Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad jag kan förstå vad både AG GRO:s rapport men även om vad ÖP skriver kommer de förband som riksdagen beslutar ska avveckles att läggas ner vid nyår. Därefter startar avvecklingen av förbanden som ska vara definitivt avvecklade till 30 juni 2006.

Därmed kommer de som ska rycka in i januari 2005 eller senare att omplaceras på nya förband eller till utbildningsreserven. Jag vill ju inte skrämma någon men det kan alltså vara dags att om man ska in på I5, P10, P18 eller motsvarande nedläggningshotat förband att göra sig beredd att kontakta tomtarna på pliktverket.

Däremot behöver inte de som rycker in fram till nyår oroa sig. Den som ska exempelvis in på F4 i oktober kommer även att slutföra sin utbildning på F4. 2004/2005 års kull påverkas vad jag förstått alltså inte.

Dock lite friskrivningar från min sida också. AG GRO rekommenderar regeringen att nedläggningen ska påbörjas från nyår men hur det ser ut i försvarsproppen i december när riksdagen fattar beslut kan ingen dödlig idag veta. Därför är detta alltså endast tolkning av vad som står i rapporten/ÖP:s artikel och inte absolut sanning. Vg rätta mig om jag har fel också..:unsure:

ÖP:s sida

Posted (edited)
Fortsätt nånstans här

Det finns redan ett antal trådar om FB04... (nu fick jag också säga det  0:) )

@BlackIce

Funderade faktiskt ett antal minuter kring vilken mapp det hörde hemma. Kopplingen till pliktverket kändes dock starkare än den till diskussioner om FB04.

Annars får väl tråden göra som artreg, nämligen flyttas til annan plats... ;)

Edited by Nummer 28
Posted
Har en kompis som ska upp på K4 som fjälljägare.

KAN det bli så att han inte får göra lumpen alls?

Han ska rycka in i Januari

K4 ser ut att flyttas till Boden. Alltså lär han rycka in, fast kanske inte i Arvidsjaur.