Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ursäkta en okunnig!

Det antyds i början av tråden att ämnet har avhandlats förrut, men jag kastar in ett förslag i allafall. Ni som är mer insatta i hur det egentligen fungerar får ursäkta om förslaget är på för "låg" prio-nivå, men man verkar ha tänkt på allt annat som gäller de riktigt skarpa sakerna, så såvitt jag kan bedöma är det de små irriterande problemen som kan svälla ur proportion som kan vara bra att titta på:

Fredsbaskrarna kunde fylla en jättefunktion i att vara ett stöd för hemmafronten medan pappa är på mission om praktiska saker går åt helvete. Tänka att sitta nere i Långtbortistan och höra att det exempelvis är minus tjugo grader och pannan har rasat...? Snacka om att hamna i stresskonen direkt! Eller om bildjävulen rasar och hela hemmafronten brakar samman när alla bilavhängiga aktiviteter brinner inne för tid och evighet... Antingen får man ha en dådkraftig kvinna som är hyfsat van att reda ut sådana här saker, eller så får man försöka styra upp det här nerifrån Yxien. Jag har aldrig gjort mission, men står i ett registerförband och jag har funderat en del på det här. Arbetsfördelningen hemma har inneburit att hustrun varit avskärmad från de här irriterande småsakerna under åren och jag känner på mig att hon skulle få problem när de uppstod.

Det hade varit klart schysst att veta att det fanns ett litet nätverk av gamla yxor som vet vad det innebär därhemma som kunde kontaktas och så fick man hjälp att styra upp de här bitarna. Antingen hjälp med hantverkarkontakter eller praktiskt genomförande mot skälig ersättning förstås. Som en slags lite enklare och informellare försäkring ungefär. Kan det vara något?

Posted

Visst skall det finnas ett forum för respektive (man eller kvinna) att få hjälp.

Samtidigt tycker jag att det är varje bevärings skyldighet att informera sin flickvän, fru, pojkvän, man eller partner att detta kan hända under tiden jag är borta. Detta är vad du gör då ..... , agerar ect ect ......

Detta för mig är en naturlig handlig oavsett, så har man den framförhållningen oavett problem uppstår, så löser man detta.

Detta kan låta hårt, men på något liknade sätt måste detta vara .... !!??

Posted

Just anhörigbiten har lyfts upp mer på senare tid (har väl annars alltid varit aktuell). Kamratstödsteamet har fått i uppgift att ordna med något. Problemet är att gänget kamratstödjare inte är heltäckande över landet och heller inte lltför många. Vi är väl grovt räknat 35-40 st (några är på mission också).

Vad vi från Fredsbaskrarnas styrelse fört fram till bl a Prehab är att få komma ut mer till anhörigträffar inför mission. Då skulle man kunna hjälpa till att dra igång ett nätverk av anhöriga som tillsammans kan hjälpas åt att lösa vardagsproblem som dyker upp. Den brittiska armén har använt sig av anhörignätverk i många år men så har de ju en annan vana att skicka ut sina yrkessoldater än vi har.

Kolla gärna det nålade inslaget om anhöriga i missionen där anhöriga till soldater i LA01 sprider info etc.

:baskerKav:

• 2 weeks later...
Posted

Ni som är/kommer att bli medlemmar i Fredsbaskrarna Sverige (alternativt snor kompisens exemplar...), vad vill ni läsa om i Bataljonsbladet?

Kom med idéer och uppslag. :)

Posted

Jag vill läsa om uppstarten av Försvarsförbundets snart existerande lokalförening för kontraktsanställda soldater. En sådan artikel borde ge lite dragkraft åt rekryteringen till detta nya soldatfack.

:)

Posted
Jag vill läsa om uppstarten av Försvarsförbundets snart existerande lokalförening för kontraktsanställda soldater. En sådan artikel borde ge lite dragkraft åt rekryteringen till detta nya soldatfack.

:)

Bra förslag! Vidarebefordrar det till redaktörn.

:D

Posted
vet inte om det inverkar men finland har haft sin beskärda del av ofred under 1900-talet(och även innan).

det finns en större respekt för soldater och försvarsmakten, nedärvt i samhället.

och finsk GU är ingen lek den heller.

det finns ett gott virke att ta utav.

men mestadels är det hela samhället som har större respekt för försvaret.

vet ej vad straffen för värnpliktsvägran i finland är.

men kan med tanke på hur deras kriminalvård ser ut i vanliga fall inte tro att det handlar om fotbojor och en klapp på axel.

Du blir piskad med granris/enris.

I sann dem. anda får du

välja mellan vilket

Posted
Partysugna är hjärtligt välkomna till Örebro (exakt plats meddelas senare i vinter) 27-29/5. Fredsbaskrarna anordnar tillsammans med Fältartistföreningen Fältfest! Mycket musik och gôtt röj för både yxor och anhöriga.

Hmm... Man bor i Örebro men kan troligtsvis inte komma, pga mission.... Livet är hårt! ;)

Pinky, prioritera.. :baskerHV:

• 3 weeks later...
Posted

Kanske sätter jag följande meddelande på heelt feeeel ställe, hade läst om posttraumatisk stress under någon tråd på forum, hittar inte bättre, hinner inte bättre. Men kanske intresserar det någon här:

På Göteborgs Konsthall kan man tom 28 mars se en mycket angelägen installation av Erik Pauser. Pauser har under några år intervjuat amerikanska krigsveteraner. På Konsthallen visas ett antal enskilda video-intervjuer med krigsveteraner och en mycket gripande långfilm: The Two Faces of Roman Martinez. Den handlar om en kille, som var i Vietnam som 19-åring.

Till installationen hör också en intervju med psykiatrikern Jonathan Shay och journalisten Dan Hallock (Hell Healing and Resistance: Veterans speak).

Psykiatrikern förklarar hur de psykiska skadorna uppkommer som sedan kvarstår som Posttraumatisk stressyndrom. Han ger även en kort historik till begreppet. Shay poängterar också starkt, att de skador soldater i krig kan få mentalt och spirituellt endast kan hanteras i gemenskap med andra, som delar samma upplevelser.

H.

• 2 months later...
Posted (edited)

Snart dags för ett nytt nummer av Bataljonsbladet, gott folk!

Ni glömmer väl inte Fältfesten i helgen? Läs mer!

Förresten... över 2000 var inne o kollade Fredsbaskrarnas webbsida imorse. Mellan 5 och 6!

Rekordet är från september 2004. Då var bra många över 3000 inne o kikade under en timme. :baskerFN:

Edited by Fanjunkar´n
  • 5 months later...
  • 9 months later...
Posted (edited)

Alltsedan kamratföreningen Fredsbaskrarna Sverige uppgraderades till förbund så har arbetet pågått med att försöka skapa föreningar och lokala avdelningar som fungerar och tar tillvara medlemmmarnas intressen. I dagsläget finns 6 regionala föreningar, 4 rikstäckande föreningar varav två är mer löst anslutna till förbundet. Föreningar.

Vi som jobbat med detta trodde nog att det skulle vara enklare att skapa föreningar i storstadsregionerna men det var precis tvärtom. Trots stora koncentrationer av medlemmar i Stockholm, Göteborg och Malmö har det visat sej jättesvårt att ens få några kontaktpersoner på dessa platser. I Stockholm finns en träffplatsansvarig men det är också allt, i Götet kommer nuvarande personer att lägga av under hösten pga bristande intresse från medlemmarna. I Malmö finns inte ens en träffplats trots alla skåningar som tjänstgjort i utlandstjänst alltsedan 1956.

Som en annan tråd tagit upp behövs idéer och fräscha uppslag för att vi veteraner skall ha en bra lokal och regional representation. Förbundet behövs för att jobba mot myndigheterna och internationellt men om inga föreningar finns kommer det jobbet att bli så mycket tyngre för ett fåtal eftersom även det lokala och regionala kommer att falla på förbundsstyrelsen. Vilka kommer då att orka ställa upp i fortsättningen?

Kom med tips och idéer, antingen här på SoldF eller direkt till oss i Förbundet. Är du veteran men inte medlem än, bli det. Passa på redan nu för fr o m 1/1 2007 höjs medlemsavgiften med 50:-... :P Det går att betala för fem och tio år också.

Välkommen! :banghead:

Edited by Fanjunkar´n
Posted

Finns mailadresser till alla medlemmar, sorterat i regioner? Ett utskick till medlemmar med frågor om hur de skulle vilja att en förening i Sthlm skall se ut... det kan ju vara så att huvuddelen av de ca 1000 inte läser våra funderingar på forumet..

Har talat med några missionsvänner och det kan vara så att vi kan engagera oss.. återkommer.

Posted
Finns mailadresser till alla medlemmar, sorterat i regioner? Ett utskick till medlemmar med frågor om hur de skulle vilja att en förening i Sthlm skall se ut... det kan ju vara så att huvuddelen av de ca 1000 inte läser våra funderingar på forumet..

Har talat med några missionsvänner och det kan vara så att vi kan engagera oss.. återkommer.

Finns inte epostadresser till alla men till en hel del. Postadresser finns naturligtvis och så´na utskick går också att samordna med utskicken av Bataljonsbladet (instick alternativt upprop i själva tidningen). Finns det en arbetsgrupp på plats i t ex Stockholm som kan behandla förslagen så kan det nog vara en väg att gå. Måste dock finnas folk lokalt som är beredda att agera på förslagen.

• 7 months later...
Posted

Efter fem år som Fredsbaskrarna Sveriges förbundsordförande så avgick Pekka Korström på förbundets årsmöte i Enköping nu i lördags. Ny förbundsordförande är Bo Wranker, överste 1 och tidigare chef för bl a Sydkustens Marinkommando. Bosse har även varit FC för UNPREDEP i Makedonien och UNDOF på Golan. Välkommen som ny boss för oss fredsveteraner! :dribble:

Posted

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg här,så risken finns att detta är nämnt innan.

Varför inte skapa en sorts "fieldreport" på FB,där respektive enhet utser en eller två som lägger in rapporter från alla våra missioner en 1gång/vecka el. varannan.

Det finns ju en pressops eller underrättelsepers eller annan frivillig som kan få detta som uppgift inför mission.

På så sätt får kanske FB betydligt fler besökare och blir intressantare för alla.

Oroliga anhöriga skulle kanske kunna ställa lite frågor direkt till respektive enhet.

Förrutsett att det finns internet givetvis,men det finns väl i stort överallt idag.

Vidare tog jag upp en s.k veteranlänk "armband" i samband med medaljutdelning som efter hemkomst kan bäras och synas av andra vets och kanske bidraga till att fler av oss hittar likasinnade att prata US med och på sikt vara ett verktyg i kamratstöd.

Vi bär ju inte våra medaljer på kavajen precis!

vad tycker ni?

Från FB var det en del negativ respons,men de negativa kan ju ändra sig!

LasseLink

PS jag hade en ide till..påminn mig gärna så ska jag lägga fram den för er DS

Måste nämnligen Draaaaaaaaaaaaaaa :D

Posted
Vidare tog jag upp en s.k veteranlänk "armband" i samband med medaljutdelning som efter hemkomst kan bäras och synas av andra vets och kanske bidraga till att fler av oss hittar likasinnade att prata US med och på sikt vara ett verktyg i kamratstöd.

vad tycker ni?

Varför inte dra igång en "Support our troops" kampanj ...

FB borde ju kunna dra in lite pengar på klistermärken, support-armband, T-shirts etc ...

:rockon:

Posted

vad tycker ni?

Varför inte dra igång en "Support our troops" kampanj ...

FB borde ju kunna dra in lite pengar på klistermärken, support-armband, T-shirts etc ...

:rockon:

Ja men det låter ju som en finfin ide Nilsson :lala:

Kli Kli hmmm att jag inte tänkte på det ;-)

Lasse

Posted

Mer effektivt än dekaler tror jag vore skolinformation. Finns nog många gymnasieklasser som skulle uppskatta ett besök och få en motbild till Lilla Fridolfs granskande journalistik.

Posted
Mer effektivt än dekaler tror jag vore skolinformation. Finns nog många gymnasieklasser som skulle uppskatta ett besök och få en motbild till Lilla Fridolfs granskande journalistik.

Fredsbaskrarna får via olika kanaler förfrågningar om att informera i skolor, oftast i samband med FN-dagen eller i när skolorna har något särskilt tema. Oftast kan vi hjälpa till med att länka ihop dom med en frivillig fredsveteran som kan ställa upp. Ibland är det tyvärr fel plats vid fel tidpunkt och vi får tacka nej. En idé vore att skapa en infopool av fredsveteraner som är intresserade och villiga att ställa upp och informera i skolor etc (långtifrån alla är det därav att vi får tacka nej ibland).

Posted
Efter fem år som Fredsbaskrarna Sveriges förbundsordförande så avgick Pekka Korström på förbundets årsmöte i Enköping nu i lördags. Ny förbundsordförande är Bo Wranker, överste 1 och tidigare chef för bl a Sydkustens Marinkommando. Bosse har även varit FC för UNPREDEP i Makedonien och UNDOF på Golan. Välkommen som ny boss för oss fredsveteraner! :rockon:

Mkt bra val att göra Bosse Wranker till ordförande, jobbade med honom ett par gånger under min tid vid Swedint.

Rätt väg av inblandade att välja en kille med erfarenhet och stort nätverk inom försvarsmakten och utomlands.

:rockon: Lennartsson

• 1 month later...
Posted
Jo, nog är det risk för en ny trådstartvarning..

Kanske är det bara jag som upplever detta.

Men om det finns fler medlemmar som inte vill/vågar/orkar/bryr sig i ämnet..

Kände att när det var Kamratföreingen Bataljonen då kände man sig delaktig,

men numera.. nja..

Tror att jag börjar bli för gammal för "battlegruppar", stridsvästar och partnerskap till höger och vänster.. cool.gif.webp

Ska denna diskussion fortsätta, då bör BG slakta tråden..

Såg ovanstående i tråden om Peacekeeper of the year o tyckte den var för viktig för att försvinna pga OT.

Anledningen till att man kan känna att förbundet verkar toppstyrt ibland är att vi är ett förbund med växande uppgifter. Tanken är att förbundet skall jobba med övergripande frågor, samordning och kontakter med myndigheter och internationella kontakter. Föreningarna blir de som fullföljer gamla kamratföreningens mål och ideal.

Problemet är att som relativt nytt förbund (vi skapades 2002) så har vi inte anslutna föreningar överallt i landet. Där vi har föreningar har man inte alltid funnit sin roll än. Den ibland bistra sanningen är att vi fått välja mellan toppstyrning eller ingen styrning alls i en del fall. För att medlemmarna skall få något över huvudtaget så blir i det fallet valet enkelt.

En lösning på problemet är att fler slår sej samman o bildar föreningar som kan jobba lokalt o regionalt. Då lovar jag att ingen kommer känna sej överkörd när besluten fattas nära medlemmarna! Idag försöker vi intressera medlemmar att gå samman i Stockholm, Göteborg och Malmö men det är jättetrögt.

Här känner i varje fall jag mej förbaskat frustrerad; å ena sidan klagar vissa på toppstyrning och å andra sidan finns detta ointresse för att göra något aktivt själv. Så länge man inte vill ställa upp och bidra med ens en litet uns av sej själv då skall man inte prata om toppstyrning tycker jag!