Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan intek omma ihåg om vi fått några "instruktioner" för detta, men är det en bra idé att koma till och somna under marsch-pauserna? Man tycker ju att det vore bra att ta tillvara varje tillfälle till sömn, men jag har också hört att det skadar mer än det hjälper, för att man blir så seg.

Hur är det egentligen?

Posted

Det beror väl på hur långt man ska marcha.

Men microsömn är ju alltid bra, men frågan är om man inte tar sin microsömn medan man är i rörelse i sådana fall.

Finns väl egentligen bättre saker att göra än att sova under marchpauser också.

Posted (edited)
jag har hört att man inte skall sova längre perider än 8min när man vilar. antagligen bara för att man inte skall bli så seg.

Är lite tveksam till detta. Tiden man brukar ange är cirkus 20 minuter, och det är den ungefärliga tiden det tar för REM-sömnen att dyka upp.

Tydligen är det så att man blir piggare om man vaknar innan REM, och slöare om man vaknar under eller efter REM-stadiet.

Vid bilkörning, och om man känner sig trött, rekommenderas man ju att sova 15-20 minuter, och sedan köra vidare. Man blir piggare för stunden, men kan nog inte rekommenderas att praktisera under längre tid.

edit: när vi ändå är inne på sömnområdet kan jag inte låte bli att påminna er om hur fruktansvärt slö och sömning man var bitvis under GSUns inledande skede, under alla teoretiska genomgångar om patrulltjänst, P-skott osv.

En rask löprunda i närliggande terräng avhjälpte problemet ganska fort dock :banghead:

Edited by Marzocchi
Posted

Problemet är inte att somna under en paus, problemet är när man somnar under marschen...

Grus i nyllet alt. snö i näsan... jobbigt...

:)

Posted

Hur professionellt är det att somna när man har en uppgift att lösa?

Att vara Lasse i ledet och fästa blicken på framförvarandes hälar är åtminstone inte något att eftersträva. Ett tips till grpch/plutch är att göra alla delaktiga i orienteringen och förhöra slumpvis utvalda personer då och då under raster.

Posted

Som någon sa finns det ju viktigare saker att fixa med under marschpauserna. Tex byta kläder, fippla med packning och utrustning etc.

Om inte annat fungerar ju inte igelkottförsvaret om några sover?

Posted (edited)
När man somnar skidandes under en skidmarsch känns det lökigt.

Är det bara jag som lyckats med detta?

BTDT... :)

Järv har en poäng, men få personer är super proffsiga till 100%, det är därför man har en grupp/patrull :)

OT..

Jag får en flashback till en mycket, mycket tät granskog under nattetid och låga, täta moln.

Nog med plats att skida, men vart man såg var det svart, svart... granar högt och lågt... då somnade 2Sharp och fick snö i näsan...

Edited by 2Sharp
Posted
Kan intek omma ihåg om vi fått några "instruktioner" för detta, men är det en bra idé att koma till och somna under marsch-pauserna? Man tycker ju att det vore bra att ta tillvara varje tillfälle till sömn, men jag har också hört att det skadar mer än det hjälper, för att man blir så seg.

Hur är det egentligen?

I Amf så är det riktigt jävla verboten (nån annan som får feta GSU flashbacks? ;D) att sova under marschpaus (kort "rast" 10 min).

Då ska du byta strumpor/sockor, dricka vatten, pissa och 10 000 grejer till som är bra att göra (dock så är dom två första absolut obligatoriska).

Annars så funkar det ju alltid att ta microsömn och koma sönder hjärnan när du marschar. (funkar iaf. för mig :lol:) :D

// Nypan :D

Posted
Är lite tveksam till detta. Tiden man brukar ange är cirkus 20 minuter, och det är den ungefärliga tiden det tar för REM-sömnen att dyka upp.

Tydligen är det så att man blir piggare om man vaknar innan REM, och slöare om man vaknar under eller efter REM-stadiet.

Vid bilkörning, och om man känner sig trött, rekommenderas man ju att sova 15-20 minuter, och sedan köra vidare.

Sömnkliniken vid Avesta lasarett rekommenderar ca 15 minuter tupplur som uppiggning för den som lider av sömnproblem på natten och känner sig hemskt trött dagtid.

Att använda raster under marsch till att sova är inget jag skulle göra eftersom jag anser att jag har mer nytta av att byta strumpor och/eller skjorta, kanske dricka lite varmt ur termos eller äta lite chokladkaka. Sådana småsaker tycker jag har ett större värde i det långa loppet än att sova några minuter.

Posted

Kuriosa:

Våran statsminister göran tar alltid en tupplur på 15 min, annars blir han "grinig och trött". Det spelade tydligen ingen roll om det var på en luchrast på ett toppmöte eller på semestern :rockon: :P

Källa: Nyheterna för ett tag sen

Posted

Hmmm...

