Jump to content

Japaner gillar högvakten

Svempa

Recommended Posts

Posted

http://theroyalguards.web.infoseek.co.jp/

Bara hoppas att den inte varit uppe förr.

Webmastern nämner att högvakten i Oslo är snällare än i Stockholm för att dom inte blir tjuriga när man kliver innanför den lilla halvcirkeln som finns vid varje post. Dom är mycket samarbetsvilligare vad det gäller fotografering också. :baskerHV:

Babelfish översatte dugligt.

Posted

Vad jag lade märke till när mitt förband gick högvakt var att det faktiskt inte kom så hemskt många japaner. Istället är det kineser som väller ur turistbussarna i Gamla Staden (gula faran?). Vill inbilla mig att de börjar ta över rollen från japanerna, även om de sistnämnda fortfarande dyker upp i stora lass här och var i vårt fina avlånga land.

Minns en incident då ett litet gäng kineser följde efter min avlösning (FL = AF2) nedanför lejonbacken och en av dem tyckte det var hysteriskt roligt att räkna takten när vi marscherade. :camo:

PS. Jo, man kan både se och höra skillnad på japaner och kineser. DS.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

Om jag inte minns fel så var ett gäng japaner (eller kineser) helt tokiga i att fotografera en ståtlig svensk aka The Swede (Stf VC) under högvakten på Drottningholm.

:blink::worthy:

Posted

Sen så kommer dom springande på morgonen (innan 0600) och stör nattavlösningen. Dom kom springande mot oss när jag tog natttavlösningen upp mot lejonbacken, dom skrek och fipplade med sina systemkameror.

kände för att kolva ett par fast jag tror inte min kompch som var VC had blivit så glad ;)

Posted

...men det är rätt roligt att skrämma upp dom mot väggarna i trappan upp från Mynttorget när man kommer älgande med avlösningen bakom sig. Ett kralligt marschanträde kombinerat med "lääämna plats" brukade göra susen! :)

Posted

Dessa kära japaner...........

Mins hövakten på Drottningholm när ett gäng japaner skulle fota varandra vid den stora statyn mitt i parken på det förbjudna området.

De var väl en 12-15 stycken och skulle en och en gå in de 20 meter innanför avspärrningen och bli fotatade, detta tog en liten stund och gjorde att patrullen han fram fast då la de benen på ryggen och kanllade därifrån=)

Posted

Det är synd att respektive regemente inte får ta med sin tunga utrustning på högvakten, vaktkur för Strv122 då skulle man må.

Posted

Lysande idé Darkwand.

En Caterpilar, eller en grävmaskin hade säkert varit användbar. Då kan tjommarna komma farande i sina 244:or och sladda runt så mycket de vill utan att vara ett hot mot posterna (enda farliga situationen under min högvakt...).

Eller varför inte en stabstgb 1313. - Det mobila patrullrummet! ;)

Ok, en stripebba vore bättre men sånt lyx har ju inte alla...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...