Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan

är det någon på detta kloka forum som kan reda ut begreppet "Överladdad motor" för mig? vad är en Överladdad motor och varför överladdar man motorer B)

Posted

Överladdning innebär såvitt jag vet turbo eller kompressor. Alltså man nyttjar avgaser (turbo) eller tar ut kraft direkt från motorn (kompressor) för att hjälpa till att öka trycket på insugssidan och på så sätt få in mer bränsle/luft-blandning i cylindern under insugsfasen.

Posted

Precis som Achilleos skriver.

För att öka effekten i en 4-takts förbränningsmotor kan man antingen öka volymen eller använda sig av överladdning.

Tanken bakom båda sätten är att få en större luft/bränslemängd att förbränna.

Det finns en smärre uppsjö av överladdare (eng. superchargers) till förbränningsmotorer.

Den vanligaste nuförtiden är Turbokompressorn.

Man utnyttjar hastigheten i de utströmmande avgaserna att driva en turbin som är förbunden med en kompressor via en axel.

Ett, nuförtiden, bra system som inte stjäl effekt från motorn i motsats till en mekanisk kompressor.

De första turbokompressorerna uppfanns på 1910 talet av en schweizare..

Utöver detta finns mekanisk kompressormatnin (roots-, skruv- och centrifungalkompressor.)

Och, KEMISK överladdning, lustgas!!

Nackdelen med överladdning är att den komprimerade luften ökar i temperatur, vilket medför en lägre densitet = mindre syre = mindre effekt.

Det har man löst med en laddluftkylare eller i vissa fall metanol+vatteninsprutning...

känner att jag börjar svamla nu...

//5526

Posted

oj oj oj. vilka pålästa det finns. jag får tacka så hemskt mycket. jag tycks ha förståt grejen med överladdning. tack för en bra förklaring

jag---)) :) FORUMET

Posted
Nackdelen med överladdning är att den komprimerade luften ökar i temperatur, vilket medför en lägre densitet = mindre syre = mindre effekt.

Det har man löst med en laddluftkylare eller i vissa fall metanol+vatteninsprutning...

Är det laddluftkylare som brukar kallas för intercooler?

Posted

Nu så är jag långt ifrån någon expert på motorer, men är det inte så att problemet med för hög kompression och den åtfåljande värmen snarare är att bränsleblandningen antänds för tidigt, dvs att motorn "knackar"?