Statoil Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Jo, lång story kort: breaka upp me bruden (3 månader sen), insåg att det var dumt, väldigt dumt, vill ha tillbaka, hon tvekar. Ska brassa middag till henne på torsdag och jag tänkte köra nåt me fisk. Detta för att jag hatar fisk och hon tycker det är så tråkigt att jag inte kekar fisk då hon vill äta fisk rätt ofta. Så, jag täntke göra det ultimata offret o äta fisk... bättre än o hugga av sig fingre som nån mental konstnär. Men... jag har aldrig lagat fisk, förutom fiskpinnar... HILFE VÄNNER!!! Operation vinn tillbaka min älskling, startar nu.
Rickard N Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Håller med dig ang. matval. Jag funderar på att starta en reiligion där allt ur havet är tabu. DOCK, tillbaka till huvudfrågan, julgransmatta eller inte. Laxfilé (sida) i ugn. Tag en laxsida, en ugn, en långpanna och ett paket grovsalt, Häll grovsaltet i långpannan, lägg laxen ovanpå, stopa in i ugnen. Serveras med någon kall sås och potatis (har jag för mig) Återkommer senare med exakt recept efter konsultation av kompis. Edit: Enligt ovan (man KAN lägga i lite folie i långpannan innan man skickar på saltet), peppra lite på laxen, ca 20 min i 200 grader såsen såg ut såhär sås 3-4 pers: 3 dl gräddfil 50 g stenbitsrom ½ röd lök Kryddning: Cayennepeppar Dill Hacka löken fint och blanda alla ingredienser. Låt stå en halvtimme i kylen och smaka av med Cayenne och dill. Pressad potatis till. (finns bevisligen lite små variationer )
Karin Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Laxsida i ugn är grymt enkelt 175-200 grader, max 20 min. kokt potatis till, kall sås med creme fraîche, rom, dill och charlottenlök. Om du vill göra det lite mer avancerat är bouillabaisse ett bra val. Eller bara gör en gryta med fänkål, lax, valfri vit fisk (tex hällefilé), gröna ärtor, potatis, saffran, grädde. Typ fräs lite fänkål, häll på fiskbuljong, lägg i tärnad potatis, koka en stund. Till det är i princip klart. Häll i saffran och grädde, lägg i fisk och ärtor, lägg på locket. Inte koka, klart på typ 3 min. Servera inte med aioli om du vill hångle efteråt. Lycka till! (Glöm inte vinet)
Fk Satan Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Statoil varför inte köra med fiskspett med lax, marulk, scampi och lime? och det viktigaste är inte vad man äter, utan vad man dricker! Till denna rätt skulle jag starkt reka följande vin Maru (nr 2324) Alsace (Dopff au Moulin) Kan det bli bättre? kanske förklara lite vad du ska göra oxå? du behöver 6st grillspett av trä, skinnfrilaxfilé, skinnfri marulksfilé,scampi lime till detta behöver du ett het grillblandning som du gör på fänkålsfrö, korianderfrö, olja, limesaft, thaichilisås, soja, finhackad salladslök, vitlök salt serveras med jasminris, eller en god sallad med fräscha grönsaker Fast eftersom det är du elpacko som ska fixa det hela så kanske det finns färdig mat att beställa på McDonken? ellervarför inte göra på följande sätt ring en fiskresturang, beställ, takeaway fixa dukningen hemma, då borde du inte kunna misslyckas
Sir Vival Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Kör vidare på lax-temat: Halstrad lax med blomkålspuré: 1) Köp FIN lax gärna färsk - viktigt!!! Men man behöver inte några stora bitar (fördel om man inte är så förtjust), 150g per person c:a. 2) Hetta upp en stekpanna (viktigt att det inte är teflon) strö över några rejäla nypor med grovsalt (rekommenderar Seldon Sea salt) och några strimmor extra virgin olivolja (fusk, ja jag vet... man kan även istället stryka oljan på laxens skinn). 3) Lägg firren i stekpannan med skinnet nedåt, peppra med lite nymalen vitpeppar på köttsida och låt den ligga! 4) När köttet är genomstekt till hälften - man ser från sidan en tydlig linje upp till halva fiskbitens höjd - tag bort stekjärnet från plattan och lägg på ett lock så att laxen blir klar på eftervärme. Hela stekningen tar inte mer än MAX 5-6 minuter, så allt annat skall vara klart innan. Blomkålspuré: Kok ett blokålshuvud i saltat vatten. Kok en näve vitlök i 2-3 dl crém fraich i 10-15 minuter. OBS! Det skall vara MYCKET vitlök - tokmycket som Tina skulle säga! Mixa samman med stavmixer och smaka av med salt vitpeppar och ev lite olivolja. Servera till laxen med lime (ej citron!!!) och en lätt röd Bourgogne eller en lite bastantare vit. Som avslutning några bitar truffle från t ex Godiva...
Karin Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Ingen vitlök! Det ska hånglas inte skrämma vampyrer!
Fk Satan Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Ingen vitlök! Det ska hånglas inte skrämma vampyrer! Han ska ju inte Hångla, han ska impa! Men annars så kan jag föreslå en fiskgryta med saffran, lax, torsk, musslor, räkor, vittvin osv. och där är det ingen vitlök, vill du ha receptet på denna så skicka ett msg, vill inte lägga ut receptet på min hemliga "häxblandning" som det inte finns ngn kvinna på denna jord som kan motstå
Fk Satan Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Forstätter med förslag. varför inte köra med grilladgravad lax och en franska potatissallad med en god hovmästarsås? ganska enkel rätt att fixa fixa en fransk potatissallad, värm upp laxen, lägg upp häll på lite hovmästarsås servera.
Sir Vival Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Ingen vitlök! Det ska hånglas inte skrämma vampyrer! Men väna fröken (utgår jag ifrån) låt mig påpeka att om båda käkar vitlök så är det inget problem - det kan tom vara taktiskt riktigt - och om man kokar vitlök i mjölk, grädde eller creme fraich så blir smaken, och doften/stanken, betydligt mildare.
Gomer Pyle Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Jag tycker det låter som du ska satsa på laxfilé i ugn. Det är en så där grej som jag brukar köra när det är tête á tête med nått nytt ragg. (nu är jag i o f s fortfarande singel, så du kanske inte ska lyssna på mig) Lax för 3 personer (du vill inte att det tar slut) Gärna en laxfilébit och inte kotletter (delikatessdisken hjälper dig säkert) Marinad: Olivolja (inget annat nu! Dessuton ska den vara kallpressad dvs Virgin), pressad citron (absolut inte Lime!!, du kan även komplettera med att riva skalet, inte för mycket dock - kan bli beskt), vitlök, salt o peppar. Sedan kompletterar du med kryddor i marinaden efter tycke, smak, säsong eller politisk övertygelse. Vår/Sommar - Italien: Basilika och oregano Vår/Sommar - Frankrike: Timjan och rosmarin Höst - Enbär Indien - Curry eller kanel (i alla förslagen är det att föredra färska eller i pastaform (dvs smet i tub)) Gegga och kladda ihop, in med skiten i ugn (kolla temp och tid i en kokbok, jag brukar köra på känn, ca 175-200 grader) Tänk på att tillbehören är lika viktiga som huvudrätten. Kör du de lite tyngre varianderna av kryddor (det är höst, hemska tanke) så kan du servera tillbehören: smörstekta (inte nåt margarin bara, för i hel...e) och en sallad av tärnad gurka och tärnade äpplen av olika, fantastiska, nyskördade, svenska sorter. Och för enkelhetens skull färdigköpt klyftpotatis. Till detta dricker du självklart rödvin, om jag fick bestämma en bordeaux, men den kan uppfattas som lite sur, annars latinamerika (kryddiga i smaken). Om du ska ha middagen lite senare, typ november, kan du fejka kunnighet och insatthet genom att köpa en Beaujolais noveau (fråga på bolaget) vilket är det första vinet som kommer ut av årets skörd. Smakar egentligen fruktsaft och jäst men, vill man va fin får man lida pin. Lycka till! edit: citron, inte lime (å vilken tid jag tog på mig att skriva)
jed Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Färska tonfiskkotletter med ungsbakad klyftpotatis (och nu menar jag inte findus färdiga klyftor...) Stekt/grillad marulk är magiskt gott (men dyrt) Pilgrimsmussla är också väldigt gott som förrätt! Klyftpotatis: skär en fast (som i inte mjölig) potatis i 4-6 klyftor (beroende på storlek), bred ut på en smörad plåt (alt på ett bakplåtspapper). häll över lite olivolja, strö över grovt delikatessalt om du vill ha med lite rotfrukter så skär en lök och en morot i relativt stora bitar och lägg med de också. Moroten ska i ca 5-8 minuter innan det är klart så att det inte blir en geggig massa. Baka i ugn ca 20 minuter på ca 250 grader Tonfisken ska vara färsk! Om den har varit