Guest J-Star Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 (edited) SHK släppte idag en rapport om olyckan där en stridsbåt körde upp på land. http://www.havkom.se/virtupload/news/rm2004_01.pdf Orsaker till olyckanDen direkta orsaken till olyckan får anses vara att besättningen inte drog ner på farten då man tappade orienteringen. Bidragande orsaker till olyckan: - Prepareringen av sjökorten var inte utförd i enlighet med gällande regler. - Det saknades en fungerande transportofficer. - Utformningen av manöverdonen till radarn kan ha bidragit till misstag eller förväxling när navigatören försökte justera radarbilden. /J Edited October 20, 2004 by J-Star Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 Men vadå ser man inte när det kommer en STOR ö framför än eller körde de i mörker? Varför behövs det en transportofficer, de värnpliktiga är ju båtchefer och fullt kapabla att framföra båten själva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 Läs rapporten så förstår du... /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 Men vadå ser man inte när det kommer en STOR ö framför än eller körde de i mörker? Varför behövs det en transportofficer, de värnpliktiga är ju båtchefer och fullt kapabla att framföra båten själva Läs i rapporten, sid 4: "Väder och sjöförhållanden: Svag vind, måttlig sjögång, mörker" "Under natten mellan den 24 och 25 april 2003 transporterades..." Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 (edited) Det var heller inte särskilt mycket måne den dagen. Månens fas 25 apr 2003. /J Edited October 22, 2004 by J-Star Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted October 23, 2004 Report Share Posted October 23, 2004 (edited) Tack för länken! Intressant läsning för en gammal båtchef. När man tittar på sjökortsplotten i bilagan känns det nästan som man är tillbaks i styrhytten. Tursamt att olyckan slutade utan allvarligare skador. Någonting som dock förvånar mig är att det inte explicit i rapporten nämns en brist som åtminstone på min tid (GU första halvan av 90-talet, KFÖ 1997) var allmänt känd och officiellt kommunicerad i stridsbåts-communityn. Nämligen det faktum att radaranläggningen vid högre farter och/eller kraftiga girar inte var tillräckligt bra för att hinna följa med att presentera läget på ett godtagbart sett. Speciellt vid lägen liknande det som ledde till incidenten var (är?) radarn i 90-båtarna notoriskt opålitlig - hög fart, kraftig gir och mycket att avbilda på skärmen. Eftersom inte heller kompassen hänger med i kraftiga snabba girar så blir mörkernavigering med kraftiga svängar till viss del att köra "på känsla" eftersom instrumenten inte går att lita på sekunderna närmast efter giren. (Vi använde bildförstärkare för att komma runt problemet, gör man inte det i dag?) En mycket liknande incident som denna, i stora stycken identisk faktiskt, inträffade under min GU när övning i radarnavigation med förtejpade rutor skedde dagtid. 90-gradersgir in i smalt sund i tät skärgård slutade med "våldsam landstigning" och en bra bild som för tankarna till Gevaliareklamen "när du får oväntat besök". Lyckligtvis även denna gång utan personskador. Utredningen efteråt visade på just radarns oförmåga att "hänga med" som en avgörande orsak till olyckan (om man bortser från den inbyggda risken att köra med förtejpade rutor förstås). I rapporten nämns lite om radarn på sidan 17 f och 23 f men där tas mest handavanderisken upp och inte - som är min uppfattning - att radarns prestanda är otillräcklig för att fungera tillfredsställande genom stridsbåtens hela fart- och manöverregister. Jag undrar därför om ni nyare båtchefer på forumet delar min uppfattning om radarn? Har radarn förbättrats sedan förseriebåtarna (iofs inte osannolikt)? Lärs randarbristerna fortfarande ut och övas? Edited October 23, 2004 by EO4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.