Stoppat hjärnan i ryggsäcken och låtit benen knata vidare har man ju gjort under längre marchpass, men somnat sådär har jag bara gjort en gång.

8 timmars arbetspass för första gången, jag går som kökarl i patrullen då vi låter stabshundförare och stabsptrlC gå i befattning "i fält" så att säga. Vi får spår, hundförare P har problem med att fastställa om vi plötsligt spåra vilt istället. Han och patrullcehefen går iväg för att fastställa.

Toll hittar en skön position att täcka bakåt - sittande på stridssäcken och ryggen mot ett träd, i anläggning med stöd (helt perfekt om man är pigg), och väcks av en flinande hundförare och får veta att dom oggat runt efter räv i 45 minuter medan vi andra väntat och Toll har sovit som en gris.... Skönt och förnöjsamt, och jag vaknade varm trots att det var ca 10 minusgrader. :ph34r:

Posted

Om man kör marchrutin gå 50 paus 10 minuter så är det ju standard att sova liggandes på ryggan under pausen. Det här med att byta strumpor under varje rast etc. är överskattat. Någon gång ibland räcker tycker jag, och dricka o äta gör man ju undertiden man går. Specielt om det är natt. :ph34r:

God Jul //ralle

Posted

När man gått och knatat in på natten, är det ju inte helt ovanligt att man väcks till liv av att man går i ett diket eller dyl.

Brukar ta ett rejält grepp i armen och nypa riktigt hårt för att inte koma till. Det hjälper oftast, men blåmärkena efteråt är inte att leka med ;)

Posted

helt klart svensk, att vakna i diket är något som alltid händer mig, jag har även somnat bakom en sten på en marsch rast, och börjat prata persiska i sömnen, :P

Posted

Själv har jag somnat på cykel det var inte allt för lyckat.

Brukar kolla på ecco challenge när det går, för er som inte vet så är det antagligen den mest extrema form utav fysisk tävling som finns.

Man cyklar paddlar klättrar simmar m.m under en rutt som går över Nya zeeland (om jag inte missminner mig.) och där stannar man INTE för att sova.

Detta leder till att deltagarna faktiskt sover under march/paddling/klättrin och detta i sin tur leder till hallucinationer som man annars antagligen skulle blivit inlagd för.

Och det leder mig till nästa grej jag tänkte på.

Alla har vi väl våra beskärda del utav historier då vi pga sömnbrist sett och hört saker, under utbildning så är det väl ok eftersom det på sin höjd leder till pinsamma historier.

I verkligheten så kan sömnbrist leda till betydligt värre saker som i sin tur leder till kamraters död.

Posted

är det någon mer än jag som tycker det är roligt och konstigt att prata om vad man gjort på en övning, något man själv inte kommer ihåg, utan något som kamraterna berättar, det var i sommras som vi hade våran utbildningskontroll och någon i kompaniet hade smuglat med sig en fick radio för att lyssna på Sverige-turkiet machen i EM. kamraterna berättade att jag började slå på honom när han berättade att matchen var slut, och att jag tog radion och slängde iväg den. själv har jag inget minne av det, och det var inte resultatets fel att jag agerade så, märkligt :ph34r:

Posted

Jaså du Siros. Du brukar koma! Ingen som kan berätta om mig? Tycker det är roligt att prata om vad man har gjort under övningar. Speciellt om man inte kommer ihåg det!

Sen när man är riktig trött och fysiskt aktiv så tror jag att man upplever hallucinationer i klass med dem som upplevs i knarkriket! Men skillnaden är att det är nyttigare och mer hälsosamt att hålla sig trött och aktiv.

Posted

Det där med att vila 15-20 minuter är ju lite olika från person till person men det brukar ligga däromkring. När man är hemma och ska ta en tupplur så kan man göra så att man håller en penna/tv-dosa/dylikt i handen medan man vilar, när man sedan tappar pennan/dosan/dylikt så är det dags att stiga upp; då har man blivit lagom avslappnad utan att dega till.

Hur detta skulle göras i fält vet jag inte riktigt då det inte direkt hörs ifall man tappar en penna i mossan. Men det borde gå på något sätt.

Posted
Som någon sa finns det ju viktigare saker att fixa med under marschpauserna. Tex byta kläder, fippla med packning och utrustning etc.

Om inte annat fungerar ju inte igelkottförsvaret om några sover?

Ja, det var också min första tanke.

Har ett "litet" minne av att jag fick en kotte kastad i huvudet med en utskällning som följd, då jag inte hade "observation i tg" vid ett sådant tillfälle under gsu'n.