Jump to content

Recommended Posts

Posted
Har Sverige några JAS på utlandsuppdrag?

Inte för tillfället, ibland är dom där för säljresor eller övningar

Posted
Har Sverige några JAS på utlandsuppdrag?

Och det heter inte JAS, flygplanet heter Gripen och systemet JAS 39 Gripen.........

Det här har vi ju diskuterat tidigare, planet heter mycket riktigt så som du säger men vad spelar det för roll vad folk kallar det för. J 29 hette officiellt inte Tunnan från början utan först efter ett par år. Om till och med dom som flyger kärran kallar den för JASar i dagligt tal, så varför bry sig?

• 2 months later...
Posted

Nu är jag ju bara knekt men som jag har fattat det menare man med "system" i princip flygplanet och allt som är integrerat med det, dvs. allt som behövs för att man ska ha någon (större) nytta av det. Alltså: Själva planet, tekniskt understöd på marken, förbrukningsmtrl (am, reservdelar), baser, STRIL, radiolänkar, m.m.

Posted
Nu är jag ju bara knekt men som jag har fattat det menare man med "system" i princip flygplanet och allt som är integrerat med det, dvs. allt som behövs för att man ska ha någon (större) nytta av det. Alltså: Själva planet, tekniskt understöd på marken, förbrukningsmtrl (am, reservdelar), baser, STRIL, radiolänkar, m.m.

I second that... rätt hyffsat för att vara knekt och blyskalle ;)

GMY

Posted

Vapensystem är väl mer riktigt om man ska vara knusslig, och Gripen är en vapenplattform inom detta vapensystem.

Posted

/OT

De första bokstäverna är ju en förkortning för vad flygplanet används till.. primärt och sekundärt.

J= Jakt A= Attack S= Spaning SK= skol (utbildningsplan)

Tex fanns det ett par versioner av viggen, JA 37 viggen samt AJ 37 viggen, där den förstnämnda hade en jaktroll och den andra hade en markanfallsroll.

Så att säga JAS till gripen är som att säga JA till viggen..

/OT

Posted
Så att säga JAS till gripen är som att säga JA till viggen..

/OT

Flogging a dead horse are we?

Som jag sa tidigare, detta har vi diskuterat tidigare och det är vanligt att man säger JA om Viggen om det är en JA man menar, så att man inte förväxlar JAn med en SH eller AJS som kunde stå samtidigt på samma linje. Släpp nu namn hysterin en gång för alla. :dribble: