Jump to content

Tjänste Kniv

Guest

Recommended Posts

ja om du vill ha nåt annat än försvarets kniv vill säga.

personligen fick jag en i inryckningspresent av min far. Nu när du ska bli man behöver du en ordentlig kniv tyckte han.

Vet inte om det hjälpte men jag har en jävligt fin kniv i alla fall..

Morakniven duger bra för vanlig tjänst... Som Stabsråtta/kabelmes :) drog jag väl igenom 3 moraknivar under min tjänstgöring, på blandad tjänst allt ifrån kabeldragning till fältarbete...

En sak jag undrar över är om någon kan motivera att man behöver en "riktig" kniv (inte bara som showoff)? Eller duger Mora? Något som däremot är guld är ett Multitool... Köpte på Clas ohlsson för 100:- Drog igenom 2 st... Klart prisvärt...

• BlåGul -1

Aj. Ajaj.  

Debatten om ifall man behöver en stor/dyr kniv. IGEN.

Läs någon av de trådar som finns i ämnet, det är nog det största ämnet på hela forumet. Inte ens HV-diskussioner är känsligare. Det här kan dra ut på det, lääänge. :)

Morakniven duger bra för vanlig tjänst... Som Stabsråtta/kabelmes :D drog jag väl igenom 3 moraknivar under min tjänstgöring, på blandad tjänst allt ifrån kabeldragning till fältarbete...

En sak jag undrar över är om någon kan motivera att man behöver en "riktig" kniv (inte bara som showoff)? Eller duger Mora? Något som däremot är guld är ett Multitool... Köpte på Clas ohlsson för 100:- Drog igenom 2 st... Klart prisvärt...

JAAAAAAAAAAAA, mer knivdiskussioner :)

Tycker detta säger allt, jag betalar mer för att inte behöva "dra igenom" ett gäng.

Kniven/vertyget kommer att gå sönder när du minst behöver det...

Och det är inte alltid att hämta en ny på förrådet.

"You get what you pay for"

Lyssna på Ing...

Jag hadde alltid med mig minst en kniv i reserv....

Såg en dra sönder sin kniv för 800:-, han tyckte det var lagom kul...

Är kniven billig/gratis så behöver man inte  var speciellt försiktig utan kan använda den när nöden kräver...

Hej...

Själv hade jag två små söta knivar! en Multitång, den var bra som fan att ha till allt, men jag tyckte konservöppnaren på den var för dålig! så till att öppna burkar använde jag en gammal sliten mora! slö som fan var den vid muck!

Mvh: Völund

Fördelen med en dyrare kvalitets kniv är att den tål mer än en mora. Men även den dyra kniven har en kniven har sina begränsningar. En kniv tål ju inte vad som helst. Man har ju sett många knivar gå sönder pga att dem misshandlas och handhavs på ett felaktigt sätt utav ägaren/innehavaren...

Själv har jag en S1:a med Kydexslida, ifrån Fällkniven, i stridsbältet. Och i byxbältet har jag en Gerber Stud Gator(fällkniv) och en Leatherman Supertool. Då klarar man många situationer :)

Är kniven billig/gratis så behöver man inte  var speciellt försiktig utan kan använda den när nöden kräver...

Varför skulle jag vara försiktig med mina [dyrare] knivar? Givetvis skall man inte använda dem som spett/kofötter... men ex: en Mora är ju fantastiskt klen.

En F1/A1/S1 (motsv.) håller ju för så mycket mer och är inte hemske dyra.

Jag tycker att det är mycket charm i att ha en välanvänd kniv som man haft ett bra tag, och inte ett par st Mora per skogsvistelse...

Fördelen med en dyrare kvalitets kniv är att den tål mer än en mora. Men även den dyra kniven har en kniven har sina begränsningar. En kniv tål ju inte vad som helst. Man har ju sett många knivar gå sönder pga att dem misshandlas och handhavs på ett felaktigt sätt utav ägaren/innehavaren...

Själv har jag en S1:a med Kydexslida, ifrån Fällkniven, i stridsbältet. Och i byxbältet har jag en Gerber Stud Gator(fällkniv) och en Leatherman Supertool. Då klarar man många situationer :)

Du har ju fattat det hela!

Stadig slidkniv, bra fällkniv och en bra multitool, då klarar man i princip allt.

Komplettera med en yxa så..

Sedan bör du ju skaffa en neckknife, ett par till fällknivar, en flåkniv, en mindre multitool, en större multitool, titankniv, kolfiber kniv, dolk, kastknivar, stötdolk, stilett.. ehh?? nä, det var ju det som jag skulle skaffa.. baaa.gif

Guest Lord Good

Jag fick en Eka Big Swede fällkniv av min far när jag ryckte in för 25 år sedan. Den ligger fortfarande i byxfickan på fältuniformen. När jag blev HV-man fick vi ut mauserbajonetter istf Moraknivar fast de får vi inte använda nuförtiden.