Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det inte Fredric minsann, välkommen! Är du tillbaks i Göteborg? Jag har inte varit iväg till militaryshop ännu, det regnar ju så förbannat i stan, gör att man saknar Östersund.

Jag var till tandläkaren idag, de var lite lustiga, blev väldigt oroliga (mammigt oroliga) när de fått reda på att jag ska till Liberia. De sjöng också, jag kan ge mig fan på att de tagit något...

Hämta ut malarone nu eller vänta till livgardet?

Posted
Hämta ut malarone nu eller vänta till livgardet?

Har de slutat med Lariam eller?

Malarone är väl heller ingen brådska med, har för mig att det räckte att påbörja kuren typ när man åker?

Posted

Malarone är väl heller ingen brådska med, har för mig att det räckte att påbörja kuren typ när man åker?

Nej, jag och CrepGrp90 (dåååligt användarnamn hörru) fick välja mellan lariam och malarone eftersom vi väger under 75kg.

Läkaren som skrev ut receptet sa att vi skulle plocka ut tabletterna nu och sen skicka in kvitto för att få ut pengar på lönen men Hagge och några av de andra tyckte att det var DUMT, de vill att det plockas ut åt oss istället bland annat av den anledningen att vi inte behöver ligga ute med pengar.

jag kommer till gbg på fre... då kan vi fixa basker

Är du kvar över jul sen?

Posted

Nej, jag och CrepGrp90 (dåååligt användarnamn hörru) fick välja mellan lariam och malarone eftersom vi väger under 75kg.

Läkaren som skrev ut receptet sa att vi skulle plocka ut tabletterna nu och sen skicka in kvitto för att få ut pengar på lönen men Hagge och några av de andra tyckte att det var DUMT, de vill att det plockas ut åt oss istället bland annat av den anledningen att vi inte behöver ligga ute med pengar.

jag kommer till gbg på fre... då kan vi fixa basker

Är du kvar över jul sen?

Du ska börja med Lariam. Får du problem med sömnen eller mardrömmar ska du gå över till malarone.

Fördelen med Lariam är att du bara behöver ta tabletten en gång i veckan, malarone måste du äta varje dag.

Lariam börjar du äta en vecka innan du åker ner.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...=7&UserTypeID=2

Malarone

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...=7&UserTypeID=2

Posted
Biverkningar på Lariam:

Whats the big deal... det är ju bara som en rekorderlig bakfylla ! 

När jag får mardrömmar och klampar omkring i barren, i sömnen då?

Posted
Du ska börja med Lariam. Får du problem med sömnen eller mardrömmar ska du gå över till malarone.

Fördelen med Lariam är att du bara behöver ta tabletten en gång i veckan, malarone måste du äta varje dag.

Läkaren rekommenderade malarone, och han informerade väldigt bra om fördelar respektive nackdelar med lariam och malarone, med det i grunden valde jag som jag gjorde.

Posted (edited)

Läkaren rekommenderade malarone, och han informerade väldigt bra om fördelar respektive nackdelar med lariam och malarone, med det i grunden valde jag som jag gjorde.

Jepp.

Fördel med Lariam. Glömmer du att ta tabetten på onsdag så har du fortfarande skydd mot malarian dagen efter.

Glömmer du att ta din malaronetablett saknar du skydd dagen efter.

Jag har inte sett många mygg här nere. Har under mina fyra månader fått ca 6 myggbett och dessa var i början av missionen.

Du kommer vara här under regnperioden. LA01 hade inga malariafall här nere. Men det har kommit fram att 4 st har fått malaria efter dom kommit hem, den informationen fick vi förra veckan.

Själv fungerar jag perfekt på Lariam, som många andra här nere.

På LA02 började alla med Lariam och personerna som fick problem gick senare över till malarone.

Jag tycker att du inte ska betala för tabletterna och sedan skicka in kvittot. Livgardet ska ge dig tabletterna i handen.

Vi har haft strul med att få ut pengarna för tandläkaren och några har haft fel lön i tre månader utan det har fixats till.

Förrådet och läkarmottagningen på Livgardet fungerade inte alls så bra som på gamla ing1.

På livgardet skulle jag få ut vinterkängor av förrådet ...

Jag blev bara lite nyfiken. Har du varit hos en privat läkare eller en läkare på försvarsmakten?

Ska du åka ner med första rotationen och kommer du vara och öva något på Livgardet innan?

/M

Edited by ugly
Posted
Jag blev bara lite nyfiken. Har du varit hos en privat läkare eller en läkare på försvarsmakten?

