Jump to content

Recommended Posts

Posted

På våra övningar råder det en kronisk brist på eldpostlistor. I slutänden brukar man plita ned tiderna på ett papper ur anteckningsboken. Kan någon vänlig själ scanna en postlista och lägga ut den som PDF, på exempelvis SoldF.com, så man kan printa ut ett antal före övningsdags.

Eller föreligger det risk att scannade eldpostlistor självantänder? :baskerKav:

Posted

Googlade lite men hittade tyvärr inte FM:s eldpostlista men jag hittade en annan som kommer från Sjöbo scoutkår och kan vara minst lika användbar. Om inte annat så kan du ju använda den som mall ifall du knåpar ihop en egen. Tror att den som har gjort den här listan har använt FM:s lista som förlaga.

Eldpostlista Länken går direkt till en pdf-fil.

• Forumsledning
Posted

Eldpost-listan funkar ju bra vid sk fredsförläggning.

Tyvärr är fältlivet sällan en vilo-weekend utan man har oftast mer posttjänst.

Det tar inte den förtryckta listan hänsyn till.

Innan man fått koll på hur man skriver bra postlistor får man slita sitt hår.

Den enklaste metoden tycker jag är att använda ett siffersystem.

Alla medlemmar tilldelas en siffra. Siffran sätts sedan in i en matris.

För att samma person inte skall sitta hundpassen så byter man en position i sifferlistan /dag. Varje pass är en rad, varje postställe är en kolumn.

Se bifogad Excel fil. Lista måste givetvis anpassas efter hur många som skall finnas med på den, hur många poster man har ute och vilka tider den skallgälla.

Detta är bara ett exempel på hur man enkelt skapar den. Ute i fält skapar du en egen i anteckningsblocket. Du kan ha denna som ett exempel att tjuvkika på.

En nackdel är givetvis regelbundenheten i postbyten. Annars kan du bara skriva in andra (oregelbundna) tider. Det jämnar ju ändå ut sig efter X antal dagar.

Den förtrycka Eldpost-listan är dock bra för att veta VART folk ligger.

Lycka till!

Posted

Kronans äkta eldpostlista har jag inte hittat som pdf, men väl en hemmagjord förfalskning. Passar kanske lite bättre än scouternas. Inte helt säker på att postinstruktionen är exakt densamma som i orginalet, så den som hittar något fel får gärna säga till. I övrigt tar jag inget ansvar om den skulle självantända eller motsvarande.

Eldpostlista

• 3 years later...
Posted

Bumpar denna tråden för att inga länkar funkar på denna.

Är det någon som har en elpostlista i digital form som man kan skriva ut, gärna då med poster å allt på samma.

• 4 years later...
Posted

Man skulle kunna önska det, men personligen anser jag det enklare att skriva ut en PDF-fil än att jaga rätt på mina HV-befäl och komma ihåg att be om det vid nästa övningsstart när man har fullt upp med att rådda utrustning och packa fordon. Att åka 2 mil tor. och spendera en dryg timme för att åka till truppförrådet känns inte heller som ett vettigt alternativ tyvärr.

Posted

Man skulle kunna önska det, men personligen anser jag det enklare att skriva ut en PDF-fil än att jaga rätt på mina HV-befäl och komma ihåg att be om det vid nästa övningsstart när man har fullt upp med att rådda utrustning och packa fordon. Att åka 2 mil tor. och spendera en dryg timme för att åka till truppförrådet känns inte heller som ett vettigt alternativ tyvärr.

Borde inte det ingå i inventering efter övning att tillse att förbrukningsmateriel fylls på så att utrustningen är komplett och gripbar inför en insats eller övning?

Alltså, gruppchefen inventerar gruppens utrustning och anmäler behov till plutonchefen.

Denne i sin tur sammanställer plutonens behov och ger den listan till kvartermästaren som tillser att hämta ut kompaniets samlade behov och inför nästa tillfälle finns det då en pott att hämta ut hos kvartermästaren.

Eller var det för enkelt att gå tjänstevägen så man måste hitta på egna lösningar?

• 2 months later...