fryst får den en trist grå färg, färska tonfiskkotletter ser nästan ut som kött och smakar inte så mycket fisk. Kommer inte rikitgt ihåg hur varmt/länge den ska stekas nu, brukar bara köra på känsla... Till efterrätt rekommenderar jag chokladkaka... Kat’s famous chocolate cake · 200 grams of butter (yes, real butter) · 100 grams of Marabou or other light chocolate (milk chocolate) · 100 grams of Marabou or other dark chocolate · 5 eggs · 2 dl sugar · 2dl of white flour Melt the butter and the chocolate in a saucepan on very low heat. Careful that it doesn’t burn. Whip the eggs and sugar until they are quite fluffy (duh). Mix the butter and stuff with the eggs and stuff. Mix in the flour until the dough is even. Bake at 250 degrees for 15-20 minutes depending on your oven. It is supposed to be really loose, so don’t worry if it seems like jell-o when you take it out. Let cool. Serve with whipped cream or vanilla ice cream. Den här ska du testa att göra först, för den ska vara snudd på flytande på insidan, är den fast hela vägen igenom blir den torr och tråkig... Men får du den rätt blir den gudomligt god! Till denna ska du ha riktigt bra vaniljglass, typ Häagen-dazs eller Mövenpick. INTE gb eller annan budgetglass... Lycka till och hoppas att det blir
Vysotskij Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Blev uppraggad av flickan medelst en bestämd inbjudan på fiskgryta en torsdagkväll, så det låter bra.
Gomer Pyle Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 @jed Självklart kan man köra det lite finare och ta riktig potatis istället för som jag sa fryst. Heder till jed. Den där typen av rotfruktspanna brukar jag ofta köra med, jag brukar dessutom (utöver det jed skrev) också ha i rotselleri (inte att förväxla med själk/blad-selleri) som smakar riktigt gott och är extremt billigt. Palsternacka funkar det med. Om du kör båda plåtarna i ugnen samtidigt, tänk på att hålla koll så att den övre inte blir bränd och den undre lagas för dåligt. Växelvis frr i ugn är att föredra. Till det hela kan du dessutom köra en enkel sås/dip - creme fraiche + stenbitsrom (de där glasburkarna i kaviarhyllan) Men hallå, grabbar! Vad tänker vi med? Fick och romantik. Det måste väll betyda Rysk kaviar och en ´56:a Dom Perignon. Enklare kan det inte bli!
Maiden Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 Varför inte göra en fisksoppa, finns ju inget godare och det är lätt att göra! Detta behöver du (soppor blir ofta stora, så med lite tur har du rester dagen efter): 1 finhackad purjolök, 2 skivade vitlöksklyftor, 1/2 g saffran, 1/2 tsk hela fänkålsfrön, 3 msk vetemjöl, 1.2 liter vatten + 2 fiskbuljongstärningar, 3 färska (helst flådda) tomater, 1 1/2 dl vispgrädde, 400-500 g fiskfilé, det ska vara en fisk med lite fastare kött ex Gös eller abborre, persilja, citron ev räkor/musslor. Fräs löken+vitlök (här ska det inte hånglas utan ätas ) i SMÖR, lägg i saffran, fänkål, strö över mjölet och rör om något, i med vattnet och buljongtärningarna och koka det hela i ca 8-10 min. häll i grädden och i med tomaterna, koka upp. Dela fisken i mindre bitar, koka dem i soppan i ungefär 5 minuter.nu kan du lägga i musslor/räkor om du känner för att ha med det, smaka av med pressad citron. KLART! till detta kan du göra en aioli, gärna smaksatt med saffran. Gör så här: Mosa 3 stora vitlöksklyftor i en press, rör ner 2 råa äggulor, DROPPA i ca 2 1/2 dl (oliv)olja, smaksätt med lite salt. Just till denna fisksoppan är det mycket gott om man tar i lite saffran som man löst upp i någon msk kokhett vatten. Ha gärna ett gott bröd till detta. Funkar (mot förmodan) inte denna hemlagade härlighet så får ni ju iaf en god middag ;)
Rickard N Posted September 21, 2004 Report Posted September 21, 2004 färska tonfiskkotletter är en ruggigt bra idé, det som är en riktig bonus för dig som inte gillar fisk är att det inte smakar fisk.
