Sg Joker Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 Amerikanska soldater på bilden eller har tidningsfolket kastat in godtycklig bild nu igen?? (Jag känner inte igen unifomen eller vapnen från USA's krigsmakt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Nja, ser mer ut som Iraqi National Guard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Det där är väl folk från New Iraqui Army? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sg Joker Posted November 8, 2004 Author Report Share Posted November 8, 2004 Japp, rätt. "Late Sunday, Iraqi soldiers backed by U.S. Marines seized the main hospital on the western outskirts of the Sunni Triangle city." källa: http://edition.cnn.com/2004/WORLD/meast/11...main/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Det där är väl folk från New Iraqui Army? Eller för att citera SVT "irakiska styrkor lojala till ockupationsmakten". Ingen värdeladdning där inte. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Kolla t.ex fox klicka på battle of fallujah under photo essays (b.l.a. så finns bilden som DN visar där.) Vad jag undrar är dock den första bilden tagen genom bildförstärkare. Det finns ju rapporter om amerikanare som använder AK47 och kan fallet vara så här? Eller är det också en irakier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sg Joker Posted November 8, 2004 Author Report Share Posted November 8, 2004 Under nästan alla bilderna på FOXNEWS så står det "U.S Soldiers bla bla bla..." med AK47(?) och en uniform jag inte känner igen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Det som är ännu intressantare är att det är samma bildserie i "alla" nättidningar jag tittat på. Antingen har någon fotograf gjort sig ett scoop, eller så är det en kampanj från... tja, vilka tror ni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Om man sett filmen som bilderna är klippta ur och som visades på flera kanalers nyhetssändningar i morse så är det klart att det är fråga om irakier. Dock fanns det amerikanska soldater närvarande som "rådgivare" eller något liknade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Såg ett inslag på nån tysk kanal i natt där bland annat . Bland annnat bilden med fångarna på golvet kommer från det inslaget, och var det jänkare som figurerade så har dom börjat prata arabiska allihop. OT Fox skulle jag inte lita på ens om dom sa att jorden var rund. /OT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Olika irakiska styrkor har på sig olika uniformer.. Ganska säker på att det är en lite vassare enhet som agerar förtrupp i offensiven mot Fallujah. Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted November 9, 2004 Report Share Posted November 9, 2004 Det va Irakiska SF med advisors som intog sjukhuset, per FOX News... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 9, 2004 Report Share Posted November 9, 2004 Jag har också hört det här med att det är jänkare med de irakiska soldaterna. Efter att ha följt det här lite så känns det som att man använder irakierna som som "kött" men nämner att det är amerikanska "advisors" med så att man endå får lite utav äran. Får lite "Dieppe" flahback där majoriteten var kanadensare men till operationen misslyckades så var det en engelsk operation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted November 9, 2004 Report Share Posted November 9, 2004 Jag har också hört det här med att det är jänkare med de irakiska soldaterna.Efter att ha följt det här lite så känns det som att man använder irakierna som som "kött" men nämner att det är amerikanska "advisors" med så att man endå får lite utav äran. Får lite "Dieppe" flahback där majoriteten var kanadensare men till operationen misslyckades så var det en engelsk operation. Jag skulle mer vilja säga att det är lite annat värde eftersom det är _iraksiska_ styrkor och inte bara jänkare som intar Falluja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.