Jump to content

Blodgruppsmärkning

Fu Kjellberg

Recommended Posts

Såg detta på en sida och kom att tänka på att när jag var i Libanon hade vi blodgruppen markerad med tuschpenna på tejp på skyddsvästen.

bdu-blood%20tape%204.jpg

bdu-blood%20tape%205.JPG

Ni som varit på andra missioner har ni haft blodgrupp markerad på något liknande sätt eller endast id-brickan?

Tyckte att blodgrupp på tygmärke med kardborre verkar smidigt. Vad säger ni sjukvårdsproffs?

Se tidigare inlägg ang detta.

http://bluenine.tv:8080/ikonboa....37;st=0

Min åsikt är solklar!

Ingen användningsområde! Du ger akut vätskeersättning, därefter på akutmottagning motsv tas blodgruppering och samtidigt ges fortsatt vätskeersättning och 0 neg blod.

Därefter typspec blod!

Ska man ha blodgruppen så tycker jag att man inte ska ha det på kardborre (lossnar lätt, jobbigt om någons annans skulle råka fastna på min), inte heller fäst på jacka,kroppsskydd utan på byxorna då dessa tas ofta inte av. Jacka åker ju på och av lite hur som helst och det kan ju lätt hända att man tar fel jacka.

Guest Lt. payne

Jag anser fortfarande att det är en bra ide,och det gör tydligen världens största krigsmakt också....

Amerikanarna har genom sina krigserfarenheter lärt sig att det finns ett tillräckligt stort behov av sådan information...

Att det sedan finns människor i ett land långt bort som inte varit i krig på över tvåhundra år som tycker att det inte

behövs,ja alla har ju rätt till en åsikt....

Det kan nog vara fyndigt med "kardborremodellen" om man behöver grovsålla bland mycket stora mängder skadade.

Oftast räcker det nog att blodgruppen står på "dödsbrickan".

Den orolige kan ju annars göra som en lätt obskyr regim för sextiotalet år sedan och tatuera in blodgruppen i armhålan..:-D

Ibland känns det som alla vill vara lika häftiga som soldaterna i BHD. Jag är beredd att tumma på en del saker i krig men blod är ett område där man inte skall tumma på. Det finns inte en läkare eller sjuksköterska i vårt land som skulle sätta blod och lita på ett tygmärke fastsatt med kardborre. Amerikanarna har annan utbildning och riktlinjer än sjukvården i vårt land. Deras användning av blodgruppsmärkningen är för att ge blod i fält samt för transfusioner direkt mellan givare och mottagare. I vårt land är inte något av det aktuellt i nuläget.

Lt Payne: Varför är det en bra ide när ingen kommer att använda den?

Vill man göra något så kan man alltid följa Unicorns exempel. Jag vet några danska soldater som har blodgruppen tatuerad på kroppen. Skulle jag gjort det så hade det varit för att skapa intressanta samtals ämnen på stranden och inte för användning i verkligheten.

Guest Lt. payne

Soldaterna i BHD imponerar inte speciellt på mej.

(skjuta ihjäl ca. 1000 somalier för att fånga 10 bad guys??)

Jag tummar inte på säkerheten och kommer aldrig att göra det heller men,jag är för utveckling och nytänkande och anser därför att det svenska sjukvårdssystemet bör se lite längre än

våran lilla ankdamm.

Att amerikanarna och även våra FN-killar och tjejer anser det mödan värt att förtydliga  denna information talar ju för sig själv.

Det är ju med viss erfarenhet i bagaget som de inför detta,

inte för att vara häftiga.

Jag är medveten om att detta system inte är aktuellt i sverige

idag,Men för tjugo år sen var inte heller kamoflageuniform aktuellt i Sverige heller.

vi ligger kanske lite efter på grund av vi inte har haft tusentals döda och skadade i krig?

Sådant ger ju faktiskt en viss erfarenhet även om det är den

svåra vägen.

(Jodå,jag vet att jag sticker ut hakan nu och riskerar att få en smäll! )

En allmän fråga.

Att div. förband på olika sätter märker ut sin blodgrupp är ju bekant men hur används den informationen sedan på akutmottagning eller fältsjukhus i USA?

Använder sjvpersonalen informationen eller är det bara onödigt arbete?

Förresten..... Blodlagrerna i Sverige i fredstid är redan för små.

Tänk då i krigstid....   Tror att läkarna kommer vara ändå mer restriktiva att ge blod då....

"Att det sedan finns människor i ett land långt bort som inte varit i krig på över tvåhundra år som tycker att det inte

behövs,ja alla har ju rätt till en åsikt...."

Att det finns folk som inte har inblick i hur svensk sjv fungerar och principerna bakom blodersättning ändå så tycker att det är en bra idé, tja alla har ju som tidigare sagt rätt till en åsikt...

Guest Lt. payne

Bamse jag har nog varit lite otydlig..

Min mening var att försöka ge ett vidare perspektiv på den här sortens information,inte att vara expert på svensk sjukvård. Jag är också medveten om skillnaderna mellan svensk

Akutsjukvård och amerikansk fältsjukvård.

Jag tror ändå att det finns en plats ett sådant system,ja inte i vår lilla ankdamm förstås det är jag medveten om.

Framåtskridandet slutar inte bara för att någon säger:

stopp,så har jag aldrig  gjort innan!

Finns ju bevis runt omkring oss för det typ,Repetergevär-automatkarbin,enfärgad uniform-camoflageuniform,

Häst och vagn-Leopard 2,Bensåg-antibiotika,ättestupa-äldreboende..

Ja, Lt.Payne, ibland kan det behövas en "idiot".

Vem köpte t ex den första telefonen. Vilken dumskalle! Vem f-n skulle han ringa till?

Tur var det nog att han gjorde just detta och satt där med sin nya, fullständigt oanvändbara telefon. Annars funnes knappast internet eller detta forum heller...

Lt.Payne: Det kan du göra. Eftersom soldaten på bilden bär sin blodgruppsmärkning upplever tydligen han själv eller hans organisation ett behov av detta. Även om jag själv inte ser behovet betyder det inte att det inte finns.

Man måste alltid vara försiktig med att "såga" förslag, även om man själv upplever dem som onödiga eller t o m rent korkade.

Vi bär alla olika erfarenheter, men ingen av oss vet allt om allting. Det farliga är om vi slutar lyssna, och avfärdar avvikande åsikter och nya idéer som "dumheter". Diskussionen spårar då antingen ur i munhuggning eller tystnar helt. Utvecklingen dör i båda fallen ut.

Om jag bara ville diskutera med människor som enbart hade erfarenheter i samma inriktning som mina, och som motsvarade eller överträffade mina egna, skulle jag knappast välja att skriva i detta forum.

"Stridsuppgift för kick-bikes" t ex? Det har jag svårt att föreställa mig i min vildaste fantasi, men jag skulle aldrig få för mig att avfärda ett sådant förslag som löjligt eller idiotiskt.

Människan har genom åren fått äta upp sina avfärdanden av betydligt fantasifullare idéer än så...

Lysande inlägg, Unicorn. Om ni läser mina tidigare inlägg i Akutsjukvårdstrådarna så ser ni nog att jag anser att det finns utrymme för förbättringar inom sjukvården. Men att ge blod är inte så enkelt som att bara gå efter blodgruppering. Utan att tråka ut forumet med detaljer så säger jag följande:

Det finns ingen vätska som är bättre än blod för trauma patienter även om det innebär vissa risker. Allt annat än blod späder ut blodet som finns kvar och försämrar dess egenskaper. Tyvär dröjer det många år innan det är aktuellt att använda blodprodukter som amerikanarna. Om det sedan behövs med de förutsättningar vi har i vårt land, ja det är inte jag rätt man att säga.

GA KA: Vet Du om någon beredskap finns för att lösa "blodproblemet" i krig? Finns någon rutin för detta som Du känner till? Kan man t ex genomföra transfusion direkt mellan patienten och de som bar in honom?

Liksom Du ser jag inte behovet av blodgruppsmärkning i dagsläget då det svenska "fredssystemet" är uppbyggt för att ändå kontrollera detta (görligt med den relativt blygsamma mängd skadade som normalt hanteras). Kanske Lt.Payne har en poäng i ett framtida behov? Vad gör man t ex om fyrahundra man dyker upp med en varsin flaska volymersättning i armen.

Man kan ju inte leva livet med bara Ringeracetat i ådrorna...

Under kalla kriget hade vi styrt upp försörjningen i krig ner till sista tabletten. Nu är vi i ett vakum där det finns riktlinjer ifrån socialstyrelsen men som i verkligheten inte följs något vidare. Jag skall kolla på jobbet vad som gäller med blodförsörjningen i krig. Innan vi kan ge blod "måste" man göra en bastest för att kontrollera ev förekomst av antikroppar. I krigstid  kan man göra avsteg ifrån BAS testen på ordinerande läkares ansvar. Jag tror dock att väldigt få läkare som är skolade i dagens sjukvårdsystem skulle våga ta risken.

Jag ber om ursäkt och ställer mig i skamvrån.....

Det var inte meningen att på något sätt nedvärdera herrens åsikter.

Men angående nya intryck tycker jag det är farligt att titta allt för mycket på USA. Speciellt när man inte har hela bilden klar för sig. T ex som jag tidigare frågade, används informationen från märkningen i det akuta omhändertagnadet eller är det överambitiösa soldater/poliser som kommit på en "bra" idé?

I Sverige har vi ju i händelse av krig våra ID-brickor, på vilka blodgrupp kan präglas in men då endast om man har ett läkarintyg som uppvisar blodgrupp. Därav tycker jag att div lösningar med kardborre och lappar på klädespersedlar är onödiga. ID-Brickan har du ju alltid med dig och den tar du ju sällan av dig jmf fältjacka.....  Läkaren vet också att informationen på ID-brickan är korrekt vilket han inte vet om du har en tyg bit fastsydd på uniformen.

Ang BAS/Korstest antar jag att de inte kommer användas i ett krigsläge och det är akut och jag tror faktiskt en de flesta läkare skulle göra avsteg på detta men den som lever får se.....

Soldaterna i BHD imponerar inte speciellt på mej.

(skjuta ihjäl ca. 1000 somalier för att fånga 10 bad guys??)

-----------------------------------------------------------

Det är en viss skillnad på vad man vill göra och vad man måste göra. Tanken från början var ju knappast att knäppa 1000 somalier utan att så snabbt och effektivt som möjligt hämta ut de 10. Att sen stora folkmassor attackerar de amerikanska soldaterna var deras eget val. Dom var nog inte dumma. Tror dom fattade att dom kunde dö.

Guest Lt. payne

Ok,jag omformulerar mitt påstående...

Med hänsyn till vilken information som tydligen kunde inhämtas genom olika kanaler borde man anat att det folkliga stödet var så stort som det verkligen var.

De skulle tagit med i planeringen för en sådant "folkuppror".

Alltså,soldaterna löste sin uppgift även fast den blev mer komplex än Deras chefer hade förutsett.

Min kritik är riktad mot planeringen av uppgiften, inte soldaterna.

Off topic igen,men jag diskuterar gärna filmen i en annan tråd.