jed Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 Den där typen av rotfruktspanna brukar jag ofta köra med, jag brukar dessutom (utöver det jed skrev) också ha i rotselleri (inte att förväxla med själk/blad-selleri) som smakar riktigt gott och är extremt billigt. Palsternacka funkar det med. Argh! hur kunde jag glömma rotsellerin?!!! Helt rätt, den är väldigt god. Lägg i den sent bara (samtidigt med morötterna), så att den inte blir mjuk och slafsig. Tips är att provlaga allting minst en gång innan (men se till att din försökskanin inte är en person som göra din fd, blivande nuvarnade, flickvän svartsjuk...) så att du vet hur lång tid allting tar. Tajmingen är viktig! Får du allt klart samtidigt vinner du lite extra bonuspoäng... Se till att du har en duk eller liknande som du kan täcka disken med så du slipper bry dig om den på kvällen, ta den dagen efter
Statoil Posted September 22, 2004 Author Report Posted September 22, 2004 jag är speachless över ert engagemang! tack. Kommer noga gå igenom förslagen. Återkommer någon gång efter torsdagen med rapport. Tack.
Limpan Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 Du behöver: en skalad röd lök en skalad gul lök en halv purjolök en stor skrapad eller skalad morot (eller två små) 2-3 stjälkar selleri två skalade potatisar 2-3 fina färska tomater en citron färsk dill fiskbuljong eller fond lite salt vitt vin vitpeppar vitlök, en skalad klyfta eller två röd fisk (t.ex. lax, röding eller tonfisk) vit fisk (t.ex. torsk, hälleflundra eller svärdfisk) en burk musslor i vatten ett hekto räkor, skalade vanligt kranvatten Så här gör du: Lägg en panna vitt på kylning i frysen och ha en annan flarra till matlagningen. Ta en liten tång och pilla fisken fri från allt vad ben heter, skär bort skinnet om det finns något sånt och putsa bort lösa fjäll. Skär ALLT utom moroten och i bitar stora som datatangenter. Ja, ungefär alltså - det är inte kärnfysik det här. Moroten slantar du istället med en osthyvel, det finns en på rivjärnet. Ta en kastrull där allt du har framför dig och lika mycket till ryms. Koka upp buljongen i en halv liter vatten. Under tiden öppnar du och häller av musslorna. När buljongen kokar sänker du värmen lite lagom och häller på en försvarlig skvätt vin, kanske ett glas eller två. Ja ja, ta tre då. Ta tomaterna, håll dom över kastrullen och krossa dom med fingrarna. Pressa i saften från 3/4 delar av citronen Skär bort dom yttersta ändarna på lökarna och skär i klyftor. Skär vitlöken i fina små skivor och skicka ner i grytan. Hysta i alla grönsaker med och låt allt koka tills det inte luktar kräks från vinet längre. Peppra och smaka av med lite salt men ta det lungt med saltet, det ska smaka rätt syrligt och friskt av citronen. Hacka dillen och pilla ner det tillsamman med fisken. Rör ner fisken i grytan och kasta ner räkorna och musslorna. Låt det bara precis koka upp och servera omedelgenast tillsammans med vinet du hade i frysen. Räkna med att få käka fisk i fortsättningen med...
