpen, men eftersom du nu är intresserad av att få en utbildning så tror jag nog att de hjälper dig. Om du inte vågar ringa kan du ju alltid skicka ett brev eller maila till dem. De är nog också intresserade av att få en kopia av ditt audiogram (som doktorn kan skriva ut när du gjort ett hörseltest). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 (edited) Jo jag har tänkt göra det.Vågar inte, är så rädd att få ett NEJ :( Chansen att få ett JA ökar markant om du ringer, i förhållande till om du inte ringer, så imorgon tar du dig samman och ringer till det ärade Pliktverket. Lycka till. edit: Herr Lindstöm hann först. Edited January 12, 2005 by Yossarian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DiamondBlue Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 Jag blev erbjuden att göra om mönstringen, när jag redan hade bra resultat. Så kontaka pliktverket så ordnar dem nog resten ska du se! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallqvist Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Om du tittar på ditt mönstringsbeslut står det exakt hur du ska göra för att öveklaga. (mitt paper). Hur man öveklagar Om du vill överklaga detta beslut ska du skriva till Öveklagningsnämnden för totalförsvaret under adress Pliktverket (ditt regionkontors adress). Pliktverket måste ha fått din skrivelse inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet. (stämmer inte till 100%)* -Tala om vilket beslut du överklagar ex genom att anteckna ditt personnummer. Bifoga gärna kopia av beslutet. -Tala om varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha. -Underteckna skrivelsen och uppge namn, personnummer, postadress och telefonnummer till arbetsplats och bostad. Skicka med eventuella intyg som kan styrka dina skäl (det nya audiogrammet)* . Använder du ombud ska fullmakt för ombudet att företräda dig skickas med. *= egna inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts