Jump to content

Knivar(INTE mora2000)

Guest Lillan

Recommended Posts

Guest Lillan

Jag söker ny kniv, inte Mora 2000 eller en billig variant a la clas ohlsons. Utan en riktigt bra jädrans kniv, skulle ni kunna rekomendera en...?

Vill ha en som har bra balans, är diskret och håller (även spetsen)

:D

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eeeh, du får inte fråga sådär utan att ange en prisklass som du ska hålla dig inom.

Fällknivens knivar är ju jädrigt bra. Har du av den så har du 5 års garanti, såvida du inte varit alltför våldsam. (jodå, det kan de se)

Men de är inte billiga.

Hallå,

Fällknivens knivar är riktigt bra, rekommenderas!

Jag tycker att om du köper en så köp med kydexknivslida. Håller i alla väder och kräver i princip ingen skötsel, bara att spola av med vatten och ev. lite diskmedel.

S1 äe en rejäl kniv, den lär du inte bryta av i första hand.

Guest Lillan

Ing: Vad jag elak nu osm inte nämnde prisklass?

Nej men ungefär runt tusenlappen vore inte helt fel, har lite resor i sommar så kan inte lägga ut hur mycket som helst, men min gamla kniv börjar verkligen se tillräckligt rolig ut för att bytas ut.

När ni nämner fjällkniven, någon speciell modell ni tänker på då eller?

Guest Greven

Beror helt på vad du ska ha den till.

Själv använder jag en G1. Detta är enligt min mening en liten underbar stridskniv. Diskret, tålig och minimal anslagsyta (med liten kraft slår du igenom ganska mycket). Dessvärre har den bara ett användningsområde - att döda fienden tyst och snabbt.

Min G1 kompletterar jag med en Buck Nighthawk och en letherman. Dessutom har jag en liten fälkniv i min överlevnadsask.

Bucken rekomenderas som alround kniv.

Guest Lillan

G1 sa du...

Jag brukar själv ha två knivar en..."alroundkniv" och en UC kastkniv, bra är den...

Tänkte nog införskaffa en mer...*harkel* stridsduglig kniv så att säga, har juh redan min mora som jag använder med glädje som alround, men kastkniven måste bytas ut.

Kanske G1 är ngt då, har du länk till ngn sida eller så greven?

Tror inte det är så uppskattat att en FBU-u springer runt med en kastkniv kring armen (ej synligt)

ohh en riktig hyper dyper super sniper som skall smyga omkring och strida med kniven!

Mitt tips; Lägg dina pengar på något vettigare tillbehör än en stridskniv. När det kommer till att slåss är det snarare den som är först som vinner än den som har dyrast kniv. Köp en hållbar arbetskniv som du har råd att tappa bort, för det gör man, förr eller senare.

Jag vill rekomendera Cold Steel "SRK" . Alternativt Coldsteel "Tanto".

En bra alroundkniv med hög kolhalt i stålet. Lättslipad, tyngd genom tjockt gods som ger lång livslängd. Den svarta mattlacken är förvånande hållbar.

Referens: Använt en SRK sedan 1994 ca

Nackdelar: Inget för fiskrensning eller framställning av sälgpipor.

Casca

Guest Lillan
ohh en riktig hyper dyper super sniper som skall smyga omkring och strida med kniven!

Mitt tips; Lägg dina pengar på något vettigare tillbehör än en stridskniv. När det kommer till att slåss är det snarare den som är först som vinner än den som har dyrast kniv. Köp en hållbar arbetskniv som du har råd att tappa bort, för det gör man, förr eller senare.

Det stämmer väldigt bra, det är därför jag har min mora...

Håller och kostar runt 200 om man tappar bort den(alltså ingen plastmora)

Hållbar, men som sagt, behöver kanske inte en stridskniv, men VILL ha.. Är knivfantast :)

Casca: Ungefär i vilken prisklass ligger den, har själv inte prövat ngn Cold Steel ännu, men de lär vara bra.

Mattlack är alltid en klar fördel, och om det håller med...

Köp en hållbar arbetskniv som du har råd att tappa bort, för det gör man, förr eller senare.

Jag hade en förmåga att tappa bort knivar som ung pissväring tills jag började förvara kniven i höger benficka. Fäst ex en läderrem/snöre till kniven. Fäst en kabinhake i en lämplig byxhämpa och anpassa längden på remmen/snöret. Genom remmen/snöret spelar inte knivens längd någon roll. Såvida inte knivbladet är längre än benfickan, men sådana knivar använder man inte.

En stor fördel med att förvara kniven i benfickan är att den alltid finns där oavsett  utrustning. T om med regnställ på kan den nås lätt.

Casca

Guest Lillan
Såvida inte knivbladet är längre än benfickan, men sådana knivar använder man inte.

Vem påstår det?? :devil

Nej hrmm, tillbaka till nuet, nej det stämmer.

Sådanna använder man inte, har kanske, men använder inte...

Det var någon som nämde kniv av "tanto-modell". Jag har länge undrat vad en sådan kniv är till för, vad är det för fördel med tanto jmf. med vanlig?

Vet inte, en japansk traditionskniv. Den ser kanske lite roligare ut men jag har aldrig hört några fördelar.

Casca

Det här med knivar är visserligen ett väldigt intressant ämne, men det finns ju en ganska fet tråd i ämnet redan. Blir det inte lite upprepning med den här nu?

Sedan måste jag bara fråga Greven om du verkligen har G1 med dig ut "i fält"? Och isåfall.. varför?  

Som du själv säger så kan det bara en sak som den är till för,att sticka med. Jag har själv gjort en tveeggad kniv (mest för skojs skull), och enda gången jag skurit mig på en kniv själv är på den.  

( http://hem.passagen.se/pjfj/knivar/kniv7.jpg <<== bild på kniv under tillverkning)

Har ingen stenkoll på knivmarknaden, men jag har känt lite på Fällknivens H1 och F1, båda riktigt sköna! Skulle gärna köpa antingen en H1 eller WM1 att ha tillsammans med A1:an istället för dagens mora för "pilljobb"...

Använder själv CS recon tanto, fördelarna är att bladryggen är jämntjock nästan hela vägen ur till udden = MYCKET ryggrad, finns inget bättre verktyg i skogen, har till och med passat en hare med den, (lite pilligt va de... :). Kolstålet gör att den är lätt att slipa med enkla medel, det är ju annars svagheten med t.ex A1, F1 mm.

/Jark

Hej,

Lillan, det heter Fällkniven, inte Fjällkniven... ;)

Anyway, en S1 är en lite större, tyngre kniv, kallas för skogskniven, inte utan anledning.

A1 är större och i min mening lite väl stor att ha i bältet, men väl ryggsäcken.

F1 är liten och smidig men stark och tålig.

WM-1 är en av mina favoriter, mindre än F1 och otroligt smidig, kompletteras i min mening med en större kniv eller yxa.

Det är de knivar jag har erfarenhet av, finns fler.

Kolla in på Fällkniven site och kolla: www.fallkniven.com

G1 tycker jag är för specialicerad, men den är väldigt, väldigt snygg/trevlig :) jag skulle föredra en något större kniv för det syftet Greven syftar på.

Lt. P, förstår vad du menar, men i bland vill man ju ha utrustning som man gillar rent estetiskt... roligare så :)

Varför måste man tappa bort kniven? köper man ett bra "system" med en väl uttänkt slida så är risken minimal att du tappar den. (om du sköter din bit alzå)

Cold Steel har knivar som håller bra och är inte allt för dyra, använder en själv, en San Mai tanto, bär den i en concealex slida jag gjort själv, målade den svart då den var väl blank. SRK är en bra och stadig kniv, har flertalet vänner som använt/använder den och är mycket nöjda.

Länk: http://www.coldsteel.com/index-b.html

Olika svarta ytor på knivar försvinner i princip alltid, finns en ny finish som heter "boron carbide" och är otroligt hård/slittålig, verkar lovande. Den har dock inte nått ut på bred front än. Jag har nå'n Microtech (L-UDT) som har den varianten och den sitter ordentligt.

(www.microtechknives.com

På tal om långa knivar, jag använde en Gerber BMF under GU, fäst på ryggan och den hackades slanor och annat med, och den hade inte passat i en benficka, så en del använder knivar som är längre än benfickan :)

Ang. tanto, den tanton som är vanligast idag kallas för en Amerikansk tanto, Japanska tanto's var oftast rundare i formen (gäller spetsen, undantag finns) jag gillar dem dels för att det som det nämns tidigare, 1. är starkare i spetsen, 2. gillar utseendet, 3. jag har en spets som jag kan skära med utan att använda den fina spetsen längst fram.

Här är Cold Steel's tantos: http://www.coldsteel.com/mainimage/tantoseries.gif jag har ju då en "Master Tanto". Nice... :) en annan fördel med ett blad som har en svag kurva är att eggen är svagt sluttande samtidigt som man skär = den skär bättre.

Ing; man kan aldrig prata för mycket om knivar... ;)

Kan bara hålla med Lt. P:s "köp en hållbar arbetskniv, för du kommer tappa bort kniven förr eller senare ändå".. inte för att jag tappat bort en kniv iof.. men får jag trots trådrubriken ändå rekommendera Mora 2000?

Vi har blåskaftade arbetsmoror på jobbet. Senast i måndags knäckte jag av spetsen på en. Men hur ofta i fält använder man kniven som en dorn och bankar på skaftet med hammare? Skulle få loss en metallnit.

Även med bruten spets så är en hederlig Mora förödande om man sticker mot ansiktet. Men det är lite psykologiskt, tror de flesta ryggar för att sticka motståndaren i ansiktet även om han försöker döda en.

För övrigt är kniven ett verktyg och inget vapen.. tål att upprepas.

Du också vaken LD? grattis på Nationaldagen :)

Är man knivtokig vill man ha mer än en Mora.. ;)

Visst är kniven ett verktyg, men om man inte inser dess vapenpotential har man i min mening missat något... det är ju enormt ovanligt med kniv bråk i "moderna" konflikter, men det händer.

Jag gillar lite fetare, större knivar än Mora, Mora är tråkig! men helt klart en väldigt bra kniv.

Om man nu måste tänka på vapensyftet.. varför inte en liten handyxa? Har en sån i packningen när jag vandrar (o en Mora 2000 i byxbältet). Mest för att det är så praktiskt när man ska hålla på med ved, och dyl

Det är ju jävla kraft i en sån jämfört med vad man kan åstadkomma med en kniv. O vad gäller så extrem närstrid så kan det vara bra att kolla på vad man hade för vapen på den tiden man slogs så. Tror nog vikingar och andra rövarband skulle föredra en liten yxa framför en tung stor kniv?

Min slutsats är iaf att handyxa är bra som både verktyg och vapen. Men kanske lite extremt att ha i byxbältet, a la indian-Tomahawk.

Grattis på nationaldagen allihopa!

Uups, Casca, lugn här nu. AK5 är också ett verktyg, ett verktyg som är till för att skjuta på folk med! ;)

Inte är man väl utrustad med kniv för att i första hand ha ihjäl folk med, det är ganska länge sedan som bajonetten huvudsakligen var till för det tycker jag det känns som.

Att kniven däremot GÅR att göra sådana stygga saker med är ju en annan sak, och det är väl en av anledningarna till att den ska sitta lättillgänglig (ha den i stidsbältet, inte i byxbältet), inte bara för att det ska vara lätt att få fram den när du ska skära av ett snöre. De flesta knivar duger att användas som vapen i nödfall, så är det bara det ma när ute efter så.. skaffa en vass kniv!

Guest Lillan
Lillan, det heter Fällkniven, inte Fjällkniven... ;)

Ing; man kan aldrig prata för mycket om knivar... ;)

Vad smarta vi var då :P

heh, håller med lillen här, man kan inte tala FÖR mycket om knivar, depending on what sort it is...

Men ska kolla upp fällkniven... tack för tipset btw

Guest Greven

Lillan >>>> G1 kan du kolla in på www.recon.se.

Tror att det var Ing som frågade om jag hade med mig den i fält och om så var fallet - varför då.

Självfallet är svaret. Av två anledningar 1. Fält betyder att jobba skarpt i bland och då vill man ju inte gå naken. 2. Jag försöker att öva med samma utrustning som jag skall använda om/när kriget/krisen kommer. Vet man inte vart man har grejorna, sitter inte alla handsgrepp i ryggmärgen - då är man tvåa.

Casca.. okej, kniven är inget verktyg enligt dig. Då tar vi vapensyftet..

du skulle helt ärligt talat ställa dig mot en viking med yxa, när du själv var beväpnad med en 10 cm fällkniv?

Casca.. okej, kniven är inget verktyg enligt dig. Då tar vi vapensyftet..

du skulle helt ärligt talat ställa dig mot en viking med yxa, när du själv var beväpnad med en 10 cm fällkniv?

Jag anser det ovärdigt att svara på en sådan hypotetisk fråga, men det är ju nationaldag så.....

1. Låt oss kalla honom Fi istället  för Viking.

2. Nej inte ställa mig mot Fi , möjligen bakom.

Casca