Jump to content

uniform M/90

Skuggan

Recommended Posts

Var det en overall killen hade? Jag har sett en del befäl på FJS som har just sådana overaller som hoppställ. Dock ingenting som soldaterna får ut. Har själv hoppat i den, fungerar ganska bra som just hoppställ, men i övrigt var den ganska kass faktiskt.

Vidare finns ju helikopter versionen av M90. Sedan finns oxå a-dyk varianten. Spec. förbanden har oxå någonting i Gore Tex vad jag vet.

Bengtsson

VC_90:

Allvarligt? Det var mer än vad jag visste om. Nåväl, man lär sig något nytt varje dag. Men är det verkligen samma overall? Dragkedja från fotsprunden till halsen? LIte mjukare tyg i halsen. Ficka på armen, något under axelsömen?

Bengtsson

Vet ej om det är samma, har inte sett "fågelfjantarnas" overall!

Men på din sista beskrevning lät det inte som det är samma. Så då har vi hittat en "uniform" till...

Jag kanske börjar bli tjatig men såvitt jag vet finns det inget som heter "m/90".

Det heter helt enkelt Fältuniform 90, Fältuniform 90P, osv.

M:et ska vara skrotat sen en tid tillbaka... Kolla UniR FM.

Sen att det alltid lär heta m/90 i folkmun är ju en annan femma...

Overallen med "M/90" tyg har används av FJS hoppmästarna i många år. Overallen har dragkjedjor från båda fötterna upp till halsen, som Bengtsson skrev. De som jag känner som använder denna overall tycker att det är bra för hoppning och när de arbetar i planet.

Om jag inte minns fel så kan man se dessa overaller i filmen "Ingenmans land" eller vad nu den Hamiltonfilmen heter. Det är i alla fall sådana overaller hopparna använde under inspelningen och jag tror att det syns i filmen.

Vill ni se overallen live så åk till Hovby flygplats utanför Lidköping innan den 10/8 där det jus nu pågår ett gigantiskt civilt fallskärmsläger med hoppning ur Hercules (C-130) hela dagarna.

*synd att man inte har råd med ett tandem hopp* :(

Akta dig för tandemhopp. :D

Jag gjorde ett -91 på Hercules Boogie och fastnade i fallskärmsträsket. Alla mina pengar gick till fallskärmshoppning och all fritid la jag på hoppning. Men oj vad skoj vi hade.....

Gjorde ett hopp med FJS befäl förra året. Som sagt, det var skoj, det känns bra att ha gjort det, men någon direkt "kick" så gav det inte. Tvärtom började jag bli mer intresserad av dykning istället. Men det är förbannat kul bara att  ha gjort det!