Jump to content

Uniformen

Haggeman

Recommended Posts

När får man ha på sig uniformen på sin lediga tid?

Är det bara när man ska till eller och från regementet eller får man även ha det på tex begravningar bröllop å sådanna grejjer?

Vid bröllop är det endast motoroverallen alternativt fys-ute som gäller. :D

/Aron

Utrag ur UniR FM 2003 för den som inte orkar leta:

1.3.1 Militär personal får efter eget val bära uniform (se dock 1.9.7 och 1.10.1) eller civil klädsel utom tjänsten. Det är emellertid inte tillåtet att utan Högkvarterets tillstånd bära uniform utom tjänsten utomlands eller ombord på utländska handelsfartyg (se 1.2.17).

1.3.2 Uniform bör bäras utom tjänsten av den som

-deltar i allmän högtidlighet vid vilken konungen eller annan person ur det kungliga huset väntas vara närvarande i uniform, om inte civil klädsel särskilt har angivits

-deltar i en sammankomst eller liknande (regementets dag, jubiléer m m) som anordnas av ett förband (motsv) eller en frivillig försvarsorganisation

-bevistar en militärbegravning.

1.3.3 Även den som är pensionerad yrkes-och reservofficer samt officer på reservstat får, vid tillfällen som anges ovan eller vid liknande tillfällen, t ex vid bröllop och större samkväm där enligt civilt bruk frack eller smoking bärs,samt vid annan begravning än militärbegravning,bära uniform. Härvidlag får de bestämmelser för uniformer, tjänstetecken m m som gällde vid avgångstidpunkten tillämpas.

1.9.7  Övrigt

Hemvärns- och frivilligpersonal tilldelas fria uniformer enligt särskilda bestämmelser. Tilldelade persedlar får ej nyttjas för privat bruk annat än vid ceremonier som bröllop, begravningar m.m.

1.10.1 Tjänstebruksutrustning omfattar normalt stridsutrustning och samt grön/blå arbetsdräkt. Tilldelad tjänstebruksutrustning får inte bäras/nyttjas utom tjänsten om så ej anges i detta reglemente, med undantag av resa till och från tjänstgöringsplatsen.

Guest Dedicated

Bar uniform på mitt eget bröllop, likaså brorsan som tjänstgjorde som marskalk vid tillfället. Det såg mycket prydligt ut, i all synnerhet som att undertecknad mest hade sett ut som en pingvin iförd frack......

Nej, det var inte M90, även om jag i och med giftermålet gav mig in i en stridszon!

Guest Lt. payne
Bar uniform på mitt eget bröllop, likaså brorsan som tjänstgjorde som marskalk vid tillfället. Det såg mycket prydligt ut, i all synnerhet som att undertecknad mest hade sett ut som en pingvin iförd frack......

Nej, det var inte M90, även om jag i och med giftermålet gav mig in i en stridszon!

"Nej, det var inte M90, även om jag i och med giftermålet gav mig in i en stridszon!"

Hehe!

Välkommen till frontsvinens skara!

:D  :D

Det här är definitivt inget personligt menat, och alla har ju sin egen uppfattning, men jag personligen tycker att det skulle kännas olämpligt att gifta mig i uniform om jag inte är anställd av försvarsmakten. Det blir lite "lånta fjädrar" och maskerad över det hela.

Det här är definitivt inget personligt menat, och alla har ju sin egen uppfattning, men jag personligen tycker att det skulle kännas olämpligt att gifta mig i uniform om jag inte är anställd av försvarsmakten. Det blir lite "lånta fjädrar" och maskerad över det hela.

Jag förstår vad du menar, men jag själv tycker nog att det skulle kännas bra att köra uniform på. Man knegar civilt, men hjärtat finns hos FM! Det är det som räknas, enligt mig. Min kära sambo är ju också militär så det kan nog se lite muppigt ut om båda kör uniform... Brudklänning med axelklaffar? :D

Jag förstår vad du menar, men jag själv tycker nog att det skulle kännas bra att köra uniform på. Man knegar civilt, men hjärtat finns hos FM! Det är det som räknas, enligt mig. Min kära sambo är ju också militär så det kan nog se lite muppigt ut om båda kör uniform... Brudklänning med axelklaffar? :D

Nej, nej. Brudkänning i grått raglanskuret kommisstyg, eller varför inte vadmal!

Hur är det med permissionuniformen då? (Vilket m/ -prefix det är får forumets samlade kompetens hjälpa mig med.)

Hur är vardagsanvändandet med den? Används den mycket av soldater på permission. De flesta jag känner sätter sällan på sig permissionsuniformen. Samtidigt har man ju sett värnpliktiga på tåg och så som har den. Vissa förband kanske är mer stolta och använder permissionuniformen oftare? Finns det snyggare/fulare permissionuniformer?

