Jump to content

Rapport om grundstötning med Strb 90H


Guest J-Star

Recommended Posts

SHK släppte idag en rapport om olyckan där en stridsbåt körde upp på land.

 

http://www.havkom.se/virtupload/news/rm2004_01.pdf

 

Orsaker till olyckan

Den direkta orsaken till olyckan får anses vara att besättningen inte drog

ner på farten då man tappade orienteringen.

Bidragande orsaker till olyckan:

- Prepareringen av sjökorten var inte utförd i enlighet med gällande

regler.

- Det saknades en fungerande transportofficer.

- Utformningen av manöverdonen till radarn kan ha bidragit till misstag

eller förväxling när navigatören försökte justera radarbilden.

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

Men vadå ser man inte när det kommer en STOR ö framför än eller körde de i mörker?

 

Varför behövs det en transportofficer, de värnpliktiga är ju båtchefer och fullt kapabla att framföra båten själva

Läs i rapporten, sid 4:

"Väder och sjöförhållanden: Svag vind, måttlig sjögång, mörker"

"Under natten mellan den 24 och 25 april 2003 transporterades..."

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken! Intressant läsning för en gammal båtchef. När man tittar på sjökortsplotten i bilagan känns det nästan som man är tillbaks i styrhytten. Tursamt att olyckan slutade utan allvarligare skador.

 

Någonting som dock förvånar mig är att det inte explicit i rapporten nämns en brist som åtminstone på min tid (GU första halvan av 90-talet, KFÖ 1997) var allmänt känd och officiellt kommunicerad i stridsbåts-communityn. Nämligen det faktum att radaranläggningen vid högre farter och/eller kraftiga girar inte var tillräckligt bra för att hinna följa med att presentera läget på ett godtagbart sett. Speciellt vid lägen liknande det som ledde till incidenten var (är?) radarn i 90-båtarna notoriskt opålitlig - hög fart, kraftig gir och mycket att avbilda på skärmen. Eftersom inte heller kompassen hänger med i kraftiga snabba girar så blir mörkernavigering med kraftiga svängar till viss del att köra "på känsla" eftersom instrumenten inte går att lita på sekunderna närmast efter giren. (Vi använde bildförstärkare för att komma runt problemet, gör man inte det i dag?)

 

En mycket liknande incident som denna, i stora stycken identisk faktiskt, inträffade under min GU när övning i radarnavigation med förtejpade rutor skedde dagtid. 90-gradersgir in i smalt sund i tät skärgård slutade med "våldsam landstigning" och en bra bild som för tankarna till Gevaliareklamen "när du får oväntat besök". Lyckligtvis även denna gång utan personskador. Utredningen efteråt visade på just radarns oförmåga att "hänga med" som en avgörande orsak till olyckan (om man bortser från den inbyggda risken att köra med förtejpade rutor förstås).

 

I rapporten nämns lite om radarn på sidan 17 f och 23 f men där tas mest handavanderisken upp och inte - som är min uppfattning - att radarns prestanda är otillräcklig för att fungera tillfredsställande genom stridsbåtens hela fart- och manöverregister.

 

Jag undrar därför om ni nyare båtchefer på forumet delar min uppfattning om radarn? Har radarn förbättrats sedan förseriebåtarna (iofs inte osannolikt)? Lärs randarbristerna fortfarande ut och övas?

Edited by EO4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...