BJK Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 Du behöver: en skalad röd lök en skalad gul lök en halv purjolök en stor skrapad eller skalad morot (eller två små) 2-3 stjälkar selleri två skalade potatisar 2-3 fina färska tomater en citron färsk dill fiskbuljong eller fond lite salt vitt vin vitpeppar vitlök, en skalad klyfta eller två röd fisk (t.ex. lax, röding eller tonfisk) vit fisk (t.ex. torsk, hälleflundra eller svärdfisk) en burk musslor i vatten ett hekto räkor, skalade vanligt kranvatten Så här gör du: Lägg en panna vitt på kylning i frysen och ha en annan flarra till matlagningen. Ta en liten tång och pilla fisken fri från allt vad ben heter, skär bort skinnet om det finns något sånt och putsa bort lösa fjäll. Skär ALLT utom moroten och i bitar stora som datatangenter. Ja, ungefär alltså - det är inte kärnfysik det här. Moroten slantar du istället med en osthyvel, det finns en på rivjärnet. Ta en kastrull där allt du har framför dig och lika mycket till ryms. Koka upp buljongen i en halv liter vatten. Under tiden öppnar du och häller av musslorna. När buljongen kokar sänker du värmen lite lagom och häller på en försvarlig skvätt vin, kanske ett glas eller två. Ja ja, ta tre då. Ta tomaterna, håll dom över kastrullen och krossa dom med fingrarna. Pressa i saften från 3/4 delar av citronen Skär bort dom yttersta ändarna på lökarna och skär i klyftor. Skär vitlöken i fina små skivor och skicka ner i grytan. Hysta i alla grönsaker med och låt allt koka tills det inte luktar kräks från vinet längre. Peppra och smaka av med lite salt men ta det lungt med saltet, det ska smaka rätt syrligt och friskt av citronen. Hacka dillen och pilla ner det tillsamman med fisken. Rör ner fisken i grytan och kasta ner räkorna och musslorna. Låt det bara precis koka upp och servera omedelgenast tillsammans med vinet du hade i frysen. Räkna med att få käka fisk i fortsättningen med... Sicken gourmet du är!! :P Ska hem och testa !!!
Björn- Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 HUGG AV ETT FINGER ISTÄLLET!!!! :P Eller inte
.:F4 - MARKFÖRSVAR:. Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 och när kommer SoldF's kokbok ut i handeln då!? Den ultimata kokboken för Möpen dvs den innehåller allt från tips på hur man piffar upp kronans guldburk till värsta festmåltiden... jag säger bara Nakna kocken släng dig i väggen!
Hotel Charlie One Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 Jag tycker inte du ska göra dej till och sitta och stoppa fisk i fejset om du inte gillar det. Det genomskådar hon förmodligen rätt omgående?
Nestor Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 Verkar vara på tiden på en "Mattråd"
arachis Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 vill du göra det enkelt för dig så köp en färdig-soppa typ kelda eller vad dom heter och tillsätt grönsaker och lite fisk. om du inte är helt inne på matlagning så kanske du skulle "testlaga" rätten några dagar innan så att du inte står med halvfärdig mat när hon plingar på dörren. lycka till B)
LeadHead Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 Någon efterlyste reglementen för området: http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=99 http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=100
Limpan Posted September 22, 2004 Report Posted September 22, 2004 Sicken gourmet du är!! :P Ska hem och testa !!! Jorå, det är en riktig killer. Kommer man på andra godsaker att stoppa ned, som lite fänkål t.ex. så går det ju alldeles utmärkt att bygga ut receptet. Du missade mina smått legendariska frukostar nere på MUPen. Gick upp klockan 5 på morgonen och gjorde amerikanska pannkakor, bacon och äggröra, fattiga riddare, rårakor, rubbet. (Det skall vara lite hackad gräslök i äggröran...) Sedan var det bara att darta Q* att det fanns finfrukost på ett litet hotell i Gracca... Jonna kanske kommer ihåg det, fast hon var nog aldrig ner till oss och krubbade.
LeadHead Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 Lugn. Om allt gick väl så kommer han inte vara i stånd att svara på det under de närmsta 12 timmarna (minst).
BJK Posted September 24, 2004 Report Posted September 24, 2004 Sicken gourmet du är!! :P Ska hem och testa !!! Jorå, det är en riktig killer. Kommer man på andra godsaker att stoppa ned, som lite fänkål t.ex. så går det ju alldeles utmärkt att bygga ut receptet. Du missade mina smått legendariska frukostar nere på MUPen. Gick upp klockan 5 på morgonen och gjorde amerikanska pannkakor, bacon och äggröra, fattiga riddare, rårakor, rubbet. (Det skall vara lite hackad gräslök i äggröran...) Sedan var det bara att darta Q* att det fanns finfrukost på ett litet hotell i Gracca... Jonna kanske kommer ihåg det, fast hon var nog aldrig ner till oss och krubbade. Nej, det missade jag tyvärr..... :( Låter som om en viss kille får vara kock vid en ev dykhelg då! :P Vet inte om hon testade den någon gång, men Stri-pebban stod väl parkerad vid muppen några gånger väl, så det kanske slank ned någon bit av dina kulinariska verk.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.