The Swede Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Vet faktiskt inte om det är någon av dom JBP lagt ut här, jag har 8 filmklipp från i lördags på min burk. Återkommer.
Guest Andrew Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Gör så ! Gjorde om JBP's filmer till wmv-format och fick ner dom till runt 500 KB styck med bibehållen (tillräcklig) kvalitét.
The Swede Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Har kollat. Det är ungefär 5 sek. in i den första filmen, precis när bakflamman är som störst. The Swede
Guest Andrew Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Har kollat.Det är ungefär 5 sek. in i den första filmen, precis när bakflamman är som störst. The Swede Typ Nått sånt här ? ;)
The Swede Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Jaha, här har man precis lyckats installera ACDSee och få det att fungera, extrahera nämnda bild och lagt upp den på nätet och då kommer lille Andy och smackar upp den mitt framför ansiktet på mig. ;) Nåväl, vad jag ville med den bilden var helt enkelt att säga att det är inte konstigt att vissa svedde ögonbryn och annat med tanke på den bakflamman. The Swede
LeadHead Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Ingen som har bild på en en rökskjutning?
LeadHead Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Du kan ju dra parallellen till 20mm övningsvapen p-skott.Inte tusan slänger du det i backen när du skjutit? Nä, just det. Möjligtvis att du lägger ner det försiktigt. Nej, men nu har väl inte 20 mm övningsvapen till grg en massa bräckliga sikten i wunderplastik heller...? ;)
The Swede Posted October 10, 2004 Report Posted October 10, 2004 Du kan ju dra parallellen till 20mm övningsvapen p-skott.Inte tusan slänger du det i backen när du skjutit? Nä, just det. Möjligtvis att du lägger ner det försiktigt. Nej, men nu har väl inte 20 mm övningsvapen till grg en massa bräckliga sikten i wunderplastik heller...? ;) Förvisso inte men hur lätt är det inte att det ligger en sten ivägen precis där mynningen på övningsvapnet landar? Vad gäller din fråga om rökskjutning så hittade jag denna bild när jag sökte på Grg rök på Google: Duger den? :P The Swede
Fu Gson Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 Att ladda med enkel- eller dubbelhandsfattning känns som en smakfrågan, dock så framhäver jag endå enkelhandsfattningen. @Andrew å övriga tvåhandare, jag ser inte att risken för oväsen vid tyst laddning skulle var större vid enhandsfattning, en tränad laddare får in granaten utan väsen och bra mkt smidigare med enhandsfattningen än med tvåhandsfattningen. Just fipplet ser jag som mindre vid det förfarande jag lärt mig eftersom man i en enda rörelse för in hela granaten rätt i klacken, utan att klämma diverse kroppsdelar. Helt klart är det ett snabbare tillvägagångssätt. Det jag upplevde vid laddning med båda händerna var att man antingen missade klacken alternativt klämde fingret mellan granaten och klacken med resultatet att granaten inte satt där den skulle. Det berodde iofs helt säkert på min egen fipplighet förvisso Men, allt blir som man övar, jag skulle bli mycket förvånad om två vältränade laddare representerandes de två laddskolorna skulle uppvisa några större skillnader.
JBP Posted October 11, 2004 Author Report Posted October 11, 2004 jag måste instämma med swede och dom andra som förespråkar laddning med bägge händerna, Detta begrundar jag på att jag har korta armar. Jag hade dock smärre problem när jag i sista skjutomgången laddade 2064 åt swede som är nååååågot längre än jag, typ 25cm hehe.. ;)
LeadHead Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 Duger den? :P Nä... Jag tänkte mer på bakflamman som jämförelse med bilden på den från 20 mm... Finns det signaturladdning till grg?
The Swede Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 Jag har gått igenom de filmklipp jag fått av JBP och det verkar som om bakflamman blir större med 20mm än med fullkaliberammunition. Det kan även vara så att bakflamman på fullkaliberammunition försvinner så snabbt att man inte uppfattar den. Det finns inte signaturladdning till grg, det behövs inte. The Swede
GC1 Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 Altså jag lägger ju i granten i högerarmen med vänster armen.Men när den ska i vapnet så kör jag ju in granaten i princip samtidigt som jag öppnar slutstycket. Har inte haft några som helst problem med det. Får inte riktigt någon ordentlig minnes bild nu men jag har för mig att det blev bökigare om jag skulle hjälpa till med vänstern. För MIG så har det inte varit några problem med detta. Och jag har (trot eller ej) provat att ladda med både vänster höger och båda händerna. Och jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara något chans artat med det. Granaten ligger i högerarmen och förs hur enkelt som helst in i vapnet. Är det verkligen bara jag som tycker det? hur många skarpa granater har du laddat? jag tycker att det är skillnad mellan att ladda skarpa gr och övningsvapen eller "fullbumpor". utan att lägga några värderingar i "ditt" sätt så kändes sättet jag blev lärd på bra. en miss som jag tycker har varit påtaglig under flera olika grgutb jag deltagit i( inte de jag hållit B) ) är att befälen ofta har mycket ringa erfarenhet av skarp am. jag gissar att man i många fall kommer att skjuta blindgångare med spräng tex eftersom man aldrig övar tempering osv. tacka vet jag FNutb förr då man som sagts tidigare hade en något tunnare SäkI...
The Swede Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 Nu finns det en artikel på NSG hemsida The Swede
RaVeN Posted October 11, 2004 Report Posted October 11, 2004 Låt mig svara på det Swede .... ABSOFUCKINGLUTLEY ingenting !Så fort man stängt slutstycket så går ju vänster hand ner under vapnet för att "klämma-till" skytten och meddela klart , i samma ögonblick så går ju automatiskt höger hand iväg ner till den plats där man har nästkommande granat/er placerade. Fattar inte alls varför man skall "böka" & chansladda med en hand då man laddar precis lika snabbt / om inte snabbare då man för in granaten med vänster hand med fingret i skåran och höger hand som styrhand. Det är bara att hålla med..... Och det är slutstycket som blir varmt inte granathylsan.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.