Skuggan Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 vilka modeller fins av uniform M/90? jag vet M/90p och den vanliga men har även sett en overall med dubbla blixtlås som går hela vägen ner till fötterna. vad var det för modell? (jag såg den under en fallskärmstävling) Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Sommaruniform modell m90 har ju kommit Quote
Skuggan Posted August 5, 2002 Author Report Posted August 5, 2002 jo den känner jag ju förståss till. men vilken var det jag såg på fallskärmshopparen? (han hade förövrigt en sommar också) Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Var det en overall killen hade? Jag har sett en del befäl på FJS som har just sådana overaller som hoppställ. Dock ingenting som soldaterna får ut. Har själv hoppat i den, fungerar ganska bra som just hoppställ, men i övrigt var den ganska kass faktiskt. Vidare finns ju helikopter versionen av M90. Sedan finns oxå a-dyk varianten. Spec. förbanden har oxå någonting i Gore Tex vad jag vet. Bengtsson Quote
Liljestrand Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Det e just a-dyk som har den i gore-tex. Tror att den heter m/94 A-dyk, motsv. Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 beträffande overallen så används den av officerare hos pansar i fredstid samt av alla mekaniker i ofred! Quote
Otto Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 beträffande overallen så används den av officerare hos pansar i fredstid samt av alla mekaniker i ofred! Är det densamma som flygvapnets "TOLO" använder? Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 VC_90: Allvarligt? Det var mer än vad jag visste om. Nåväl, man lär sig något nytt varje dag. Men är det verkligen samma overall? Dragkedja från fotsprunden till halsen? LIte mjukare tyg i halsen. Ficka på armen, något under axelsömen? Bengtsson Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Vet ej om det är samma, har inte sett "fågelfjantarnas" overall! Men på din sista beskrevning lät det inte som det är samma. Så då har vi hittat en "uniform" till... Quote
Guest Posted August 5, 2002 Report Posted August 5, 2002 Du råkar inte ha en bild på den overall du tänker på? Har aldrig sett den själv, blev nästan lite nyfiken... Quote
Skuggan Posted August 6, 2002 Author Report Posted August 6, 2002 Bengtsson det var en klockren beskrivning av den jag såg. :thumbs: Quote
Guest Posted August 6, 2002 Report Posted August 6, 2002 Ingen bilder finns! Det såg ut som en vanlig motoroverall med m/90 mönster, fast den hade en hållare för gradhållare på vänstra (tror jag det var) bröstet !! Quote
LeadHead Posted August 6, 2002 Report Posted August 6, 2002 Jag kanske börjar bli tjatig men såvitt jag vet finns det inget som heter "m/90". Det heter helt enkelt Fältuniform 90, Fältuniform 90P, osv. M:et ska vara skrotat sen en tid tillbaka... Kolla UniR FM. Sen att det alltid lär heta m/90 i folkmun är ju en annan femma... Quote
Shock Posted August 6, 2002 Report Posted August 6, 2002 Och UniR FM hittar ni här: http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=101 (För de som inte visste det redan förstås...) Quote
Guest Posted August 6, 2002 Report Posted August 6, 2002 The Shadow: Kolla in på "personlig materiel" på sidan och kolla på fältjackan så står där vilka olika typer som finns. Kom på det nu*oops*... Quote
Jonas Posted August 8, 2002 Report Posted August 8, 2002 Overallen med "M/90" tyg har används av FJS hoppmästarna i många år. Overallen har dragkjedjor från båda fötterna upp till halsen, som Bengtsson skrev. De som jag känner som använder denna overall tycker att det är bra för hoppning och när de arbetar i planet. Om jag inte minns fel så kan man se dessa overaller i filmen "Ingenmans land" eller vad nu den Hamiltonfilmen heter. Det är i alla fall sådana overaller hopparna använde under inspelningen och jag tror att det syns i filmen. Vill ni se overallen live så åk till Hovby flygplats utanför Lidköping innan den 10/8 där det jus nu pågår ett gigantiskt civilt fallskärmsläger med hoppning ur Hercules (C-130) hela dagarna. Quote
Skuggan Posted August 8, 2002 Author Report Posted August 8, 2002 tur för mig att jag bor i Lidköping och att det var där jag såg uniformen. *synd att man inte har råd med ett tandem hopp* :( Quote
Jonas Posted August 8, 2002 Report Posted August 8, 2002 *synd att man inte har råd med ett tandem hopp* :( Akta dig för tandemhopp. Jag gjorde ett -91 på Hercules Boogie och fastnade i fallskärmsträsket. Alla mina pengar gick till fallskärmshoppning och all fritid la jag på hoppning. Men oj vad skoj vi hade..... Quote
Skuggan Posted August 8, 2002 Author Report Posted August 8, 2002 Jag tänkte mest för att bota min Extrema höjdskräck. (6-10m räcker för att jag skall bli som gele). Quote
Guest Posted August 8, 2002 Report Posted August 8, 2002 Gjorde ett hopp med FJS befäl förra året. Som sagt, det var skoj, det känns bra att ha gjort det, men någon direkt "kick" så gav det inte. Tvärtom började jag bli mer intresserad av dykning istället. Men det är förbannat kul bara att ha gjort det! Quote
Recommended Posts