Vi har haft teknisk utbildning på ATS och under andra veckan fick vi besök av opils läkare Björn Falck med två sjuksystrar. Björn körde först en genomgång av vad vi kommer råka ut för, han har bakgrund som läkare i Tanzania, på ett nordiskt sjukhus. Han drog för och nackdelar med lariam/malarone (fördel med malarone är att den är effektivare, den verkar direkt i levern, men behöver INTE ta den på leave, mindre risk för biverkningar, med min fattiga vikt var det tydligen stor risk för biverkningar med lariam). Under eftermiddagen fick vi vaccination (4 av 11 sprutor för min del), ta blodprov, enskilt läkarbesök för undersökning och "utdelning av malariarecept", syn och hörseltest.

De ville beta av så många som möjligt innan inrycket på livgardet, "jaha, då har ni betat av 20 av 260 och det tog en hel eftermiddag" sa vi. :unsure:

Ska du åka ner med första rotationen och kommer du vara och öva något på Livgardet innan?

Jag kommer rycka in på livgardet v4 (jag tror det är nära 50/50 som rycker in v2 mot v4), ha utbildning, jag har fått preliminärt schema för detta. Jag, liksom nästan hela cse, roterar ner v9. Resten roterar ner v10.

Förrådet och läkarmottagningen på Livgardet fungerade inte alls så bra som på gamla ing1.

På livgardet skulle jag få ut vinterkängor av förrådet ...

Hehe, jag hörde att det var struligt där, några av oss på ATS åkte ner till LG andra utbildningsveckan och det hade fattats prylar för dem allihop. Blir nog värre när större grupper rycker in, speciellt v4 då vi rycker in samtidigt med värnpliktiga (om jag minns rätt), kommer bli kaos där.

Posted
Förresten, har ni som varit uppe på ATS nån koll på hur länge denna ädla skola kommer finnas kvar? Jag hoppas på att hinna få min signmek utb där uppe...

Ta inte mitt svar som helsanning, för jag är ju inte så speciellt insatt. Men RYKTEN jag hört säger att ATS finns kvar till sommaren.

Det finns alldels säkert folk på soldf som har bättre koll, kanske inte under SOLDINT, men fråga på någon av de andra forumen.

Posted

Caramba!

Inryck och utrustning av VPL:er samtidigt som stora delar av skyttekomp. rycker in... detta kommer ju bli total-haveri. LG klarade ju inte av att utrusta de ca 100 som förstärkte KS09 utan att strula till det.

Skall bli intressant att se förrådskonflikterna... Ett IA-komp är ju inte direkt lika... medgörligt, som en skock nyinryckta VPL:er.

Kanske lika bra att läkaren ser till att han har lugnande medicin hemma, och inte bara malariatabletter.

Angående LG:s beteende kring mässen är det skammligt vilket befäst deras position som Arméns skammfläck. Kan bli intressanta konflikter här med...

:rodna:

Posted
Caramba!

Inryck och utrustning av VPL:er samtidigt som stora delar av skyttekomp. rycker in... detta kommer ju bli total-haveri. LG klarade ju inte av att utrusta de ca 100 som förstärkte KS09 utan att strula till det.

Skall bli intressant att se förrådskonflikterna... Ett IA-komp är ju inte direkt lika... medgörligt, som en skock nyinryckta VPL:er.

Kanske lika bra att läkaren ser till att han har lugnande medicin hemma, och inte bara malariatabletter.

Angående LG:s beteende kring mässen är det skammligt vilket befäst deras position som Arméns skammfläck. Kan bli intressanta konflikter här med...

:rodna:

LG är kass. jag brukar inte vara så negativ men det finns inget annat ord som jag kan utrycka mig med.

Skytte fick ut gammal ak5:or som inte fungerade.

Dom missade att ge mig två st 90L samt en massa annan mtrl.

Vissa gånger fick vi äta från isokärl utanför matsalen eftersom dom inte kunde eller ville laga mat den helgen.

Maten är under all kritik, och den blir vi förmånsbeskattade på.

Våran mäss bestod av några gamla soffor i matsalen eftersom LG officerare inte ville ha in oss i deras mäss.

Sjukan blandade ihop blodgrupperingar och vissa fick inte veta sin gruppering innan vi åkte ner.

Det finns mer men jag blir bara så deppad.

Nåja, solen skiner, fältartisterna är här.

Jo, fältartisterna skulle varit här förra veckan under lucian, men någon på LG hade missat att vacinera artisterna i tid.

Hoppas ni kommer trivas i Liberia när ni kommer ner.

Posted
Ta inte mitt svar som helsanning, för jag är ju inte så speciellt insatt. Men RYKTEN jag hört säger att ATS finns kvar till sommaren.

jag jobbar på ATS och det finns kvar till sommaren. vi skall ha en del kurser här till hösten...

Posted
Får man ut nya kalsonger? :/

Man fick det när Swedint låg på Almnäs, nu när det är LG som har hand om det får du nog vara glad om du får ut hel utrustning.

Posted
Får man ut nya kalsonger? :uuh:

Man fick det när Swedint låg på Almnäs, nu när det är LG som har hand om det får du nog vara glad om du får ut hel utrustning.

Jepp. Var glad om du får ut hälften av din utrustning och att den är i bra skick. :uuh:

Posted

Ajfan :uuh:

ugly: du som är nere och har björnkoll, jag har några funderingar på nätverket på welfaredatorerna:

fungerar ftp?

pop3 (dvs mail)?

remote desktop, nån som testat? det är väl alldeles för hög latens för att det ska fungera.

Är det någorlunda bra bandbredd, tar det lång tid att ladda upp en stor bild till en server i sverige?

Posted
Ajfan :/

ugly: du som är nere och har björnkoll, jag har några funderingar på nätverket på welfaredatorerna:

fungerar ftp?

pop3 (dvs mail)?

remote desktop, nån som testat? det är väl alldeles för hög latens för att det ska fungera.

Är det någorlunda bra bandbredd, tar det lång tid att ladda upp en stor bild till en server i sverige?

Tjenixen!

Har ingen aning om ftp fungerar eller inte. Men jag vet att folk laddar upp bilder till sina hemsidor härifrån.

Bandbredden varierar beroende på hur många som är inne och surfar (givetvis). Men jag klagar inte och jag sitter på 10MB lina hemma i sverige.

Men visst kan det vara segt ibland.

remote desktop, Höö :uuh::uuh:

Här nere finns det 8 st welfaredatorer med DVD-brännare på varje dator samt USB portar, högtalare och hörlurar.

Datorerna har även webbkamera installerade, men om det fungerar, det vet jag inte.

Vi hade även kortläsare på varje dator, men dessa har gått sönder eller försvunnit. Så nu finns det bara några st kvar.

Det finns även möjlighet att spara filer och dokument under sitt loggin, ingen annan kommer åt filerna, men du kommer åt dom oberoende på vilken dator du sitter på.

Det finns även 6 telefoner.

Staten har tagit 300 spänn i engångskostnad. På dessa pengar får vi surfa och prata i telefon hur länge vi vill. 30 minuter om det är kö.

Det är rätt så ok med andra ord.

Snart bara 2 måndader kvar i missonen.

Posted
Staten har tagit 300 spänn i engångskostnad. På dessa pengar får vi surfa och prata i telefon hur länge vi vill. 30 minuter om det är kö.

Shit va bra, klart bättre än att föra listor och betala i efterhand...

Posted

Tror detta började på bl a KS06, fördelen har du nämnt, så nu slipper man att dra av för "satellittelefonkostnader" för mer än 300:- i deklarationen B)

Posted
Ajfan :baskerHV:

fungerar ftp?

pop3 (dvs mail)?

Pop3, SMTP, IMAP fungerar inte.

Om du kör en webbaserad remote desktop så fungerar det.

FTP ska fungera (om inte nån har konfat datorerna fel).

Posted
Tror detta började på bl a KS06, fördelen har du nämnt, så nu slipper man att dra av för "satellittelefonkostnader" för mer än 300:- i deklarationen B)

Stämmer, i början hade vi de där små lapparna som telefonsamtalen skulle föras upp på innan någon tog sitt förnuft tillfånga och införde en engångsavgift, som då var 250:-

Posted
Pop3, SMTP, IMAP fungerar inte.

Om du kör en webbaserad remote desktop så fungerar det.

FTP ska fungera (om inte nån har konfat datorerna fel).

Tack för svaren (även ugly, vi kommer snart och löser av dig).

Jag har styrt om remote desktop till rätt port (443/https) så om de bara spärrar per port och inte kollar paketen så kan det fungera, säkerligen måttligt dåligt med tanke på att det är över satelit.

Mailen har jag nog fixat nu ändå, installerade webmail på servern.

FTP borde ju fungera, men man vet aldrig med FM, pop3 funkar ju tydligen inte :banana

• 3 weeks later...
Posted

Det var intressant att läsa om "erfarenheterna" kring förrådet på LG... Men en förråds gubbe går ju alltid att "fostra" till en viss gräns :D ...

Själv ska jag ligga på Tp:gruppen på LA03.

Är det någon som känner till något om befälen??