/RP

Precis. Ta nu inte illa upp, jag tänker INTE starta något krig mot dem som nu valt att t.ex. gifta sig i uniform, men jag tycker också att det känns lite lustigt om ex. hv-personal ska gifta sig i uniform.

Men vad tycker ni andra om detta? Är det bara jag och Lt P som tycker så här?

Guest Skånsk_makaron

Den är INTE vacker armeens permisuniform. Sedan dessutom, tja gifta sig i en te x furirs uniform när man är snart trettio år fyllda?

Så jag håller med er, Lt O och APC-mannen. Spel för gallerierna.

???

Hur är det med permissionuniformen då? (Vilket m/ -prefix det är får forumets samlade kompetens hjälpa mig med.)

Hur är vardagsanvändandet med den? Används den mycket av soldater på permission. De flesta jag känner sätter sällan på sig permissionsuniformen. Samtidigt har man ju sett värnpliktiga på tåg och så som har den. Vissa förband kanske är mer stolta och använder permissionuniformen oftare? Finns det snyggare/fulare permissionuniformer?

/RP

Vi var alltid tvungna att åka hem i permissionsuniformen,tills man hade fått "hatt på" dvs då fick man åka hem i m/90+hatt om man ville, men annars var det Permisuniformen.

En annan sak. När jag själv gifte mig så skedde det i en helt vanlig klassisk kostym. Men om man tänker tanken att man gifter sig i frack, vad sägs om att fästa på medaljer på fracken?

Detta såg man ju senast på Nobelfesten häromdagen. Dock är det väl oftast då frågan om medaljer i något ädlare valörer än vad vi äger! Men ändå, tycker ni att det är lika mycket maskerad?

Personligen anser jag att det skulle ju funka och se schysst ut, om man nu har några medaljer värda att sätta dit.

Guest Dedicated

Vad man har på sig när man gifter sig anser jag nog vara rätt mycket upp till den enskilde. Har exempelvis en kusin som gifte sig på ett sk klassiskt skånskt bonna-bröllop. Inte tusan är han nån bonde!

Jag tycker man ska ha det på sig som man själv trivs bäst med. Oavsett vad någon annan tycker/anser.

Slut.

En annan sak. När jag själv gifte mig så skedde det i en helt vanlig klassisk kostym. Men om man tänker tanken att man gifter sig i frack, vad sägs om att fästa på medaljer på fracken?

Detta såg man ju senast på Nobelfesten häromdagen. Dock är det väl oftast då frågan om medaljer i något ädlare valörer än vad vi äger! Men ändå, tycker ni att det är lika mycket maskerad?

Personligen anser jag att det skulle ju funka och se schysst ut, om man nu har några medaljer värda att sätta dit.

Kan, kan man väl. Men det är BRUDEN som skall glänsa på bröllopsdagen - inte brudgummen :)

Kan, kan man väl. Men det är BRUDEN som skall glänsa på bröllopsdagen - inte brudgummen :)

Förvisso, men vad gör man inte för att försöka glänsa i kapp! :)

För övrigt så kan jag ju berätta så här i förbigående om en kille (ej officer) som hade gift sig och anordnade bröllopsfest. På festen hade han skrudat om till m/60 med en hel del tingel-tangel. Bl.a. hade han fänriks gradbeteckning. Anledningen till detta skulle tydligen vara att han skulle "bli förordnad fänrik längre fram"... Helt sanslöst när folk försöker utmåla sig själv till clowner på det viset.

Visst, sätt på Baddaren på fracken. Ser nog stiligt ut :)

Jag är med i hemvärnet och skulle nog inte ta 87:an om jag skulle gifta mig, av precis de skäl som tidigare anförts i ämnet, men man får ju göra det så det är upp till var och en.

Jag har däremot varit best-man i m/60 (för några år sedan) när en kompis gifte sig i uniform (m/87 K, och den är ful).

Vad gäller medaljer till frack så ska man väl använda miniatyr-medaljerna och sen kanske det inte ska vara Tröstlösa FBU-förenings förtjänstmedalj i silver utan något lite "hottare" om jag får tycka till.

Vad gäller medaljer till frack så ska man väl använda miniatyr-medaljerna och sen kanske det inte ska vara Tröstlösa FBU-förenings förtjänstmedalj i silver utan något lite "hottare" om jag får tycka till.

Självklart är det frågan om schyssta ordnar m.m. som ajg då tänkte på. Inte för att man har nåt så "hot", men jag bara funderade lite.

Gick det inte förr i tiden att få medalj även som civilist ? T.ex om man gjort någon föredömlig insats typ rädda en hel familj vid brand eller liknande.

Har även hört att sossarna tog bort denna möjlighet eftersom det "inte var demokratiskt och jämlikt eftersom inte alla kan få det "

Är det någon som vet något?